ماينرهاي غيرمجاز باري سنگين بر دوش صنعت برق كشور

۱۴۰۳/۰۵/۲۳ - ۰۱:۱۵:۵۱
کد خبر: ۳۱۸۷۰۷

همزمان با رواج استفاده از رمزارزها در كشور، استفاده از دستگاه‌هاي استخراج به صورت غير مجاز هم فراگير شده و هزينه‌هاي سنگيني از جمله فشار به صنعت برق ايجاد كرده است؛ به گونه‌اي كه طي ماه‌هاي گذشته اقدامات گوناگوني مانند در نظر گرفتن جريمه‌هاي سنگين و كشف آنها توسط مسوولان و سازمان‌هاي مربوطه انجام شده است.

همزمان با رواج استفاده از رمزارزها در كشور، استفاده از دستگاه‌هاي استخراج به صورت غير مجاز هم فراگير شده و هزينه‌هاي سنگيني از جمله فشار به صنعت برق ايجاد كرده است؛ به گونه‌اي كه طي ماه‌هاي گذشته اقدامات گوناگوني مانند در نظر گرفتن جريمه‌هاي سنگين و كشف آنها توسط مسوولان و سازمان‌هاي مربوطه انجام شده است. به گزارش ايسنا، طي سال‌هاي اخير توجه به رمزارزها براي سرمايه‌گذاري در اين بازار به‌منظور حفظ ارزش پول و سرمايه جلب شد و افراد بسياري وارد اين حوزه شدند و علاوه بر سودهايي كه براي برخي به دنبال داشته، سوءاستفاده‌هايي نيز در پي اين موضوع از استخراج غيرمجاز تا مالباختگي با مبادله رمزارز غيرقانوني صورت گرفت. استخراج (Mining) ارز ديجيتال به معني عملياتي است كه بعد از انجام آن، مقداري ارز ديجيتال جديد توليد مي‌شود. فرآيند تاييد تراكنش‌ها و بلوك‌ها در يك بلاك چين، كار ساده‌اي نيست و توان پردازشي قابل توجهي نياز دارد. در حقيقت ماينرها هستند كه اين توان پردازشي را براي شبكه تامين و به ازاي استخراج هر بلاك، مقدار مشخصي از ارز ديجيتال آن شبكه را به عنوان پاداش در كيف پول خود دريافت مي‌كنند. البته در اين فرآيند دستگاهي براي استخراج نيز وجود دارد كه به آن دستگاه ماينر يا استخراج كننده گفته مي‌شود. اين دستگاه در حقيقت نقش يك نود را در شبكه ايفا مي‌كند و كارش اين است كه تراكنش‌ها را در قالب يك بلاك سازماندهي مي‌كند. اما نكته بسيار مهم اين است كه استخراج رمزارزها نيازمند مصرف برق بسيار زيادي است و هر دستگاه رمز ارز حدودا معادل مصرف برق سه خانوار را به خود اختصاص مي‌دهد كه در فصل تابستان اين دستگاه‌ها براي پايداري شبكه سراسري برق بسيار مضر است. بزرگ‌ترين خطري كه استفاده از برق غيرمجاز و رمز ارز براي صنعت برق دارد، آسيب به شبكه برق كشور است كه علاوه بر تحميل ضرر و زيان‌هاي مالي وارده به كشور و ضربه به منافع ملي، باعث بروز نوسان و وارد آمدن آسيب به تجهيزات شبكه و لوازم برقي شهروندان و در نهايت قطع برق مي‌شود. در واقع پس از شايع شدن و رواج يافتن اين موضوع در كشور تأثير و روند منفي در مصرف برق گذاشته كه سازمان‌هاي مربوطه از جمله وزارت نيرو و شركت توانير تلاش‌هايي براي جلوگيري از اين امر انجام دادند.

 

برخورد قاطع با دارندگان غيرمجاز دستگاه‌هاي ماينر

به‌طور مثال طي ماه‌هاي گذشته و اوايل تابستان تأكيد شده است كه اقدام به استفاده غيرمجاز از برق براي استخراج رمز‌ارز با هدف كسب سود نامشروع، جريمه‌هاي سنگين معادل ١٠٠ برابر قيمت برق را در پي خواهد داشت و در صورت تكرار تخلف، انشعاب جمع آوري مي‌شود و دستگاه‌هاي غيرمجاز كشف شده از اين پس امحا خواهند شد. مساله‌اي كه اخيرا مديرعامل شركت توزيع نيروي برق استان فارس به آن اشاره كرد و گفت: استخراج كنندگان غيرمجاز رمز ارز، بايد بهاي برق مورد استفاده براي استخراج رمز ارز را با بالاترين قيمت كه همان نرخ صادراتي است، پرداخت كنند. به گفته وي اين هزينه در ماه‌هاي گرم دو برابر شده، به علاوه اينكه هزينه‌هاي كشف، دستكاري لوازم اندازه‌گيري و خسارت به شبكه نيز محاسبه و دريافت شده و در صورت تكرار، انشعاب مشترك نيز جمع‌آوري مي‌شود. وي با بيان اينكه استفاده از دستگاه‌هاي استخراج رمز ارز باعث بروز نوسان و واردآمدن آسيب به تجهيزات شبكه و لوازم برقي شهروندان و در نهايت قطع برق مي‌شود، تاكيد كرد: با دارندگان غيرمجاز اين دستگاه‌ها براساس قانون برخورد قاطع خواهد شد و دستگاه‌هاي آنها پس از شناسايي و كشف به مقام‌هاي قضايي جهت امحا تحويل مي‌شود.

 

كشف سه و پنج دستگاه ماينر  در معمولان و سمنان

 به‌طور مثال روز گذشته مدير برق از كشف سه دستگاه ماينر در شهرستان معمولان خبر داد. محمد طاهر متش‌پور توضيح داد كه در زمينه برخورد با رمز ارزهاي غيرمجاز با پيگيري‌ها و عمليات انجام شده توسط واحد‌هاي عملياتي با هماهنگي مراجع قضايي و انتظامي، سه دستگاه ماينر نيز در معمولان كشف و ضبط شد. از سوي ديگر هفته گذشته نيز جانشين فرمانده انتظامي استان از كشف پنج دستگاه ماينر استخراج ارز ديجيتال بدون مجوز و قاچاق به ارزش پنج ميليارد ريال از يك انبار در سمنان خبر داد و تشريح كرد كه در راستاي اجراي طرح مبارزه با قاچاق كالا و جمع‌آوري دستگاه‌هاي غيرمجاز استخراج ارز ديجيتال، ماموران پليس امنيت و اقتصادي استان با انجام اقدامات هوشمندانه پليسي و تحقيقات ميداني، از نگهداري تعدادي دستگاه استخراج ارز ديجيتال قاچاق در انباري واقع در شهرك غرب سمنان مطلع شدند. علاوه بر پيگيري‌ها و اقدامات لازم شده به تازگي آزمايشگاه برچسب انرژي دستگاه ماينر با هدف صيانت از منابع توليد برق كشور و جلوگيري از هدر رفت انرژي و ممانعت از ورود ماينرهاي دست دوم و مستهلك به كشور در پژوهشگاه نيرو راه‌اندازي شد.