نيم ميليون زائر حسيني با هواپيما جابه‌جا مي‌شوند

پيش‌بيني ۱۰ ميليون سفر جاده‌اي رفت و برگشت اربعين

۱۴۰۳/۰۵/۲۵ - ۰۱:۴۱:۳۳
کد خبر: ۳۱۸۸۶۵
پيش‌بيني ۱۰ ميليون سفر جاده‌اي رفت  و  برگشت  اربعين

به گفته مسوولان دولتي پيش بيني مي‌شود در ايام اربعين حسيني ۱۰ ميليون سفر جاده‌اي به صورت رفت و برگشت از مرزهاي زميني ايران به عراق انجام شود. همزمان با 3 هزار پرواز حدود نيم ميليون نفر زائر اربعين با هواپيما از شهرهاي مختلف كشور به نجف جابه‌جا خواهند شد.

گروه راه و شهرسازي|

به گفته مسوولان دولتي پيش بيني مي‌شود در ايام اربعين حسيني ۱۰ ميليون سفر جاده‌اي به صورت رفت و برگشت از مرزهاي زميني ايران به عراق انجام شود. همزمان با 3 هزار پرواز حدود نيم ميليون نفر زائر اربعين با هواپيما از شهرهاي مختلف كشور به نجف جابه‌جا خواهند شد. سهم سفرهاي دريايي اربعين ميان خرمشهر- بصره اما اندك خواهد بود. به گفته مرتضي ضامني، مسوول قرارگاه حمل و نقل مرزي اربعين كشور، اين قرارگاه اربعين امسال با ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۵۰۰ دستگاه ون خدمت‌رساني به زوار حسيني را در ۸ مرز ايران و ۴ مرز داخل خاك عراق از پاركينگ‌ها و پايانه‌هاي مسافري شهرهاي مقصد تا پايانه‌هاي مرزي منتهي به خاك عراق بر عهده دارد. ضامني در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به برگزاري نشست قرارگاه حمل و نقل مرزي اربعين كشور افزود: در اين نشست با حضور احمد وحيدي وزير كشور، ظاهر الفرطوسي استاندار ميسان عراق، علي اكبر حسيني محراب استاندار خوزستان و سيد سجاد انوشه معاون امور شهرداري‌هاي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور وضعيت تردد و جابه‌جايي زوار اربعين حسيني (ع) در مرز چذابه بررسي شد. مسوول قرارگاه حمل و نقل مرزي اربعين از آمادگي كامل قرارگاه براي تردد زائرين خبر داد و گفت: برنامه‌ريزي، هماهنگي، ايجاد قرارگاه‌هاي فني، پشتيباني و اجرايي در ۲ مرز ورودي در شرق «ميرجاوه و ريمدان» و ۶ مرز خروجي به خاك عراق «باشماق، تمرچين، خسروي، مهران، چذابه و شلمچه» و همچنين ۴ مرز داخل خاك عراق« منذريه، زرباطيه، چذابه و شلمچه» به منظور ارايه خدمات حمل و نقلي به زائرين صورت گرفته است. وي ادامه داد: برنامه‌ريزي مناسب براي تأمين ناوگان مورد نياز در مرزهاي ورودي، خروجي و خاك عراق به منظور جابه‌جايي زائران حسيني (ع) با پيش بيني ۱۰ ميليون سفر در رفت و برگشت انجام شده است. ضامني درباره تعداد ناوگان مستقر در مرز چذابه نيز گفت: مرز چذابه با ۲۲۰ دستگاه اتوبوس در نقل و انتقال زائرين حسيني خدمت رساني مي‌كند و ۴۰ دستگاه اتوبوس هم در خاك عراق از شيب تا العماره وظيفه انتقال زائرين را بر عهده دارند. مسوول قرارگاه حمل و نقل مرزي اربعين كشور ادامه داد: در داخل ايران نيز با ۱۸۰ دستگاه اتوبوس از پاركينگ‌ها تا پايانه مرزي زوار حسيني را جابه‌جا خواهيم كرد. وي گفت: البته از مرز چذابه علاوه بر ايراني‌ها، اتباع خارجي نيز تردد خواهند داشت و طبيعتاً در روزهاي آتي شلوغ‌تر خواهد شد و ۵۰ دستگاه ون نيز كار انتقال اتباع خارجي از شهرهاي هدف به مرز چذابه را انجام خواهند داد.

 

پيش‌بيني برقراري ۳ هزار پرواز

در همين حال، محمد محمدي‌بخش، رييس سازمان هواپيمايي كشوري گفت: سه‌هزار پرواز رفت و برگشت براي عمليات اربعين امسال پيش‌بيني شده است. محمدي‌بخش با اشاره به برگزاري نشست ستاد اربعين كه با حضور مديران عامل شركت‌هاي هواپيمايي به ميزباني اين سازمان برگزار شد، اظهار داشت: نشست امروز با محوريت بزرگ‌ترين عمليات فصلي به منظور انجام هماهنگي‌هاي لازم در زمينه‌هاي عملياتي، فني و بازرگاني و امنيتي برگزار شد. به گزارش ايرنا، وي افزود: در اين نشست توضيحات لازم درباره تعداد عرضه بليت و صندلي و مجوزها، همچنين خدمات شبانه‌روزي سازمان هواپيمايي كشوري در قبال شركت‌هاي هواپيمايي و مسافران داده شد. رييس سازمان هواپيمايي كشوري با اشاره به توسعه شبكه پروازي در عمليات اربعين ۱۴۰۳، گفت: طبق هماهنگي و همكاري شركت‌هاي هواپيمايي، پيش‌بيني مي‌شود كه امسال ركورد ۲۸ شهر شكسته شود و شاهد جابه‌جايي بيش از ۵۰۰ هزار مسافر رفت و برگشت باشيم. معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به عرضه بليت پروازهاي اربعين گفت: بليت مانند گذشته پلكاني عرضه مي‌شود و با وجود اينكه درخواست سفر مردم در بازه زماني عمليات اربعين در شرايط خاص ارايه مي‌شود، اما طي چند روز آينده تا روز شنبه بيش از ۹۰ درصد ظرفيت به‌ويژه در پروازهاي رفت بارگذاري مي‌شود. محمدي بخش با اشاره به عرضه بليت هواپيما با دو نرخ ۱۰ و ۱۲ ميليون تومان از فرودگاه‌هاي اعلام شده، تاكيد كرد: در اربعين امسال با اخلالگران در بازار بليت هواپيما برخورد شديد و قاطع مي‌شود و در همين راستا از هفته آينده سركشي ميداني نيز آغاز خواهد شد. رييس سازمان هواپيمايي كشوري از همه مديران عامل شركت‌هاي هواپيمايي و دست اندركاران صنعت هوايي كشور به خاطر تلاش‌ها و خدمات شايسته به زائران اربعين حسيني كه امنيت و ايمني و خدمات مطلوب را هم‌زمان در نظر دارند، تشكر و قدرداني كرد.

 

برقراري ‌پروازهاي‌ فوق‌العاده

اهواز - نجف

در اين حال، سيد مهدي رزاز، مديركل فرودگاه‌هاي خوزستان از اختصاص پروازهاي فوق‌العاده اهواز - نجف به مناسبت اربعين حسيني در فرودگاه بين‌المللي اهواز خبرداد. رزاز در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: با توجه به لزوم خدمت‌رساني به همشهريان در ايام اربعين و با پيگيري‌هاي انجام‌شده به مناسبت ايام اربعين حسيني(ع) دو پرواز فوق‌العاده در تاريخ ۲۹ مرداد و ۵شهريور با همكاري شركت هواپيمايي قشم اير از اهواز به مقصد نجف برقرار مي‌شود.

وي افزود: زائران اربعين حسيني مي‌توانند بليت پرواز را به قيمت مصوب سازمان هواپيمايي كشوري از طريق سايت شركت‌هاي هواپيمايي تهيه كنند.

 

بليت دريايي بندر خرمشهر- بصره

۳۵۰ هزار تومان

آن سوتر علي عسكري، مديركل بنادر و دريانوردي بندر خرمشهر از فعاليت خط دريايي خرمشهر- بصره در ايام اربعين خبر داد و گفت: قيمت بليت يكطرفه اين مسير 350 هزار تومان تعيين شده و فروش به صورت يك طرفه و حضوري است و هر چند فروش اينترنتي فعلا فعال نيست اما امكان فروش اينترنتي جزو برنامه‌هاي سازمان است. عسكري در گفت‌وگو با ايلنا درباره جزييات تردد دريايي زائران حسيني در ايام اربعين اظهار كرد: خط دريايي بندر خرمشهر به بصره در ايام اربعين فعال است و فعلا يك فروند شناور مسافري كاتاماران زائران را جابه‌جا مي‌كند و اگر تقاضا افزايش پيدا كند، ظرفيت شناور را افزايش مي‌دهيم. وي درباره مدت زمان سير از بندر خرمشهر تا بندر بصره ادامه داد: مدت زمان تردد دريايي از خرمشهر تا بصره يك ساعت و 15 دقيقه تا يك و ساعت و 30 دقيقه است و مدت زمان به سرعت شناور بستگي دارد و زائران از بندر بصره تا نجف يا كربلا را بايد از حمل و نقل جاده‌اي عراق استفاده كنند كه تردد زميني تا نجف 5 ساعت و از نجف تا كربلا هم 45 دقيقه زمان مي‌برد.

مديركل بنادر و دريانوردي بندر خرمشهر افزود: بخش خصوصي هماهنگي لازم براي انتقال زائران از بندر بصره تا نجف و كربلا انجام و بندر بصره در مجاورت مركز شهر واقع شده و مشكلي براي تردد زائران وجود ندارد.

عسكري گفت: در حال حاضر، يك فروند شناور مسافري كاتاماران با ظرفيت 320 نفر روزانه در اين خط دريايي فعال است اما حداكثر مسافرگيري را 250 نفر اعلام كرده‌ايم و اگر استقبال افزايش پيدا كند، ظرفيت جابه‌جايي دريايي را هم افزايش مي‌دهيم.

وي درباره قيمت بليت اين مسير اظهار كرد: قيمت بليت يكطرفه اين مسير 350 هزار تومان تعيين شده است و فروش به صورت يك طرفه و حضوري است و هر چند فروش اينترنتي فعلا فعال نيست اما امكان فروش اينترنتي جزو برنامه‌هاي سازمان است. هم در آبادان و هم خرمشهر به صورت حضوري امكان خريد بليت وجود دارد و همچنين در پايانه مسافربري هم بليت‌فروشي انجام مي‌شود. مديركل بنادر و دريانوردي بندر خرمشهر ادامه داد: اولين سفر ساعت 8 صبح امروز پنجشنبه انجام مي‌شود و برگشت آن از بصره هم ساعت 16 بصره خواهد بود.

عسكري از استمرار فعاليت اين خط دريايي خبر داد و گفت: تردد در اين خط استمرار پيدا مي‌كند البته سال‌هاي خيلي دور اين خط دريايي در مقطعي برپا بود و با توجه به استقبال‌ها به ويژه استقبال عراقي‌ها اين خط بعد از اربعين هم فعال خواهد بود.