تشديد فرونشست‌هاي تهران با استفاده از آب‌هاي زيرزميني

۱۴۰۳/۰۵/۲۲ - ۰۱:۱۳:۲۵
کد خبر: ۳۱۸۶۲۷

به گفته يكي از اعضاي كميسيون آب و كشاورزي مجلس شوراي اسلامي، فرونشست در منطقه‌هاي 17، 18 و 19 در تهران حاد است. علاوه بر اين مناطق، دشت‌هاي تهران و ورامين نيز اوضاع مناسبي ندارند.

به گفته يكي از اعضاي كميسيون آب و كشاورزي مجلس شوراي اسلامي، فرونشست در منطقه‌هاي 17، 18 و 19 در تهران حاد است. علاوه بر اين مناطق، دشت‌هاي تهران و ورامين نيز اوضاع مناسبي ندارند. پيمان فلسفي، عضو كميسيون آب، كشاورزي و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با فارس با اشاره به زيست محيطي بودن پديده فرونشست، گفت: استفاده از منابع زير زميني در استان تهران و عدم برنامه‌ريزي مناسب باعث شده تا فرونشست در برخي از مناطق رخ بدهد.

اين نماينده با بيان اينكه مردم نگران نباشند چرا كه ما اقدامات لازم را انجام مي‌دهيم.، اظهار كرد: گفته شده كه فرونشست در منطقه‌هاي 17، 18 و 19 در تهران حاد است. علاوه بر اين مناطق، دشت‌هاي تهران و ورامين نيز اوضاع مناسبي ندارند. فلسفي بيان كرد: استفاده از آب‌هاي زير زميني مي‌تواند فرونشست را در تهران تشديد كند. بايد به منظور جلوگيري از تشديد اين پديده براي استفاده از آب‌هاي زيرزميني تجديد نظرهايي كنيم.  وي با اشاره به كاهش سطح آب‌هاي زير زميني، گفت: خشكسالي و كاهش نزولات جوي كه طي سال‌هاي گذشته ايجاد شده، در وقوع اين پديده نقش بسزايي دارد. چنين مواردي، ورود آب‌هاي سطحي را هم دچار مشكلاتي كرده است كه باعث گسترده‌تر شدن عرصه فرونشست مي‌شود. اين نماينده تصريح كرد: ساخت و سازهاي گسترده اثر زيربنايي بر وقوع اين پديده دارد. افزايش ساختمان‌ها و زيرساخت‌ها باعث كاهش نفوذپذيري زمين و فرونشست مي‌شود. توسعه شهري كلانهشري مانند تهران دقت زيادي در مديريت كردن سازه‌ها به منظور مهار فرونشست را مي‌طلبد. فلسفي با بيان اينكه فعاليت‌هاي مهندسي و عمراني مانند حفر چاه‌ها، تونل‌سازي‌ها و...مي‌تواند آسيب‌هايي به لايه‌هاي زيرين وارد نمايد، افزود: فرايند توسعه و پيشرفت براي شهر بزرگي مانند تهران كه به صورت مداوم با فعاليت‌هاي توسعه‌اي همراه است، طبيعي است كه با مشكلاتي رو به رو باشد. البته اگر با درنظر گرفتن روش‌هاي علمي، فني، عمراني و مهندسي عمل كنيم وقوع فرونشست به حداقل خواهد رسيد. وي با بيان اينكه برخي از چاه‌هاي كشور با معيار مشخصي انجام نشده است، يادآور شد: استفاده از آب‌هاي زيرزميني براي كار كشاورزي در كشور ما ضروري است. ما چاره‌اي نداريم جز اينكه از آب‌هاي زير زميني استفاده كنيم؛ در همين رابطه برخي از نقاط كشور به ويژه پايتخت چاه‌هايي حفر شده كه بخشي از آنها غير مجاز هستند.