معاون اتاق تعاون ايران:

۴٠ درصد گردش مالي كشور در بخش ساختمان است

۱۴۰۳/۰۵/۲۳ - ۰۱:۱۱:۳۶
کد خبر: ۳۱۸۷۰۴

معاون اتاق تعاون ايران گفت: در حال حاضر تعاوني‌هاي مسكن حدود ١٣ هزار پرونده حقوقي دارند و مدعي نيستيم در اين بخش كاملا موفق بوديم اما يك ميليون مسكن مهر از سوي تعاوني‌ها ساخته شد.

معاون اتاق تعاون ايران گفت: در حال حاضر تعاوني‌هاي مسكن حدود ١٣ هزار پرونده حقوقي دارند و مدعي نيستيم در اين بخش كاملا موفق بوديم اما يك ميليون مسكن مهر از سوي تعاوني‌ها ساخته شد. وي همچنين اعلام كرد: ۴٠ درصد گردش مالي كشور در بخش ساختمان است. به گزارش ايلنا، علي مطيع‌جهاني، معاون اتاق تعاون ايران با اشاره به تورم مسكن و افزايش سهم آن در سبد خانوار اظهار كرد: براساس آخرين گزارش‌هاي رسمي منتشر شده، نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش مسكن ۴٢.١ درصد است كه در سبد خانوار بالاترين نرخ تورم را دارد، همچنين عدد شامخ ۴۵ است كه عددي بسيار نامناسب محسوب مي‌شود. وي با بيان اين اعداد و ارقام هم به لحاظ توليد در كشور مي‌تواند زمينه پيشرفت باشد و هم تعدادي نامناسبي براي اقتصاد هستند، ادامه داد: وقتي درباره وضعيت بخش مسكن با توجه به تعداد شامخ از فعالان صنعت ساختمان مي‌پرسيم، علت اين وضعيت نامناسب را اعمال تصميمات لحظه‌اي و سياست‌گذاري‌هاي به يك‌باره در توليد مي‌دانند كه منجر به بروز مشكلات عديده‌اي مي‌شود و البته از ديگر مشكلات اين است كه فعالان در اين صنعت با مشكل تامين مالي مواجه هستند و همچنين بي‌ثباتي ارز و قيمت‌ها در بخش ساختمان بسيار موثر هستند. معاون اتاق تعاون ايران گفت: در حال حاضر ۴٠ درصد گردش مالي كشور در بخش ساختمان است و اين نشان‌دهنده جايگاه اين صنعت در كشور است و امروز بالاترين نرخ اشتغال را در صنعت ساختمان داريم و كمتر پيش مي‌آيد كه نرخ بيكاري در اين بخش افزايش پيدا كند.  مطيع‌جهاني با بيان اينكه يك ميليون مسكن مهر از سوي تعاوني‌ها ساخته شده، اظهار داشت: طبق توافق با وزارت راه و شهرسازي قرار بر اين شد كه ٢٠٠ هزار واحد مسكن نهضت ملي توسط تعاون ايران ساخته شود كه ۴٣ هزار واحد را تحويل داديم و براي ٣٠٠ هزار واحد هم مصالح ساختماني مورد نياز را تامين كرده‌ايم.

معاون اتاق تعاون ايران با اشاره به تعداد تعاوني‌هاي مسكن ساز موجود در كشور ادامه داد: تعاوني‌هاي مسكن براساس نياز سازمان‌ها و مردم تشكيل مي‌شوند و حدود ۴ هزار تعاوني مسكن داريم كه تمام اين تعاوني‌ها بعد از پايان قرارداد بايد منحل شوند. 

وي در پاسخ به اينكه در حال حاضر تعاوني‌هاي مسكن چه ميزان پروند حقوقي دارند و چرا مشكل مسكن مهر باقيمانده به دليل مشكلات حقوقي تعاوني‌ها پس از گذشت چند سال حل و فصل نمي‌شود، گفت: در حال حاضر تعاوني‌هاي مسكن حدود ١٣ هزار پرونده حقوقي دارند و مدعي نيستيم در اين بخش كاملا موفق بوديم اما يك ميليون مسكن مهر از سوي تعاوني‌ها ساخته شد و مشكلات پيش آمده هم براساس تصميماتي بوده در ساير وزارتخانه‌ها گرفته شده و به سياست‌هاي عمران با تعاوني‌ها برمي‌گردد كه همكاري لازم صورت نگرفت. به گزارش «تعادل»، در شرايطي كه صنعت ساختمان در تيرماه سال جاري، براي دومين ماه پياپي دچار ركود شد، «تقاضاي ساخت و ساز» نيز در كمترين ميزان خود طي 20 ماه گذشته قرار گرفت. تقاضاي ساخت و ساز يا همان «ميزان سفارشات جديد مشتريان» مولفه‌اي از شامخ كل ساختمان به شمار مي‌رود كه در حكم موتور محرك فعاليت‌هاي ساختماني شناخته مي‌شود. اگر چه از سال 1401 به بعد، شرايط ساخت وساز به‌طور كلي در وضعيت ركود قرار دارد، اما هيچگاه شدت افت سفارشات جديد مشتريان به ميزان ثبت شده در تيرماه سال جاري نبوده و تقريبا همواره علل بيروني داشته است.

آمارها چه مي‌گويند؟

بر اساس نتايج نظرسنجي اتاق تعاون ايران از فعالان ساختماني 119 شركت بزرگ در گروه‌هاي ساخت بنا، مهندسي عمران و فعاليت‌هاي ساخت و ساز تخصصي ساختمان، فعاليت‌هاي ساختماني همچون خرداد ماه سال جاري، روند كاهشي با شيب بيشتر داشته است. بر اساس اين گزارش، كاهش قابل توجه عدد شاخص كل (تعديل شده فصلي) در تيرماه با رقم 41.14 در مقايسه با خردادماه (48.39)، بيانگر استمرار وضعيت ركود صنعت ساختمان است، چرا كه عدد شاخص كل پايين‌تر از عدد 50 است.