نجفي عرب، رييس اتاق تهران: ورود بخش خصوصي به بازي حاكميت كليد خورد

فرصت طلايي براي تشكل ها

۱۴۰۳/۰۵/۲۳ - ۰۱:۳۱:۱۲
کد خبر: ۳۱۸۷۱۴
فرصت  طلايي  براي   تشكل ها

رييس اتاق بازرگاني تهران در همايش «هم‌انديشي تشكل‌ها، اتاق تهران و مجلس» تاكيد كرد كه با تغيير دولت، يك فرصت طلايي در اختيار تشكل‌هاي اقتصادي قرار گرفته است.

تعادل |

رييس اتاق بازرگاني تهران در همايش «هم‌انديشي تشكل‌ها، اتاق تهران و مجلس» تاكيد كرد كه با تغيير دولت، يك فرصت طلايي در اختيار تشكل‌هاي اقتصادي قرار گرفته است. او گفت: دولت چهاردهم اعلام كرده كه در رفتارها و تصميم‌گيري‌هاي خود قصــــد همفكري جدي و عملياتي با ذي نفعان و به‌خصوص نهادهاي تخصصــــــي مانند اتاق‌هاي بازرگاني و تشكل‌هاي اقتصادي را دارد به همين دليل بايد از اين امكان نهايت بهره را برد و زمينه را براي نهادينه سازي گفتمان بخش خصوصي فراهم ساخت. او البته از از گفت‌وگوي اتاق بازرگاني با اتاق‌هاي تعاون و اصناف براي ورود به بدنه حاكميت سخن گفت. به باور محمود نجفي عرب بايد تشكل‌ها، اتاق‌ها و در مجموع بخش‌خصوصي به بدنه حاكميت ورود كنند تا بتوانند راه توسعه را باز كنند.

 

منظومه‌اي از موانع توسعه در ايران

اتاق بازرگاني تهران همايشي با عنوان «هم‌انديشي تشكل‌ها، اتاق تهران و مجلس» روز گذشته برگزار كرد.

درابتداي اين همايش، محمود نجفي عرب، رييس اتاق بازرگاني اتاق بازرگاني اتاق تهران گفت: اقتصاد ايران شرايط حساس و پيچيده‌اي را سپري مي‌كند. او ادامه داد: اگر در اين موقعيت پيچيده دولت چهاردهم در كوتاه‌مدت به موفقيت‌هاي قابل لمس دست پيدا نكند، به‌طور حتم با واكنش‌هاي عمومي مانند بازگشت نااميدي به جامعه مواجه مي‌شود. البته كه در همين شرايط تمام اصحاب اقتصاد ايران بايد به كمك دولت بيايند و هركدام سنگي را از مقابل پاي اقتصاد كشور بردارند.

نجفي عرب افزود: دولت چهاردهم بايد با نگاهي دقيق، سنجيده و برآمده از نگاه كارشناسي در چارچوب شعار سال و در همراهي با اصحاب فعالان اقتصادي قدم‌هايي موثر در جهت رفع نيازهاي واقعي اقتصاد ملي بردارد و از مسائل حاشيه‌اي و فرعي دوري كند. موضوعاتي مانند «انواع ناترازي‌ها در بخش انرژي مسائل نظام يارانه‌اي، بحران نظام بانكي، مساله استهلاك سرمايه قواعد دست و پاگير و گاهي بازدارنده نظامات مالياتي، بيمه‌اي و تامين اجتماعي » همگي منظومه‌اي ساخته كه مانع از توسعه و پيشرفت اقتصــاد ايران شده است. بخشي از مشكلات در اين بخش‌ها حاصل تحريم‌هاي بين المللي و بخشي ديگر محصول ناكارآمدي‌هاي داخلي است.

براساس اظهارات رييس اتاق تهران، در مورد هركدام از اين دو گزاره بايد راهبردهاي دقيق و كارآمد پيش گرفته شود. ناكارايي داخلي مي‌تواند با استفاده از توان نخبگان و ايجاد حس اطمينان در ميان جامعه ذي‌نفعان حل و فصل شود و موضوعات بين المللي هم با خردمندي نظام تصميم سازي كشور به ساحل نجات برسد.

او تاكيد كرد: استفاده از مكانيزم ديپلماسي فرصت محور و عزتمند و استفاده از توان كشورهاي همسايه در مسير حل چالش‌هاي ناشي از تحريم‌ها به عنوان يك راهبرد پيش روي دولت قرار دارد.

نجفي عرب همچنين با اشاره به وجود تشكل‌هاي قوي در ايران گفت: جاي تأسف اينكه گاهي دولت‌ها به اين پتانسيل عظيم بي توجهي كرده و به سادگي از مشورت با تشكل‌ها اقتصادي يا فعالان اقتصادي پرهيز مي‌كنند اين نگاهي مذموم است كه بايد با كمك جامعه اقتصادي كشور و بازسازي فرهنگي براي هميشه در ذهن مديران كشور حذف شود.

 

فرصت طلايي براي تشكل‌هاي اقتصادي

به گفته او تشكل‌ها بايد با تعريف دقيق و كاربردي از خدمات خود به سمت توسعه عضويت هرچه بيشتر پيش بروند به‌طوري كه يك تشكل، اقتصادي نماينده تمام افكار و جريان‌هاي فكري و اقتصادي حاضر در آن عرصه باشد. در واقع تقويت عضويت به افزايش قدرت و دامنه نفوذ تشكل‌ها كمك مي‌كند .

نجفي عرب توضيح داد: هر نهادي براي جذب مخاطب نيازمند تنوع در ارائه خدمات است و تشكل‌ها نيز بايد بتوانند با تعريف خدمات جديد و كاربردي نيازهاي عمومي فعالان اقتصادي را برآورده سازند. ضمن آنكه دامنه ارائه خدمات نيز همزمان با تنوع آن بايد بسط پيدا كند و از فراگيري بالاي برخوردار شود. به‌طور حتم يكي از ويژگي‌هاي مهم يك تشكل اقتصادي پويا، ميتواند مساله شناسي باشد. به‌طوري كه مسائل اصلي را از فرعي تشخيص و براي آنها راهكار ارائه دهد ديگر اقدام مهم تشكل‌ها بايد توجه به موضوع پژوهش، نوآوري و آينده نگري باشد.

او افزود: اين سه مولفه مي‌تواند تشكل را صاحب گفتمان مستند و كاربردي سازد. اساسا بدون توجه به عنصر پژوهش و اظهارنظر مستند گفتمان تشكلي در كشور پيش نمي‌رود و مورد توجه مديران و تصميم گيران قرار نمي‌گيرد. توانمندسازي و افزايش ظرفيت نيز ديگر اقدامي است كه در هر تشكل مي‌تواند به عنوان يك اصل مورد توجه قرار بگيرد.

نجفي عرب معتقد است، اكنون با توجه به تغيير در دولت يك فرصت طلايي در اختيار تشكل‌هاي اقتصادي قرار گرفته است. دولت چهاردهم اعلام كرده كه در رفتارها و تصميم‌گيري‌هاي خود قصــــد همفكري جدي و عملياتي با ذي نفعان و به خصوص نهادهاي تخصصــــــي مانند اتاق‌هاي بازرگاني و تشكل‌هاي اقتصادي را دارد به همين دليل بايد از اين امكان نهايت بهره را برد و زمينه را براي نهادينه سازي گفتمان بخش خصوصي فراهم ساخت.

او افزود: همفكري و همدلي ميان تشكل‌ها و به خصوص روابط كارآمد و كاربردي ميان تشكل‌ها و نهاد اتاق بازرگاني مي‌تواند به تحقق اين اهداف كمك رساند اميد آنكه با همراهي تشكل‌ها و تمامي فعالان اقتصادي زمينه‌هاي توسعه اقتصاد ملي فراهم آيد.

نجفي عرب تاكيد كرد: امروز هر كدام از تشكل‌هاي اقتصادي مي‌توانند سفيران بخش خصوصي براي توسط نگاه اقتصاد مردم محور باشند. اميدوارم كه همگي براي تحقق چنين هدفي نهايت تلاش خود را به كار بگيريم.

 

برنامه هفتم؛ خط قرمز مجلس

درحالي كه در نشست حاضر نمايندگان تشكل‌ها و اتاق از تلاش براي جلوگيري از شكل‌گيري تشكل‌هاي موزاي سخن مي‌گويند و نجفي عرب از آينده روشن براي حذف موازي‌كاري با ورود ميدري به وزارت كار سخن مي‌گويد. يكي از نمايندگان مجلس حاضر در جلسه موازي‌كاري گامي مثبت و در راستاي حذف تشكل‌هاي كوچك و تقويت تشكل‌هاي بزرگ مي‌خواند.

خط قرمز مجلس در اين مراسم علي بابايي كارنامي نماينده دوره يازدهم و دوره دوازدهم مجلس اعلام كرد كه آماده تدوين قوانين لازم در راستاي تقويت تشكل‌هاست. او در بخشي از اظهاراتش در مورد روند بررسي وزراي پيشنهادي پزشكيان نيز گفت: در انتخاب وزرا خط قرمز مجلس اجراي برنامه هفتم است. تاكنون اجراي برنامه‌ها از 36 درصد فراتر نرفته است و ما بايد در مسير قانون برنامه حركت كنيم تا بتوانيم به اهداف آن برسيم.