از تلاش براي دريافت راي اعتماد تا برنامه‌ريزي براي عمل به وعده‌ها

پزشکیان خطاب به حاميان دولت: صبر كنيد تا نتيجه كار را ببینيد

۱۴۰۳/۰۵/۲۴ - ۰۲:۴۱:۴۲
کد خبر: ۳۱۸۷۵۷
پزشکیان خطاب به حاميان دولت: صبر كنيد تا نتيجه كار را ببینيد

چند روز پس از اعلام نام كابينه پيشنهادي دولت چهاردهم و ارسال نام آنها به مجلس، همچنان بحث و گمانه‌زني درباره كيفيت اسامي مطرح شده ادامه دارد. از سويي برخي حاميان دولت معتقدند كه جاي آن وجود داشت تا رييس‌جمهور سهم بيشتري از كابينه را به اصلاح‌طلب‌ها بدهد و از سوي ديگر برخي حاميان دولت نيز بر اين موضوع تاكيد مي‌كنند كه بايد واقعيت‌هاي موجود در فضاي سياسي كشور را ديد و بر مبناي آن بررسي كرد كه پزشكيان چه زمين بازي براي معرفي همكاران خود دارد.

چند روز پس از اعلام نام كابينه پيشنهادي دولت چهاردهم و ارسال نام آنها به مجلس، همچنان بحث و گمانه‌زني درباره كيفيت اسامي مطرح شده ادامه دارد. از سويي برخي حاميان دولت معتقدند كه جاي آن وجود داشت تا رييس‌جمهور سهم بيشتري از كابينه را به اصلاح‌طلب‌ها بدهد و از سوي ديگر برخي حاميان دولت نيز بر اين موضوع تاكيد مي‌كنند كه بايد واقعيت‌هاي موجود در فضاي سياسي كشور را ديد و بر مبناي آن بررسي كرد كه پزشكيان چه زمين بازي براي معرفي همكاران خود دارد.

پس از استعفاي محمدجواد ظريف از معاونت راهبري دولت چهاردهم، بسياري انتظار داشتند تا نخستين واكنش رييس‌جمهور به اين تحولات را بشوند. روز گذشته پزشكيان در پيامي از مردم خواست تا صبر كنند و كابينه را بر اساس نتايج عملكرد آنها نقد كنند. مسعود پزشكيان براي انتخاب وزراي پيشنهادي خود، ملاك‌هاي توانمندي، تخصص و سوابق مرتبط افراد را در نظر گرفته است. او پيش از اعلام ليست وزراي خود به مجلس شوراي اسلامي بيان كرده بود كه «بناي ما اين بوده و هست كه بر اساس همان وعده تشكيل دولت وفاق، افراد توانمند از هر جناح و گروهي در كابينه حضور داشته باشند.» بنابراين معرفي وزرا با جناح‌هاي سياسي مختلف در كابينه چهاردهم بر اساس گفته‌هاي رييس‌جمهور و معاونان او ازجمله شهرام دبيري، معاون پارلماني قابل پيش بيني بود. با اين حال پس از اعلام ليست وزراي پيشنهادي، برخي انتقادها نسبت به انتخاب برخي افراد مطرح شده است كه البته انتقاد حق همه است. خود رييس‌جمهور هم در اين مدت بارها اعلام كرده است كه مبرا از خطا نبوده و انتقادها را پذيرا است. با اين حال بايد توجه داشت همان‌طور كه نقد رييس‌جمهور و دولت حق جامعه و جريان‌هاي سياسي است، انتخاب كابينه هم حق رييس‌جمهور است. پزشكيان پيش از اين گفته بود كه بايد دعواهاي سياسي خاتمه يابد و شايد بر اساس همين ديدگاه خود، ترجيح داد كابينه‌اي فراجناحي تشكيل بدهد و حتي رقباي خود را وارد كابينه كند.

او در ديدار با خبرنگاران كه پيش از اعلام ليست وزراي پيشنهادي برگزار شده بود، درباره كابينه‌اش گفته بود كه «مشكل ما در وهله اول افراد نيستند، بلكه اين انتخاب راه غلط است كه مانع از رسيدن ما به مقصد مي‌شود.» او در همان جلسه گفته بود كه «بنده دولت وفاق ملي را مطرح كردم چرا كه باور دارم در همه دولت‌هاي گذشته افرادي بودند كه مي‌خواستند براي تامين منافع كشور و مردم كار كنند و بايد از همه اين ظرفيت‌ها استفاده كنيم.» بر اين اساس رييس‌جمهور در انتخاب كابينه بر اساس گفته‌هاي خود عمل كرد. در اين بين هم برخي فعالان سياسي با توصيه به ادامه حمايت از مسيري كه رييس‌جمهور آغاز كرده است، به مساله شرايط و مقتضيات فضاي سياسي كشور اشاره داشته و احتمال داده‌اند كه شايد رييس‌جمهور در شرايط خاصي دست به انتخاب برخي وزرا زده است. محمد شريعتمداري گفته كه «نگران نباشيم و به آينده دولت رييس‌جمهور پزشكيان و جمهوري اسلامي اميدوارانه بنگريم.» آذر منصوري خاطرنشان كرد: «محدوديت‌هاي پيش روي رييس‌جمهور را پيش بيني مي‌كرديم و رويكردها، رفتارها و نقد و مطالبه‌گري‌ها نيز بايد در راستاي افزايش قدرت چانه زني و اثرگذاري بيشتر ايشان باشد. مراقب تفرقه‌افكني‌ها باشيم.» اسحاق جهانگيري تاكيد كرده: « با وجود نقدهاي بجا و نابجا نبايد پزشكيان را تنها گذاشت.» محمدجواد ظريف هم گفته است كه «نبايد پزشكيان را تنها گذاشت.» محمدعلي ابطحي اظهار كرد: «پزشكيان قرار نبود دعوا كندكه مردم هم خسته از دعوا شده‌اند. من به همين دليل بدون توجه به خصوصيات وزرا معتقدم بايد از كابينه پزشكيان دفاع كرد.» احمد زيدآبادي با بيان اينكه انتخاب كابينه در حوزه حقوق رييس دولت است، اشاره كرده است كه «نامناسب بودن برخي همكاران رييس‌جمهور در درجه نخست، مشكل خود اوست. اگر او واقعا فكر مي‌كند كه با برخي از اين افراد مي‌تواند كار كند، دليلي ندارد كه ما كاسه داغ‌تر از‌اش بشويم!» محمود واعظي هم گفته كه نسبت به كابينه چهاردهم قضاوت عجولانه نداشته باشيم. انتخاب نهايي اعضاي كابينه حق قانوني رييس‌جمهور است و بايد به انتخاب و تشخيص ايشان احترام بگذاريم.»

خبرگزاري دولتي ايسنا در اين باره نوشته: البته بهتر بود كه خود رييس‌جمهور درباره چينش كابينه با مردم صحبت مي‌كرد ولي اين نكته را هم نبايد از ياد برد كه مسعود پزشكيان بارها اعلام كرده است كه اهل دروغ گفتن نيست. او قول داده كه «به مردم دروغ نگويم و در گفته‌هايم صادق و پاسخگو باشم.» پزشكيان همچنين در واكنش به انتقاد برخي افراد حاضر در كابينه در پيامي در شبكه ايكس نوشته است: «مردم عزيز سرمايه بزرگ دولت شماييد، توجه و حساسيت شما در انتخاب اعضاي كابينه ارزشمند است. در مرحله انتخاب و بررسي كابينه از صاحبنظران متعددي مشورت گرفتيم و تلاش كرديم با رويكرد وفاق و همدلي، بهترين وضعيت ممكن را با ظرفيت‌هاي موجود رقم بزنيم. صبر كنيد كابينه كار كند و آن‌ را از روي عملكردش نقد كنيد.»

همزمان با صحبت‌هاي مطرح شده در رابطه با كيفيت اسامي كابينه، دولت تلاش مي‌كند تا نامزدهاي فعلي را نيز از طريق برگزاري جلسات هماهنگي، از خوان مجلس عبور بدهد. معاون پارلماني رييس‌جمهور براي مديريت بهينه جلسات راي اعتماد مجلس به وزراي پيشنهادي و ايجاد هماهنگي لازم براي آشنايي نمايندگان با برنامه‌هاي اعضاي كابينه چهاردهم، ستاد هماهنگي راي اعتماد با حضور معاونان پارلماني وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي تشكيل داد. شهرام دبيري در دومين روز از فرآيند راي اعتماد به وزراي پيشنهادي دولت چهاردهم در محل دفتر دولت در مجلس با ۱۹ نفر از معاونان امور مجلس وزارتخانه‌ها جلسه هم انديشي برگزار كرد.

در اين نشست آخرين وضعيت راي اعتماد و نحوه شركت وزراي پيشنهادي در كميسيون‌ها و مباحث مربوط به موافقان و مخالفان و چالش‌هاي پيش رو مورد بررسي قرار گرفت و معاونان پارلماني وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي پيشنهادها و راهكارهاي عملياتي و فوري خود براي استفاده مناسب از فرصت‌ها و فعال كردن تمامي ظرفيت‌هاي موجود براي معرفي بهتر وزراي پيشنهادي و جلب موافقت نمايندگان براي راي اعتماد را با دكتر دبيري در ميان گذاشتند. بر اين اساس با پيشنهاد دبيري، كميته راي اعتماد به وزراي پيشنهادي با مسووليت معاون امور مجلس هر وزارتخانه ذيل ستاد هماهنگي راي اعتماد به كابينه دولت چهاردهم با مديريت معاون امور مجلس رييس‌جمهور تشكيل شد. بنا بر برنامه‌ريزي با هماهنگي معاونت نظارت و هماهنگي و تقنيني معاونت امور مجلس انجام داده از امروز صبح وزراي پيشنهادي با حضور در دفتر دولت در مجلس، با زمانبندي مشخص در كميسيون‌هاي تخصصي مجلس حضور پيدا كردند و امكان گفت‌وگو و آشنايي نمايندگان با وزراي پيشنهادي فراهم شده است.

در حالي كه به نظر مي‌رسد كه رييس‌جمهور تلاش كرده تا حداكثر همكاري را با مجلس براي دريافت راي اعتماد انجام بدهد اما خبرهايي به گوش مي‌رسد كه نشان مي‌دهد كه مجلس حتي نسبت به معدود نامزدهاي اصلاح‌طلب معرفي شده نيز گارد مثبتي ندارد. سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت كه در جلسه امروز اين كميسيون با حضور وزير پيشنهادي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي شاهد يك واكنش منفي نسبت به اين گزينه پيشنهادي بوديم. ابراهيم رضايي با اشاره به حضور احمد ميدري وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي در جلسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، گفت: اين جلسه براي گزينه پيشنهادي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي پرچالش بود و مواضع گذشته آقاي ميدري مورد اعتراض اكثريت اعضاي كميسيون قرار گرفت؛ مواضعي همچون «نامه جام زهر» و برخي از نطق‌ها و مواضع گذشته ايشان از ساليان قبل، در بازخواني شد و نمايندگان نسبت به آن اعتراض و انتقاد داشتند. وي اضافه كرد: وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي كفت كه دغدغه شما، دغدغه دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي هم بوده اما آنها اعتماد كردند. او اشاره‌اي به تجديدنظر در ديدگاه‌هاي خود نسبت به گذشته نيز كرد و بيان داشت راهي كه ما براي اصلاحات و آزادي رفتيم، اشتباه بود و از زمان اصلاحات، منازعات سياسي زياد شد و از توسعه دور شديم و الگوي توسعه بايد منطبق با واقعيت‌ها باشد و بايد اختلافات فكري خود را حل كنيم. سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: همچنين ميدري در ادامه جلسه گفت كه يكي از بحران‌هاي اقتصادي و اجتماعي، صندوق‌هاي بازنشستگي است كه هزينه‌هاي زيادي را تحميل كرده است كه يكي از راهكارهاي آن، تغيير سن بازنشستگي است. وي افزود: وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي اعلام كرد كه پزشكان در كشورهاي پيشرفته حقوق ثابت دريافت مي‌كنند و بر اساس تعداد عمل حقوق نمي‌گيرند؛ او آمار بيكاري را حدود ۳ ميليون نفر بيان كرد. به گفته رضايي، در اين جلسه اعضاي كميسيون امنيت ملي مجلس صمن طرح دغدغه‌هاي خود، بر حمايت از معلولان، رسيدگي به صندوق‌هاي بازنشستگي، مسووليت پذيري وزارت كار در موضوع اشتغال، به كارگيري مديران كارآمد در بخش‌هاي مختلف و فعال كردن واحدهاي توليدي تعطيل تاكيد كردند. سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در جمع بندي گفت: با توجه به اظهارنظر اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، امروز يك واكنش منفي را نسبت به گزينه پيشنهادي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي شاهد بوديم. به اين ترتيب كار سخت پزشكيان نه در ماه‌هاي ابتدايي كه در همان روزهاي ابتدايي آغاز شده است. او از سويي بايد صداي افرادي باشد كه به او راي دادند تا تغيير رخ بدهد و از سوي ديگر بايد در ارتباط با ساير نهادها، حداكثر فضاي همكاري را ايجاد كند. فضايي كه حالا پزشكيان خواسته تا به او اعتماد و نسبت به تمام ماجرا صبر پيشه شود.