معاون وزير صمت اعلام كرد

واردات مشروط لوازم خانگي

۱۴۰۳/۰۵/۲۴ - ۰۳:۲۹:۰۷
کد خبر: ۳۱۸۷۸۸

معاون وزير صمت با بيان اينكه براي رقابت پذيري در برخي از گروه‌هاي كالايي اجازه واردات داده مي‌شود، گفت: اگر كالايي توليد داخل نداشته باشد يا توليد داخل جوابگو نباشد، اجازه واردات داده مي‌شود.

معاون وزير صمت با بيان اينكه براي رقابت پذيري در برخي از گروه‌هاي كالايي اجازه واردات داده مي‌شود، گفت: اگر كالايي توليد داخل نداشته باشد يا توليد داخل جوابگو نباشد، اجازه واردات داده مي‌شود. به گزارش خبرگزاري مهر، محمدمهدي برادران درباره ممنوعيت واردات لوازم خانگي اظهار كرد: همه كشورها از صنايع داخلي خود حمايت مي‌كنند، به ويژه اگر آن صنعت، صنعتي نوپا باشد، نياز به حمايت دارد. وي افزود: انتظار ما اين است كه توليدكنندگان در برخي از گروه‌هاي كالايي كه اخيراً خطوط جديد توليد را فعال كرده‌اند، بتوانند سهم بازار بيشتري را در داخل به خودشان اختصاص دهند تا سهم كالاهاي موجود وارداتي و كالاهاي قاچاق در سطح بازار كاهش پيدا كند؛ اكنون توانسته‌ايم بيش از ۸۰ درصد بازار داخلي را در گروه‌هاي كالايي متعدد از كالاهاي داخلي تأمين كنيم كه جاي اميدواري دارد. برادران گفت: در بحث واردات لوازم خانگي نيز اكنون چه در قالب ممنوعيت، چه در قالب محدوديت‌هاي تعرفه‌اي، همچنين در قالب تخصيص ارز، بايد اولويت را به توليدكنندگاني دهيم كه با ارز كمتر بتوانند همان محصول يا محصول مشابه را در داخل توليد كنند؛ اين سياستي است كه به نفع اقتصاد ملي است.

معاون صنايع عمومي وزارت صمت گفت: ما هر لحظه احساس كنيم كه بنا به هر دليلي سطح كيفي محصولات توليدي يا سطح نياز داخلي تأمين نمي‌شود، به روش‌هاي تأمين كالا از خارج از كشور ورود مي‌كنيم و اين توان رقابتي هم در داخل و هم در سطح منطقه وجود دارد كه بتوانيم رقابت كنيم. وي با بيان اينكه اصل كلي ما نيست كه بگويم واردات لوازم خانگي ممنوع و يا آزاد است، افزود: براي گروه‌هاي كالايي، كالا به كالا در كميسيون‌هاي مربوط، بررسي انجام مي‌شود و متناسب با همين بررسي‌ها، كالا مشمول حمايت‌هاي تعرفه‌اي مي‌شود. برادران ادامه داد: اين روش در كشورهاي بزرگ دنيا مرسوم است، در تاريخ كره جنوبي همين مسير طي شد تا توانستند به سهم بزرگي از بازار برسند و در سطح بين‌المللي نيز رقابت كنند. وي درباره اينكه ممكن است با حمايت‌هاي تعرفه‌اي كالايي، در بازار داخلي انحصار ايجاد شود؟ گفت: انحصار ممكن است در صنعت خودرو يا صنايع ديگر باشد، اما در صنعت لوازم خانگي با توجه به اينكه در هر گروه كالايي ۳۰ تا ۴۰ توليدكننده برتر وجود دارد كه با هم رقابت مي‌كنند، انحصار ايجاد نمي‌شود. معاون صنايع عمومي وزارت صمت افزود: بازار كشور با توجه به افزايش رشد توليد و رقابتي كه در داخل وجود دارد، خود يك بازار غير انحصاري است كه هم در عرصه داخلي و هم در عرصه‌هاي بين‌المللي مي‌تواند رقابت كند. وي گفت: امسال هدف گذاري خوبي انجام داديم كه توليدات لوازم خانگي را به ۲۰ ميليون دستگاه برسانيم. البته اين موضوع نيازمند آن است كه توليدات داخلي با قيمت‌هاي مناسب به بازار عرضه شود تا خانوارهايي كه تاكنون بي بهره و يا كم بهره بودند بتوانند از اين محصولات خريداري كنند ضمن اينكه محصولات جديد هم به سبد توليدات لوازم خانگي اضافه شود. برادران اضافه كرد: با اين روش، درصد عمده‌اي از توليدات لوازم خانگي جايگزين كالاهاي قاچاق و وارداتي و درصدي هم براي صادرات در نظر گرفته مي‌شود