اينستاگرام در تركيه رفع فيلتر شد

۱۴۰۳/۰۵/۲۲ - ۰۱:۱۹:۴۱
کد خبر: ۳۱۸۶۳۰

به گفته وزير زيرساخت تركيه، پس از موافقت اينستاگرام براي همكاري با مقامات جهت رفع نگراني‌هاي دولت اين كشور، اين شبكه اجتماعي رفع فيلتر شده است.

به گفته وزير زيرساخت تركيه، پس از موافقت اينستاگرام براي همكاري با مقامات جهت رفع نگراني‌هاي دولت اين كشور، اين شبكه اجتماعي رفع فيلتر شده است. به گزارش ايسنا، شامگاه شنبه، ۲۰ مرداد، دولت تركيه اعلام كرد كه دسترسي به شبكه اجتماعي اينستاگرام را پس از «موافقت اين شركت جهت همكاري با مقامات براي رفع نگراني‌هاي دولت»، رفع فيلتر كرده است. «عبدالقادر اورالوغلو» وزير حمل و نقل و زيرساخت تركيه با انتشار پيامي در شبكه اجتماعي «ايكس» نوشت: «در پي مذاكرات ما با مقامات اينستاگرام و پس از وعده آنها مبني بر همكاري در رفع نيازهاي ما در مورد مشكلات مربوط به سانسور اعمال شده بر برخي از كاربران، محدوديت دسترسي را رفع كرديم.» وي گفت: «دستاوردهاي قابل‌توجهي در افزايش امنيت در محيط ديجيتال در تركيه، انطباق قانوني، حفاظت از حقوق كاربران و توسعه مكانيزم بازرسي منصفانه به دست آمده است.»

اورالوغلو همچنين افزود: «متا، شركت مادر اينستاگرام موافقت كرده است كه از قوانين تركيه پيروي كند و از حذف كارآمد پست‌ها و محتوا در صورتي كه حاوي عناصري از جنايات خاص يا «تبليغات تروريسم»  باشد، اطمينان حاصل كند.» در روز ۱۲ مرداد و در پي محكوميت خط‌مشي شبكه اجتماعي اينستاگرام از سوي يكي از مقامات دولت تركيه به دليل «ممانعت فعالانه» از انتشار پيام‌هاي تسليت شهروندان در پي شهادت رييس دفتر سياسي جنبش حماس، اين شبكه اجتماعي در اين كشور از دسترس خارج شده است. يك مقام ناظر بدون ارايه جزئيات در اين باره گفت: در ۲ آگوست (۱۲ مرداد) دسترسي به وبگاه instagram.com به تصميم نهاد فناوري اطلاعات و ارتباطات تركيه مسدود شد. «فخرالدين آلتون» مدير اداره ارتباطات دولت تركيه در ۳۱ ژوييه اينستاگرام را به دليل ممانعت فعالانه كاربراني كه پس از ترور و به شهادت رسيدن اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي (حماس) توسط رژيم صهيونيستي در تهران پيام تسليت منتشر مي‌كردند، محكوم كرد. در همين راستا، «رجب طيب اردوغان» رييس‌جمهور تركيه، اينستاگرام و ديگر شبكه‌هاي اجتماعي را به دليل ممانعت از انتقاد از رژيم صهيونيستي، به «فاشيسم ديجيتالي» متهم كرد. اردوغان گفت: «آنها حتي يك جمله ساده در انتقاد از رژيم صهيونيستي را توهين مي‌دانند. ما با فاشيسم ديجيتالي روبه‌رو هستيم.»