بورس در پی اعتماد

۱۴۰۳/۰۵/۲۵ - ۰۱:۱۴:۳۵
کد خبر: ۳۱۸۸۴۳

قرار بود با پیروزی مسعود پزشکیان در بورس همه چیز تغییر کند و شاهد سبزپوشی در تابلوی معاملات باشیم و در برخی روزها برای تعدیل مثبت‌ها شاخص کمی سرخ‌پوش شود؛ اما همه چیز برعکس شد و بورس تهران از روز انتخابات تا به امروز حتی چهار روز متوالی نتوانسته سبزپوش شود و به نظر می‌رسد بازار در حال تعدیل مثبت‌های چهار سال پیش است.

رقیه ندایی

قرار بود با پیروزی مسعود پزشکیان در بورس همه چیز تغییر کند و شاهد سبزپوشی در تابلوی معاملات باشیم و در برخی روزها برای تعدیل مثبت‌ها شاخص کمی سرخ‌پوش شود؛ اما همه چیز برعکس شد و بورس تهران از روز انتخابات تا به امروز حتی چهار روز متوالی نتوانسته سبزپوش شود و به نظر می‌رسد بازار در حال تعدیل مثبت‌های چهار سال پیش است. به‌ طور قطع می‌توان گفت که دولت چهاردهم هنوز نتوانسته تاثیر مثبتی روی بورس بگذارد و حمایت معاون اول ريیس‌جمهور پس از شهادت اسماعیل هنیه جوابگو نبود و بازار سرمایه در انتظار جای‌گیری وزرای دولت جدید است تا بتواند با برنامه‌ها و حمایت‌های این دولت تغییر مسیر دهد و به نوعی سبزپوش شود.  مدت‌هاست که سرمایه‌گذاران بورسی در رنج منفی معامله می‌کنند و انتظار داشتند که با روی کار آمدن دولت جدید همه چیز تغییر کند؛ اما به نظر می‌رسد که ريیس دولت جدید در وهله اول به فکر انتخاب و تایید صلاحیت کابینه خود است تا پس از آن بتواند برای بازارها و به‌طور کلی کشور با مشاوره وزرا تصمیمات به‌موقع و درستی بگیرد.  در این شرایط انتخاب وزیر اقتصاد و صمت مهم‌ترین مولفه برای بازار سرمایه به حساب می‌آید؛ چراکه این دو وزیر می‌توانند به ‌طور مستقیم بورس را به گرداب سقوط یا صعود بکشانند. در حال حاضر برنامه‌ای که وزرای پیشنهادی اقتصاد و صمت به مجلس شورای اسلامی ارائه داده‌اند ضد بورس نیست و به نظر نمی‌رسد که فشار چندانی به بورس وارد شود.

 البته در اینجا باید به یک نکته اشاره کرد که دولت سیزدهم نیز با رویکرد حمایت از بورس روی کار آمد و قرار بود براساس برنامه‌های خود بورس دوباره جان بگیرد و شاهد یک شرایط متفاوت در بازار سرمایه باشیم؛ اما به جای جان گرفتن تالار شیشه‌ای معاملات شاهد این موضوع بودیم که مسوولان دولت سیزدهم تا جایی که توانستند به بورس فشار مضاعف وارد کردند و هر بار با مصوبه یا دستکاری جلو رشد این بازار را گرفتند و در نهایت برای جبران این دستکاری‌ها مصوبه‌ای چند بندی برای حمایت از بورس ارائه می‌کردند که تا به امروز تنها نیمی از این مصوبات به سرانجام رسیده و نکته مهم اینجاست که سرانجام این مصوبات جذب نقدینگی و اعتماد سهامداران نبود؛ بلکه یک رویداد و تصمیمی در بازار عملی شده است! حال دولت چهاردهم باید از این تجربه ناگوار مسوولان دولت سیزدهم استفاده کند و اجازه ندهد که بازار سرمایه با عنوان دخالت و دستکاری روبه‌رو شود. مهم‌ترین نکته اینجاست که اگر حمایت واقعی بدون دستکاری و دخالت در بازار سهام رخ دهد آن زمان روزهای بهتری در بورس آغاز خواهد شد و سهامداران نیز آرام آرام به بورس و سرمایه‌گذاری در بازار اعتماد خواهند کرد. درحال حاضر اعتماد یک رکن گمشده در بازار سرمایه است و اگر دولت چهاردهم مسیر درستی را پیش برود شاهد روزهای طلایی در بازار سرمایه خواهیم بود.