هدف دولت اجراي دقيق و صحيح برنامه هفتم توسعه است
در نخستين جلسه «شوراي عالي راهبري برنامه هفتم توسعه» به رياست معاون اول رييسجمهور، وظايف اصلي اين شورا بررسي شد و سه دستورالعمل آن به تصويب رسيد.
در نخستين جلسه «شوراي عالي راهبري برنامه هفتم توسعه» به رياست معاون اول رييسجمهور، وظايف اصلي اين شورا بررسي شد و سه دستورالعمل آن به تصويب رسيد.
محمدرضا عارف در اين جلسه با بيان اينكه زمان آغاز برنامه هفتم توسعه از ابتداي ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده اما از تيرماه ابلاغ شده است، گفت: با وجود اين تاخير، تمام تلاش دولت بر اجراي دقيق اين برنامه است و اگر هم كاستيهايي وجود دارد، سعي ميكنيم با همكاري مجلس آن را حل كنيم و اميدواريم كه در طي يك دوره چهارساله بتوانيم به چشماندازهاي برنامه دست پيدا كنيم.
وي تاكيد قانونگذار براي حسن اجرا و نظارت بر تحقق اهداف برنامه را يكي از ابتكارات قابل توجه در برنامه هفتم توسعه دانست و افزود: اين وظيفه بر طبق ماده ۱۱۸ قانون برنامه، بر عهده «شوراي عالي راهبري برنامه هفتم توسعه» گذاشته شده است كه با برگزاري اين جلسه تلاش ميكنيم در كوتاهترين زمان، بخش مهمي از احكام و آيين نامههاي مربوط به اين شوراي عالي و به ويژه آنهايي را كه كليدي هستند، تدوين و تصويب كرده و سازوكار نهايي شدن و ابلاغ آنها را مشخص كنيم.
در اين جلسه، بعد از بررسي وظايف اصلي شوراي راهبري و استماع نظرات و پيشنهادهای رييس سازمان برنامه و بودجه، وزراي فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزير علوم تحقيقات و فناوري، وزير مسكن و شهرسازي و ساير اعضاي حاضر، سه پيشنهاد «آيين نامه داخلي شوراي عالي راهبري برنامه، تعيين سازوكار تدوين پيشنويس آييننامههاي قانون، درخواست تفويض اختيارات اصل ۱۳۸ به وزراي عضو شورا و دستور العمل نحوه انتصاب ناظران مالي و اجرايي برنامه» مورد بررسي قرار گرفت و با انجام اصلاحاتي به تصويب رسيد. طبق ماده ۱۱۸ قانون برنامه هفتم توسعه، «شوراي عالي راهبري برنامه» بهمنظور تأمين حسن اجراي قانون و در راستاي هماهنگ نمودن فعاليت دستگاههاي اجرايي، با مسووليت معاون اول رييسجمهور و مركب از رييس سازمان (دبير شورا)، وزير امور اقتصادي و دارايي و وزرايي كه رييس كميسيونهاي دائمي هيأت دولت هستند و رييس كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس (به عنوان ناظر) تشكيل ميشود.
همچنين محمدرضا عارف صبح سهشنبه؛ ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ در مراسم توديع و معارفه دهقاني فيروزآبادي و حسين افشين معاونان پيشين و جديد علمي، فناوري و اقتصاد دانشبنيان رياستجمهوري، اظهار كرد: در گذشته گاهي براي ايجاد يك درس در يك دانشگاه بزرگ مشكل داشتيم. در راهاندازيهاي، عموما با اغماض استادان را انتخاب ميكرديم و حداقلها را نداشتيم. يك مجموعه ۱۷۵ هزار دانشجويي در مراكز آموزش عالي داشتيم كه بخشي از آنها كيفيت نداشت و منحل كرديم اما امروز به جايي رسيدهايم كه در فناوري پيشرفته جزو مدعيان بزرگ دنيا هستيم.
وي تاكيد كرد: اين نتيجه زحمات و تلاشهاي جوانان پر انرژي و پرشور كشور بوده است كه در اين ۴ دهه اين جوانان بودند كه ما را به سمت جلو هل دادند و امروز وضعيت خوبي داريم.
معاون اول رييسجمهور ادامه داد: آقاي دهقاني گفت كه افشين به او گفته است من راه تو را ادامه ميدهم؛ طبيعي است راهي كه اين معاونت انتخاب كرده، راهي درست و همراه با نتايج روشن است كه بايد ادامه يابد.
عارف خاطرنشان كرد: رييسجمهور همه جا وقتي يك مسوولي گزارش ميدهد، ميگويد هدف چيست؟ يعني ما امروز از شما هدف ۴ ساله ميخواهيم.
عارف افزود: موضوعي در كل برنامههاي توسعه هم موجود دارد، توجه به مزيت نسبي است. به محض اينكه از موضوع مزيت نسبي صحبت ميكنيم، اول نيروي انساني مطرح ميشود. شاخصهاي كمي و كيفي نيروي انساني، يك سرمايه معنوي را براي ما به ارمغان آورده است. منابع زيرزميني، ظرفيت بالاي دانشگاه و كيفيت آن، مزيت نسبي است كه بايد در همه برنامهريزيها و تلاشها استفاده شود.
وي با بيان اينكه «تعهدات ملي ما يكي ديگر از مزيتهاي ماست»، گفت: ما چه تعهدات ملي داريم؟ سند چشمانداز، در رأس همه تعهدات ملي قرار دارد؛ جايگاه اول در منطقه در همه زمينهها ميثاق ملي است و بنا بوده تا سال آينده به اين برسيم كه عقب مانديم و حتما بايد جبران شود.
معاون اول رييسجمهور خاطرنشان كرد: محوريت تحقق سند چشمانداز بهطور طبيعي به عهده معاونت علمي است. گامهاي اوليه برداشته شده و به جاي رسيديم كه بدون استناد به نيروي جوان علمي نميتوانيم جلو برويم. زماني كه اين سند تصويب ميشد، ما در برخي از شاخصها، جايگاه اول يا دوم در منطقه را داشتيم. يادمان باشد ما در منطقهاي پويا زندگي ميكنيم. شاخصهاي مد نظر ما در طول ۲۰ سال گذشته بسيار دگرگون شده است. ما در اين فضاي رقباتي ميخواهيم پيشتاز باشيم.
وي همچنين اظهار كرد: اولين كليد عملياتي برنامه هفتم توسعه را ديروز با تشكيل شوراي عالي راهبري اين سند، خوب زده شد. درآن جلسه عموما از اهداف خوب و مترقياي اين برنامه صحبت شد.ايرادي كه به اين سند ميشود گرفت اين است كه منابع مورد نياز ديده نشده است؛ در برنامه هفتم تكليف شده كه دولت ظرف يك سال منابع را لحاظ و به مجلس ارسال كند؛ انشاالله اين ايراد هم رفع ميشود.
عارف با اشاره به اينكه معاونت علمي را دستگاه نميدانيم كه در رقابت يا رفاقت با ساير دستگاهها باشد بلكه يك معاونت ستادي است، تاكيد كرد: حرف معاونت علمي رياستجمهوري، حرف علمي رييسجمهور و دولت است لذا وارد رقابت با هيچ دستگاهي نميشود. دولت كه با خودش رقابت نميكند. دستگاهها ممكن است رقابتي داشته باشند كه بد هم نيست كه گاهي اين رقابتها به اختلاف تبديل ميشود كه دولت و رييسجمهور بايد آن را حل كند. علي الاصول مرجع حل اختلافهاي علمي دستگاهها، معاونت علمي و فناوري رييسجمهور است. خواهشم اين است كه به هيچوجه اين معاونت علمي و فناوري رييسجمهور را دستگاه ندانيد كه اگر دستگاه بدانيم هم منابع تقسيم ميشود و هم مسووليتها كه نبايد اينگونه شود. همه اختيارات و مسووليتهاي رييسجمهور در بخش علم و فناوري در اين معاونت بايد مديريت شود. وي همچنين گفت: بايد كارهايي را انجام بدهيم كه ديگران نميتوانند؛ يعني يا صلاحيت سازماني ندارند يا در رقابت بيندستگاهي، متوقف ميشوند. هيچ دستگاهي نبايد با معاونت علمي رقابت كند؛ اگر به مرحله رقابت رسيد، يعني رقابت با رييسجمهور. نقش معاونت علمي، حل مشكلات، مسائل و اختلافات بين دستگاهها باشد. بررسي شود وزارت علوم يا دانشگاهها در انجام مسووليتهاي خود چه مشكلاتي دارند. بايد با رويكرد علمي، برنامهريزي كرد كه دغدغه مالي وزارت علوم يا دانشگاهها به دغدغه علمي تبديل شود.
وي افزود: امروز تب هوش مصنوعي و كوانتوم خيلي بالا گرفته است. اين دو فناوري جزو راهبردهاي اصلي ماست. دكتر افشين ظرف دو هفته آينده به ما گزارش بدهند كه در اين دو زمينه چه اقداماتي انجام گرفته و براي پيشتاز شدن در اين زمينه بايد با چه ساز و كاري جلو برويم.
معاون اول رييسجمهور با اشاره به اهميت مشاركت در توليد ثروت ملي، تصريح كرد: واقعيت اين است كه در ۴ دهه گذشته، به دليل عدم حاكميت علم بر نهادها و سيستمهاي اداره كشور، ما منبع افزايش هزينه براي كشور بوديم. يك مرور كلي كنيد ببينيد در اين ۴ دهه چقدر به ثروت ملي اضافه كرده ايم؟ همه دولتمردان و دستگاهها هنرشان، پيشنهاد اضافه كردن هزينهها بوده است و مرتب هزينه ملي بدون اينكه ثروت ملي اضافه شود، افزايش يافته است. امروز معاونت علمي و فناوري رييسجمهور بايد در توليد ثروت ملي پيشتاز باشد. سهم بالايي از افزايش ثروت ملي بايد در اين معاونت مديريت شود كه چه كنيم تا اين مساله بهطور جدي دنبال شود؟ پاسخي كه شما به ما ميدهيد، اقتصاد دانش بنيان است.
عارف خاطرنشان كرد: مبناي برنامه چهارم توسعه، دانش بنيان بود كه به دلايلي عملا برنامه چهارم اجرا نشد و با نقدهاي غيردقيق كنار گذاشته شد. امروز خوشبختانه بستر براي اين مساله مهم كه حاكميت دانش بنياني در همه امور است، فراهم است؛ در اينجا مشخصا بحث من اقتصاد است حتي اگر عنوان معاونت علمي و فناوري رييسجمهور به معاونت علمي، فناوري و اقتصاد دانش بنيان هم تغيير نكرده بود، اين معاونت بايد همه امور فعلي را مديريت ميكرد كه با حمايت كامل دولت روبه رو است؛ قرار نيست وعدهاي بدهيم و برويم، شخص رييسجمهور و دولت در اين مسير در خدمت شما هستند.
معاون اول رييسجمهور ادامه داد: از آقاي افشين ميخواهم كه به ما اعلام كند چه هدفي را در ۴ سال آينده دنبال ميكند؟ خروجي آن در بحث اقتصادي است. ما خيلي با بحث علمي اين معاونت كاري نداريم چون ميدانيم خودتان به خوبي جلو ميرويد؛ بحث ما امروز اقتصادي است. امروز مساله كشور توليد ثروت است. اين ستادها در ۴ سال آينده در زمينه توليد ثروت چه خواهند كرد؟ گزارشهاي منظمي به دست ما برسد