وضعيت فعلي بازار سرمايه

۱۴۰۳/۰۵/۲۱ - ۰۱:۰۰:۱۲
کد خبر: ۳۱۸۵۵۱
وضعيت فعلي  بازار سرمايه

به‌رغم ارزندگي و فاصله كاملا مشهود و قابل توجه نسبت به ساير بازارها از حيث ارزندگي در نقطه خوبي قرار داريم. هر چند به دليل مزيت نقدشوندگي بازار بورس اين روزهايي كه تلاطم‌هاي زيادي همانند زمزمه جنگ، تاخير در معرفي مسوولان و سكانداران اقتصادي از سوي رييس‌جمهور جديد هيچ گونه تغيير و تحولي مورد انتظار بود در دوره كوتاه انتظار نمي‌رود.

فردين آقابزرگي

به‌رغم ارزندگي و فاصله كاملا مشهود و قابل توجه نسبت به ساير بازارها از حيث ارزندگي در نقطه خوبي قرار داريم. هر چند به دليل مزيت نقدشوندگي بازار بورس اين روزهايي كه تلاطم‌هاي زيادي همانند زمزمه جنگ، تاخير در معرفي مسوولان و سكانداران اقتصادي از سوي رييس‌جمهور جديد هيچ گونه تغيير و تحولي مورد انتظار بود در دوره كوتاه انتظار نمي‌رود. تنش‌هاي سياسي و زمزمه جنگ اضافه شد و بازار نسبت به آن واكنش نشان مي‌دهد قطعي برق كه نمونه‌اش منتهي به افزايش نرخ محصولات برخي كارخانجات شده كه متاثر از افت توليد است. كمبود عرضه و ثابت بودن تقاضا باعث شده كه ميزان نرخ محصولات افزايش يابد. اين شرايط روي صورت مالي شركت‌ها تاثير خواهد گذاشت.

به كرات كارشناسان و نخبگان اقتصادي و بازار سرمايه بر اين موضوع تاكيد كرده‌اند كه دولت قبل از اجراي هر قانوني كه باب ميل خود است بايد بخش خصوصي را مطلع كند. در صورتي كه دولت همچنان به مشاركت و همكاري با بخش خصوصي بي‌اعتنايي كند قطعا اميدي به توسعه اقتصادي و سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مولد نيست. براساس تاكيدات و رهنمودهاي منتشر شده از شوراي راهبري، دولت بايد به سمت كوچك‌سازي خود حركت كند. حتي اگر دولت كاري انجام ندهد، اما خود را كوچك كند و كار را به دست بخش خصوصي بسپارد قطعا شاهد بهبود اوضاع و بهره‌وري بيشتر اقتصادي در بخش‌هاي مختلف خواهيم بود. به‌رغم اينكه تك‌تك ما با تصورات خودمان به دنبال انتخاب كابينه دولت هستيم، اما در وضعيت فعلي كشور كه بازارها تحت فشار هستند و مردم به‌ شدت از وضعيت معيشتي، اشتغال و گراني مسكن و كيفيت پايين خودروي توليد داخل و ساير حوزه‌ها گلايه دارند دولت به فوريت بايد تيمي متخصص و كارآزموده را راهي وزارتخانه‌ها كند. گمانه‌زني‌هاي مختلفي درباره اعضاي كابينه دولت و تحميل وزراي سفارشي به رييس‌جمهور شنيده مي‌شود.

در صورت صحت اين موضوع نمي‌توان اطمينان يافت كه تكاليف وزارتخانه‌ها به درستي انجام شود و نمي‌توانيم اميدوار به حل معضلاتي باشيم كه روي هم انباشته شده‌اند. اگر مجلس اصولگرا در برابر دولت ساز مخالف بزند و نمايندگان مجلس وزراي پيشنهادي رييس‌جمهور را نپذيرند همان‌گونه كه در مجلس عليه رييس شوراي راهبري سخن گفته شد، نمي‌توان به بهبود وضعيت اقتصاد كشور دلخوش كرد.