پرداخت «پاداش» به معلماني كه بازنشستگي خود را يك‌سال به تعويق بيندازند

۱۴۰۳/۰۵/۲۵ - ۰۲:۱۰:۰۳
کد خبر: ۳۱۸۸۹۳
پرداخت «پاداش» به معلماني كه بازنشستگي خود را يك‌سال به تعويق بيندازند

سخنگوي وزارت آموزش و پرورش گفت: از اسفندماه ۱۴۰۱ حق التدريس را بدهكار بوديم و اكنون نه تنها هيچ بدهي نداريم، بلكه نظم مالي در اين حوزه چنان شكل گرفته كه حق‌التدريس هر ماه را در پايان همان ماه پرداخت كرده‌ايم.

سخنگوي وزارت آموزش و پرورش گفت: از اسفندماه ۱۴۰۱ حق التدريس را بدهكار بوديم و اكنون نه تنها هيچ بدهي نداريم، بلكه نظم مالي در اين حوزه چنان شكل گرفته كه حق‌التدريس هر ماه را در پايان همان ماه پرداخت كرده‌ايم. علي فرهادي در نشستي خبري با اصحاب رسانه با بيان اينكه در دستگاهي كه تمام ثروتش نيروي انساني است و ۹۸ درصد اعتبارات هم صرف حقوق و مزايا مي‌شود، نظم مالي به ويژه در حوزه پرسنلي مي‌تواند پيشران بقيه امور باشد. اوهمچنين درباره نحوه تغييرات رويكرد مالي در يك سال گذشته آموزش و پرورش اظهار كرد: از اسفند ماه ۱۴۰۱ حق‌التدريس را بدهكار بوديم و اكنون نه تنها هيچ بدهي نداريم، بلكه نظم مالي در اين حوزه چنان شكل گرفته طوري كه حق‌التدريس هر ماه را در پايان همان ماه پرداخت كرديم. فرهاد افزود: شهريورماه سال گذشته در خصوص نيروهاي خريد خدمات در آموزش و پرورش تعهد داده بودند كه از به‌كار‌گيري آنها خودداري شود كه در ازاي آن مجوز استخدامي دريافت كرديم.

 

ريالي به نيروي‌هاي خريد خدمات آموزشي بدهكار نيستيم

سخنگوي وزارت آموزش و پرورش تصريح كرد: اكنون نه تنها يك ريال به نيروي‌هاي خريد خدمات به استان‌ها بدهكار نيستيم، بلكه براي نظم بخشي به وضعيت آنها نيز اقدام كرديم، به‌طوري‌كه به دستور سرپرست وقت رياست‌جمهوري، دكتر محمد مخبر، كليه نيروهاي خريد خدمات استان سيستان و بلوچستان مقرر شد كه به صورت قرارداد كار معين در سال تحصيلي آينده به كار گرفته شوند.

 

پيگيري تبديل وضعيت نيروهاي خريد خدمات به كار معين

فرهادي براي ساير نيروهاي خريد خدمات كه در غير از استان سيستان و بلوچستان فعاليت مي‌كنند نيز اعلام كرد كه اين رويكرد را دنبال مي‌كنيم و براي تبديل وضعيت آنها نيز اقدام كرديم تا به قرارداد كار معين تبديل وضعيت شوند. سخنگوي وزارت آموزش و پرورش تصريح كرد: رويكرد آموزش و پرورش اين است كه نيروهاي خريد خدمات كه بيش از ۱۰ سال است خدمت مي‌كنند و به معلمان ماهري تبديل شده‌اند، با آنها به صورت قراردادكار معين همكاري كند.

 

معلمان معوقه‌اي بابت بيمه تكميلي ندارند

او با اشاره به بيمه تكميلي معلمان توضيح داد: هزينه بيمه تكميلي معلمان در فيش حقوقي لحاظ و واريز مي‌شود و به هيچ‌وجه معوق نمي‌شود و همين موضوع موجب خدمات رساني بهتر به معلمان مي‌شود.

 

پرونده اعتراضات رتبه‌بندي بسته شد

سخنگوي وزارت آموزش و پرورش در‌خصوص رتبه‌بندي نيز به ارايه توضيحاتي پرداخت و گفت: سال گذشته در همين ايام از ميان معلمان شاغل ۵۷۲ هزار نفر معترض به رتبه معلمان بودند و به نوعي تقاضاي تجديد نظر در رتبه اعطايي را داشتند. اين افراد قبل از پايان اسفند ۱۴۰۲ به اعتراضات‌شان رسيدگي شد و بيش از ۳۸۰ هزار نفر از اين افراد مطابق قانون افزايش رتبه داشتند و به نوعي پرونده اعتراضات رتبه بندي بسته شد.

 

پرداخت معوقات رتبه‌بندي فرهنگيان بازنشسته قبل از سال ۱۴۰۲؛ به‌زودي

او با بيان اينكه در حوزه رتبه‌بندي چند كار باقي مانده است، تشريح كرد: قبل از پايان سال ۱۴۰۲ احكام رتبه‌بندي بازنشستگان سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ توسط صندوق بازنشستگي صادر شد، اما بخشي از ديون اين افراد باقي‌ مانده به اين معني كه فرد در سال ۱۴۰۲ يا در ۱۴۰۱ يا در ۱۴۰۰ بازنشسته شده و ديوني باقي مانده؛ كه به ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ برمي‌گردد، كارهاي آن را به عنوان آخرين مرحله تثبيت نظام رتبه‌بندي انجام مي‌دهيم تا آن‌هم به‌زودي پرداخت شود.

فرهادي خاطرنشان كرد: براي تمام بازنشستگان سال ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تلاش مي‌كنيم كه كسورات قانوني ناشي از افزايش رتبه‌ها را پرداخت كنيم و نظام رتبه‌بندي براي آنها به حالت تثبيت در آيد و پرونده آنچه كه از رتبه‌بندي به صورت گذشته باقي مانده بسته شود و از اين پس نظام رتبه بندي تابع آيين‌نامه و شيوه‌نامه مصوب خواهد بود. به گفته فرهادي در سال ۱۴۰۰ بيش از ۶۰ هزار نفر بازنشسته، در سال ۱۴۰۱، ۵۱ هزار نفر و در سال ۱۴۰۲، ۷۲ هزار فرهنگي بازنشسته شدند.

 

دغدغه و نگراني معلمان به دليل سن بازنشستگي به‌زودي مرتفع خواهد شد

او درباره نيروي انساني بيان كرد: امسال بخشنامه‌ معروفي داشتيم كه عنوان كرده بوديم مطابق آيين‌نامه سازمان اداري استخدامي و قبل از ابلاغ برنامه هفتم كه بنده آن را امضا كرده بودم كه مطابق نامه صادره از سوي سازمان اداري و استخدامي، آموزش و پرورش را مجاز دانسته بود تا قبل از رسيدن شرايط اجباري بازنشستگان اگر خواست، از معلمان فردي را به استمرار خدمت مجاب كند و اين اجازه را داده بود. در ادامه در ۳ مردادماه قانون برنامه هفتم لازم‌الاجرا و بخشنامه دچار ابهام شد.

 

معلمان داراي شرايط بازنشستگي «اجباري» براي استمرار خدمت ندارند

فرهادي تصريح كرد: با كمك دولت قبل و دولت فعلي و با كمك رييس دولت و دكتر حاجي ميرزايي دو تصميم گرفته شد كه از دولت قبل پيگير بوديم. آن دو تصميم اين بود كه هر كدام از بازنشستگاني كه استمرار خدمت در سال آينده دهند به اين معني نيست كه بايد تا ۶۰ سال فعاليت كنند؛ آن بخشنامه اصلاح شد. اين موضوع ناظر به نياز است و كل نياز ما در دو سال آينده است و حالت «اجبار» آن برداشته شد. او افزود: هر معلمي استمرار خدمت دهد در حالي‌كه شرايط بازنشستگي داشته باشد، به ميزان يك ماه حقوق به او« پاداش» پرداخت مي‌كنيم. بنابراين تمامي افرادي كه در شهريورماه امسال با داشتن شرايط بازنشستگي، چنانچه ادامه خدمت دهند و بازنشستگي را يك سال به تعويق بيندازند ۱۳ ماه حقوق دريافت خواهند كرد كه منابع مالي آن نيز تامين شده است.