كاهش حوادث برق به دنبال كاهش دما

۱۴۰۳/۰۵/۲۵ - ۰۱:۲۴:۳۲
کد خبر: ۳۱۸۸۵۲

مديرعامل توانير از كاهش حوادث برقي كه به دليل افزايش دما در برخي نقاط كشور به وجود آمده بود گفت: به دليل كاهش دماي هوا شاهد بهبود شرايط نسبي در صنعت برق هستيم.

مديرعامل توانير از كاهش حوادث برقي كه به دليل افزايش دما در برخي نقاط كشور به وجود آمده بود گفت: به دليل كاهش دماي هوا شاهد بهبود شرايط نسبي در صنعت برق هستيم.

مصطفي رجبي مشهدي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه امسال تابستان بيش از ۳۰ بار ركورد تقاضاي مصرف برق سال گذشته شكسته شد، اظهار كرد: گرماي بي‌سابقه هوا شبكه برق را با چالش‌هاي زيادي مواجه كرد اما با همت تلاشگران صنعت برق و همراهي مردم توانستيم تاكنون برق مشتركان را تامين كنيم.

وي با بيان اينكه روز گذشته مصرف برق در نقطه ۷۸ هزار مگاوات تثبيت شد، گفت: مشكل جدي براي تامين برق وجود ندارد اما همچنان نيازمند همراهي همه  مشتركان  هستيم.

به گفته مديرعامل توانير تقاضاي ما از همه مشتركان همكاري تا پايان دوره اوج مصرف است تا بتوانيم از اين چالش عبور كنيم و مشكلي براي تامين برق مشتركان ايجاد نشود.
رجبي مشهدي اظهار كرد: رعايت برخي نكات از جمله تنظيم دماي وسايل سرمايشي روي ٢٤ درجه، استفاده از دور كند كولرهاي آبي و عدم استفاده از لوازم پرمصرف برقي در ساعات اوج مصرف يعني ١٣ تا ١٨ و ١٩ تا ٢٢ تامين برق پايدار را براي همه مشتركان تسهيل كنند. وي گفت: استخراج غيرمجاز رمزارزها يكي از عواملي است كه اين روزها ثبت ركوردهاي نامتعارف تقاضاي برق را در كشور افزايش داده است.
مديرعامل شركت توانير اظهار داشت: متاسفانه عده‌اي فرصت‌طلب و سودجو بدون مجوز از برق يارانه‌اي و شبكه‌هاي عمومي و ساير بخش‌ها براي استخراج رمزارز استفاده مي‌كنند.
وي افزود: سودجويي متخلفان در اين حوزه موجب رشد غيرمتعارف مصرف و ايجاد اختلال  و بروز مشكل در شبكه‌هاي برق شده  است.
مديرعامل شركت توانير خاطرنشان كرد: در تلاشيم ماينرهاي غيرمجاز را كشف كنيم و در اين زمينه پاداش خوبي هم براي كساني كه استفاده‌كنندگان غيرمجاز از شبكه براي استخراج رمزارز را معرفي كنند در نظر گرفته شده، به‌طوري كه به ازاي گزارش هر دستگاه ماينر غيرمجاز يك ميليون تومان پاداش اهدا مي‌شود.
رجبي مشهدي با اشاره به اينكه براي استفاده‌كنندگان غيرمجاز از شبكه براي استخراج رمزارز جرايم سنگيني در نظر گرفته شده،گفت: تاكنون بيش از 230 هزار دستگاه ماينر غيرمجاز با توان برق مصرفي 800 تا 900 مگاوات كشف شده كه مصرف برق آنها معادل مصرف برق استان مركزي است و تامين اين ميزان برق به احداث 1300 مگاوات نيروگاه نياز دارد.
مديرعامل توانير با بيان اينكه امسال رشد بيش از 8.7 درصدي مصرف برق در كشور فشار بسياري به شبكه وارد كرد، خاطرنشان ساخت: ميانگين رشد مصرف برق سالانه 4 تا 4.5 درصد است و ما امسال شاهد رشد بيش از 8.7 درصد مصرف بوديم كه فشار زيادي به شبكه برق نيز وارد شد.
وي با تاكيد بر اينكه در بدبينانه‌ترين حالت رشد مصرف برق 6 درصد در برنامه‌ريزي‌هاي صنعت برق لحاظ شده بود، تصريح كرد: در برخي مناطق تا 4 درجه افزايش دما را نسبت به بلندمدت تجربه كرديم و در مجموع مناطقي مانند تهران از رشد معمول 4 درصدي به‌طور ميانگين، به 12.8 درصد رسيد كه مهم‌ترين دليل آن رواج استفاده از كولرهاي گازي است چرا كه هر كولر گازي تا 3 كيلووات ساعت به مصرف برق اضافه مي‌كند.

رجبي مشهدي ادامه داد: متاسفانه روال استفاده از كولرهاي گازي موجب افزايش مصرف شده و تامين برق را با مشكل مواجه كرده است، چرا كه در هنگام افزايش دماي هوا و بالا رفتن مصرف برق، شبكه‌هاي انتقال و بالادستي علاوه بر كاهش راندمان، دچار مشكلاتي نيز مي‌شوند. مديرعامل توانير با بيان اينكه «به ازاي هر يك درجه افزايش دما، 3 تا 4 درصد توليد برق نيروگاه كاهش مي‌يابد» گفت: شبكه‌ها و ترانسفورماتورها نيز همگي در هواي گرم دچار افت راندمان مي‌شوند چرا كه تجهيزات خنك‌كننده نيز در هواي گرم محيط افت دارند و همه اين موارد باعث وارد آمدن فشار مضاعف به شبكه و تجهيزات آن مي‌شود.
وي ادامه داد: در تابستان و به دليل بالا رفتن مصرف برق، تجهيزات و تاسيسات جايگزين براي ذخيره نداريم چرا كه همگي در حداكثر ميزان بارگذاري قرار گرفته‌اند و به همين دليل به هنگام گرماي شديد و افزايش مصرف برق تعداد حوادث غير قابل پيش بيني نيز بيشتر مي‌شود.
سخنگوي صنعت برق خاطرنشان كرد: بيش از يكصدهزار نفر از نيروهاي متخصص و عملياتي صنعت برق به‌طور 24 ساعته مشغول تلاش و جانفشاني براي رفع مشكلات احتمالي و حفظ پايداري شبكه و تامين برق ‌ پايدار كشور هستند.