اعتماد به بازار برنگشته است

۱۴۰۳/۰۵/۲۲ - ۰۱:۰۹:۵۲
کد خبر: ۳۱۸۶۲۳

بعد از بحران‌هايي كه طي هفته‌هاي گذشته باعث ريزش سود معاملات بورس شد و مسوولان بازار سرمايه ديرتر از حد معمول، دامنه نوسانات را كاهش دادند بسياري از كارشناسان با اعتراض به دير بودن اين تصميم  واكنش  نشان  دادند.

ايسنا| بعد از بحران‌هايي كه طي هفته‌هاي گذشته باعث ريزش سود معاملات بورس شد و مسوولان بازار سرمايه ديرتر از حد معمول، دامنه نوسانات را كاهش دادند بسياري از كارشناسان با اعتراض به دير بودن اين تصميم  واكنش  نشان  دادند.

امين آذريان، كارشناس بورس نيز در اين خصوص با تاكيد بر اينكه كاهش دامنه نوسان در بورس بايد زودتر اتفاق مي‌افتاد، گفت: اگر اين موضوع زودتر اتفاق مي‌افتاد، حداقل از ريزش ۱۰ درصدي سهام جلوگيري مي‌شد. وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا با توجه به اعلام سازمان بورس مبني بر سرمايه‌گذاري مستقيم ۱۲ ميليون نفر در بازار سرمايه و ذي نفع بودن ۵۰ ميليون نفر از طريق سهام عدالت، اعتماد سرمايه‌گذاران به بورس بازگشته است، بيان كرد: درست است كه اعتماد سرمايه‌گذاران مهم‌ترين مولفه در بازار سرمايه است اما متاسفانه  اين  اعتماد  به  بازار  برنگشته  است.

آذريان افزود: قبل از بحران‌هاي سياسي و اثرگذار بر اقتصاد كشور، مردم هم مي‌توانستند مستقيم در بازار سرمايه، سرمايه‌گذاري كنند هم به خاطر نداشتن آگاهي و تخصص در صندوق‌هاي مختلفي كه فعاليت داشتند سرمايه خود را قرار بدهند، اما آن زمان كه بايد سازمان بورس و رسانه‌ها اين مدل سرمايه‌گذاري را به مردم معرفي كنند اين كار را نكردند. اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه سرمايه‌گذار مي‌خواهد در زمان مشخص به سود لازم در بازار بورس برسد و لازم نباشد تا در بازارهاي موازي براي كسب سود، سرمايه‌گذاري كند، يادآور شد: مشكلات غيرسيتماتيك همچون كمبود برق و تعطيلي صنايع، قيمت‌گذاري دستوري و شبانه و ... هم از جمله مواردي است كه اعتماد سرمايه‌گذار را كم مي‌كند. وي تصريح كرد: يك‌سري مشكلات سيستماتيك از جمله ابهام در كابينه دولت چهاردهم و مشخص نشدن وزراي اقتصادي در كنار وجود سايه جنگ باعث شده  بازار سرمايه  تحت تاثير  قرار  بگيرد.

آذريان با اشاره به اينكه در سال‌هاي قبل، ژاپن پس از يك بحران هيجاني، بورس را بست تا به ثبات قيمت سهام كمك كند، تاكيد كرد: تصميمات ديرهنگام در بورس ايران باعث شده تا بازار سرمايه دچار مشكلات مختلفي شود، علاوه بر اين حمايتي از بورس در كشور ما نمي‌شود.

اين كارشناس بورس در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا واريز مبالغي از صندوق ملي توسعه به بورس حمايت محسوب نمي‌شود، افزود: اين موضوع نوعي حمايت است اما بايد استمرار داشته باشد، اما در بحث حمايت رفع همه مشكلات در كنار حمايت مالي اهميت دارد. وي ادامه داد: در حال حاضر بازار سهام شرايط خاصي دارد، قيمت‌ها بسيار پايين و ارزنده است، اما مردم علاقه‌اي به  سرمايه‌گذاري  در آن  ندارند.