وضعيت قرمز ناوگان تاكسيراني پايتخت
گروه راه و شهرسازي- حاصل بحث و بررسيهاي مسوولان تاكسيراني و اعضاي شوراي شهر تهران در نشست علني ديروز اين شورا، نمايش وضعيت قرمز ناوگان تاكسيراني بود. از سويي 60 درصد از 80 هزار تاكسي فعال در پايتخت فرسوده هستند و از سوي ديگر، از ميان 40 درصد تاكسي فعال و مناسب، 30 هزار تاكسي در مسافربرهاي اينترنتي كار ميكنند.
گروه راه و شهرسازي- حاصل بحث و بررسيهاي مسوولان تاكسيراني و اعضاي شوراي شهر تهران در نشست علني ديروز اين شورا، نمايش وضعيت قرمز ناوگان تاكسيراني بود. از سويي 60 درصد از 80 هزار تاكسي فعال در پايتخت فرسوده هستند و از سوي ديگر، از ميان 40 درصد تاكسي فعال و مناسب، 30 هزار تاكسي در مسافربرهاي اينترنتي كار ميكنند. وضعيت نوسازي تاكسيهاي پايتخت نيز به علت جهشهاي قيمتي خودرو تاكنون ناكام مانده است و رانندگان تاكسي نه تنها از خريد تاكسيهاي برقي بر نميآيند كه حتي نميتوانند اقساط تاكسيهاي رايج كه ماهانه بالغ بر 17 ميليون تومان است را پرداخت كنند. ديروز اما در جريان بررسي گزارش حسابرسي سازمان تاكسيراني براي سال مالي ۱۴۰۲ تشكري هاشمي، رييس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر با بيان اينكه شهر تهران ۸۰ هزار تاكسي فعاليت دارد كه ۶۰ درصد آنها به سن فرسودگي رسيدند و ما بودجه نوسازي گذاشتيم و زيبنده مردم تهران نيست كه سوار اين تاكسيها شوند و بايد شهرداري موانع نوسازي را بردارد، گفت: شهردار تهران برنامهاي براي برقيسازي ناوگان دارد؛ اما مردم و رانندگان از برقيسازي استقبال نكردند و تنها ۱۰۰ تا ۱۵۰ رانندگان براي برقيسازي ثبت نام كردند. سوده نجفي نيز با بيان اينكه اخيرا با تعدادي از رانندگان تاكسي جلسه داشتيم و به ما گفتند كه مايل هستند از تاكسي بنزيني يا دوگانه سوز استفاده كنند، گفت: در مورد جايگاه برقيسازي بايد شرايط را ببينيم در حالي كه در كشور مشكل تامين برق داريم چگونه ميخواهيم برق را به تاكسيها برسانيم. در ادامه مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران بيان كرد: تا زماني كه دولت ماده ۱۲ را عملياتي نكند راننده تاكسي نميتواند يك ميليارد پول تاكسي برقي را بدهد و اگر اين ماده ۱۲ به نتيجه نرسد فكر نكنم برقيسازي به آساني به نتيجه برسد. شادي مالكي، مديرعامل سازمان تاكسيراني تهران نيز با حضور در جلسه شوراي شهر تهران با اشاره به بندهاي تكليفي و سخنان اعضاي شوراي شهر اظهار كرد: در گزارش حسابرسي وضعيت ماليات بر ارزش افزوده مطرح شد كه تمامي خدمات حمل و نقل عمومي معاف از ماليات بر ارزش افزوده هستند.
قاعدتا هرآنچه خدماتي كه در سازمانها و شركتها به عنوان خدمات حمل و نقل ارايه ميشود نبايد مشمول ماليات باشد؛ اما فقط موضوع ۲ درصد از قراردادهاي سرويس مدارس سال ۹۲ سازمان مجاز شناخته شده كه بر اساس راي سال ۱۴۰۲ ديوان عدالت اداري برابر يكي از شركتهاي شهرداري اين دو درصد ابطال ميشود كه تمامي خدمات سرويس مدارس شهرداري به سازمان تاكسيراني محول شد و راهبري آن نيازمند بازنگري در راي نهايي است، چراكه براي سازمان هزينه دارد و رديف بودجه آن پيش بيني نشده است؛ از اين رو، موضوع توسط سازمان پيگيري خواهد شد. وي اظهار كرد: سازمان تاكسيراني وظايف بسيار گستر ده و پيچيدهاي دارد و بهرغم اينكه تامين وسايل حمل و نقل عمومي وظيفه شهرداري است، شهرداري چندين سال است كه از اين چرخه خارج شده و فعاليت تاكسيهاي اينترنتي باعث شده تعداد زيادي از تاكسيهاي شهرداري بهرغم دريافت يارانه دولتي همچون طرح ترافيك، سهميه سوخت و بيمه تكميلي در شركتهاي اينترنتي فعاليت كنند و امكان كنترل و نظارت كافي نيز در سازمان وجود ندارد. همچنين ۶۴ هزار كارنامه فعال در سيماتاكسي ثبت شده؛ اما نزديك به ۲۵ تا ۳۰ هزار تاكسي نيز در شركتهاي اينترنتي فعاليت ميكنند و در كل بايد گفت كه بيش از نيمي از تاكسيها فرسوده هستند و نياز به بازسازي دارند. مالكي با اشاره به تخصيص ۲۰۰۰ ميليارد تومان بودجه به سازمان گفت: به سه برابر اين بودجه براي سازمان نياز است. اگر اين رقم به صورت نقد هم تامين شود نيمي از ناوگان را هم نميتوانيم تامين كنيم. امسال بنا بر پيگيريهاي صورت گرفته و دغدغه مندي موجود براي افزايش تنوع تاكسيها، سه خودروي تاكسي بنزيني و دوگانه سوز به رانندگان پيشنهاد شد كه از ۵۰۰ تا ۷۰۰ ميليون تومان است و رانندگان امكان نوسازي را خواهند داشت. امسال جز سورن دوگانه سوز دو خودروي ديگر را به رانندگان معرفي ميكنيم و براي يكي از خودروها ثبت نام نيز در حال انجام است. وي با بيان اينكه تسهيلات صندوق كارآفريني اميد شامل اين خودروها نيز به صورت پنج ساله با اقساط ۸ درصدي ميشود، گفت: بر اساس اعلام دولت نيمي از هزينه خودرو را بايد دولت پرداخت كند و دقت داشته باشيد كه اگر آلودگي هوا مشكل جدي در شهرهاست به ياد بياوريم كه يكي از دلايل تامين تاكسيهاي برقي، رفع آلودگي هواست. مالكي با اشاره به عدم تامين تاكسيها توسط شركتهاي داخلي گفت: با تمام پيگيريهاي انجام شده و توجه به تلاش واحدهاي توليدي داخلي، تنها۳۰۰۰ دستگاه ميتواند در اختيار شهرداري قرار بگيرد و حتما بايد از ظرفيت واردات استفاده شود كه حداقل بخشي از تامين هزينه تاكسيها توسط دولت انجام شود. مالكي تاكيد كرد: در حال حاضر براي خودروهاي كرمان موتور، هر راننده بايد ماهانه ۱۷ ميليون تومان قسط بپردازد و كدام راننده اين توان را دارد؟ ما موضوع ضمانت و تسهيلات صندوق كارآفريني را برطرف كرديم و راننده تاكسي با ۲۰۰ ميليون تومان ميتواند تاكسي را خريداري كند اما اگر دولت سهم خود را نپردازد تامين اين تاكسيها قابل تحقق نيست. اعضاي شوراي شهر تهران به گزارش حسابرس در مورد شركت سازمان تاكسيراني در سال مالي ۱۴۰۲ را تصويب كردند.