از تاكيد بر فعاليت افراد كاربلد تا اميد به همراهي فراجناحي مجلس

آغاز ماراتن بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي در بهارستان

۱۴۰۳/۰۵/۲۷ - ۰۰:۵۶:۳۳
کد خبر: ۳۱۸۹۳۴
آغاز ماراتن بررسي صلاحيت وزراي  پيشنهادي در بهارستان

 «از (شنبه ۲۷ مرداد) جلسات علني مجلس براي بررسي صلاحيت ۱۹ وزير پيشنهادي در دو نوبت صبح و بعدازظهر شروع مي‌شود و تا چهارشنبه (۳۱ مرداد) ادامه دارد.

 «از (شنبه ۲۷ مرداد) جلسات علني مجلس براي بررسي صلاحيت ۱۹ وزير پيشنهادي در دو نوبت صبح و بعدازظهر شروع مي‌شود و تا چهارشنبه (۳۱ مرداد) ادامه دارد. طبق آيين نامه داخلي، رييس‌جمهور براي دفاع از كابينه خود در مجلس حضور پيدا مي‌كند كه ۲ ساعت و ۳۰ دقيقه فرصت دارد؛ سپس مجلس وارد بررسي كليات برنامه دولت و تركيب هيات وزيران مي‌شود. ۵ نماينده مخالف و ۵ نماينده موافق هر كدام به مدت ۱۵ دقيقه درباره كابينه پيشنهادي صحبت مي‌كنند اما بعد از آن راي‌گيري نمي‌شود، بلكه بعد از اظهارات نمايندگان، بحث و بررسي براي تك‌تك وزيران به‌ترتيب حروف الفباي وزارتخانه شروع مي‌شود. در زمان بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي، ابتدا گزارش كميسيون يا كميسيون‌هاي مرتبط درباره وزير پيشنهادي قرائت مي‌شود، سپس ۲ نماينده مخالف و ۲ نماينده موافق هر كدام به مدت ۱۵ دقيقه صحبت كرده و وزير پيشنهادي ۳۰ دقيقه به تشريح برنامه‌هاي خود مي‌پردازد كه مي‌تواند قسمتي از اين وقت را استفاده نكرده تا در اختيار رييس‌جمهور قرار دهد كه رييس‌جمهور در آخرين جلسه مجلس با استفاده از وقت وزيران به صورت يكجا از آنان دفاع كند. اخذ راي از نمايندگان درباره وزراي پيشنهادي و شمارش آرا بعد از بررسي صلاحيت ۱۹ وزير پيشنهادي و احتمالا در جلسه چهارشنبه به صورت يكجا و براي همه وزرا انجام خواهد شد.»

اين بخشي از صحبت‌هاي عليرضا سليمي، سخنگوي هيات رييسه مجلس درباره برنامه‌ريزي انجام شده از سوي مجلس براي برگزاري جلسات مربوط به راي اعتماد به نمايندگان است. طبق برنامه‌ريزي مسعود پزشكيان يكي از نخستين سخنرانان جلسه روز شنبه مجلس خواهد بود و او تلاش مي‌كند تا نمايندگان را قانع كند تا رايي حداكثري به كابينه پيشنهادي از سوي دولت بدهند. پس از آن بر اساس حروف الفبا، بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي دولت آغاز مي‌شود و احتمالا تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت و در پايان جلسه روز چهارشنبه، نمايندگان تصميم خواهند گرفت كه به كدام وزير راي خواهند داد و كدام گزينه را حذف مي‌كنند.
در روزهايي كه از معرفي رسمي وزراي پيشنهادي به مجلس گذشته، صحبت‌هاي مختلفي مطرح شده. از سويي برخي حاميان دولت مي‌گويند كه پزشكيان مي‌توانست در تركيب كابينه خود تعداد بيشتري از اصلاح‌طلبان را قرار دهد و از سوي ديگر دولت تاكيد كرده كه اين فهرست براي وفاق ملي و البته گرفتن حداكثر راي اعتماد ممكن از نمايندگان بسته شده است.
از طرف ديگر در مجلس نيز صحبت‌ها از اين قرار است كه برخي وزرا راي اعتماد خوبي خواهند داشت و برخي نيز با شك و ترديد به مجلس مي‌روند.با اين وجود دولت در روزهاي گذشته تلاش كرده بر لزوم همكاري حداكثري نمايندگان تاكيد كرده و از آنها بخواهد كه به وزرا راي اعتماد بدهند. شهرام دبيري، معاون امور مجلس رييس‌جمهور با قدرداني از تلاش‌ها و فعاليت‌هاي سازنده و مستمر معاونان و مديران امور مجلس دستگاه‌هاي اجرايي در فرآيند راي اعتماد به وزيران پيشنهادي پزشكيان كه از روز يكشنبه گذشته در كميسيون‌هاي تخصصي مجلس شوراي اسلامي شروع شده است، گفت: دولت چهاردهم به دنبال رابطه و همكاري برادرانه، صميمي و ايجاد ارتباط قوي و پايدار با مجلس شوراي اسلامي است و معتقديم هر قدر اين ارتباط قوي‌تر، صميمانه‌تر و مبتني بر احترام و درك متقابل باشد، نتايج بزرگي براي مردم و كشور به همراه خواهد داشت.

وي روند رو به بهبود و سير صعودي اقبال نمايندگان به وزراي پيشنهادي رييس‌جمهور در سه روز گذشته را نتيجه اهتمام دو قوه در وفاق و همدلي در مسير غلبه بر مشكلات و پيشرفت و تعالي روزافزون كشور دانست و گفت: دكتر پزشكيان در دولت خود به افزايش سطح تعامل و همگرايي با مجلس تاكيد دارد و در مجموعه معاونت تلاش خواهيم كرد اين موضوع به نحو احسن جامه عمل بپوشد. معاون رييس‌جمهور با اشاره به جلسات و ديدارهاي متعدد خود با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: در اين مدت تلاش كردم در ديدارهاي جداگانه با تك تك نمايندگان و نيز فراهم كردن ملاقات آنها با رييس‌جمهور، فضاي صميمي و همدلي در روابط دو قوه ايجاد شود و احساس مي‌كنم رويكرد نمايندگان به نسبت دولت مطلوب است.

وي با تاكيد بر اينكه ارتباط اعضاي دولت و نمايندگان مجلس، سازنده است و رفتارهاي خارج از قانون پسنديده نيست، گفت: معاونت امور مجلس به دنبال ضابطه‌مند و هدفمند كردن ارتباط و تعامل اعضاي دولت و نمايندگان مجلس است تا از هرگونه شائبه منفي در اين زمينه جلوگيري شود. بر اساس برنامه‌ريزي هدفمند و ضابطه مند قائل به اين هستيم كه از نظرات مشورتي كميسيون‌ها، مجامع استاني و تك تك نمايندگان در اداره امور كشور استفاده كنيم و هركدام از نمايندگان مردم، مشاوران امين دولت و ناظران دلسوز در اداره كشور و راهگشايان موثر با تصويب قوانين هستند. معاون پارلماني رييس‌جمهور با تاكيد بر ضرورت پرهيز از نگاه سياسي و جناحي در فرآيند تعامل و همكاري بين دولت و مجلس تصريح كرد: همان‌گونه كه دكتر پزشكيان فراجناحي و غير سياسي عمل كرده‌اند از نمايندگان مجلس نيز انتظار داريم كه اين‌گونه عمل كنند تا با راي اعتماد به همه كابينه بتوانيم با همدلي و همگرايي، همه توان و ظرفيت‌هاي خود را براي خدمت بيشتر به مردم قرار دهيم. دبيري تلاش بي‌وقفه و با روحيه جمعي و استفاده از همه ظرفيت‌ها را براي اخذ راي حداكثري به همه وزراي پيشنهادي مورد تاكيد قرار داد و گفت: با توكل به خدا و تلاش خالصانه و صادقانه اين هدف دست يافتني است. معاون رييس‌جمهور افزود: همه بايد با احساس مسووليت و روحيه جمعي وارد عرصه شده و براي موفقيت كلي، مشاركت و همياري داشته باشند. همه بايد بدانيم كه موفقيت اصلي ما در اين است كه كل تيم موفق شده باشد و همه معاونان پارلماني يك وظيفه جمعي نيز در قبال ساير وزارتخانه‌ها دارند. معاون پارلماني رييس‌جمهور همچنين مهرداد رحيمي را به عنوان دستيار ارشد خود معرفي كرد و بر اهميت استفاده از تيم رسانه‌اي حرفه‌اي در كنار وزراي پيشنهادي براي معرفي برنامه‌ها، رصد اخبار و توليد و نشر محتواي مناسب تاكيد كرد.
از سوي ديگر با وجود بحث‌هاي گسترده‌اي كه درباره نحوه انتخاب مديران دولتي صورت گرفته، رييس‌جمهور در يكي از آخرين برنامه‌هاي خود بار ديگر تاكيد كرده كه در دولت كاربلد بودن اصلي‌ترين ويژگي مدنظر خواهد بود. مسعود پزشكيان در ديدار اعضاي كميسيون كشاورزي، آب، منابع طبيعي و محيط زيست مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به اولويت‌هاي بر زمين مانده به ويژه در حوزه‌هاي آب، محيط زيست، آموزش و پرورش، انرژي و نيرو، اجراي نامناسب چشم‌انداز، اسناد و سياست‌هاي كلان نظام را از دلايل عدم تحقق اهداف و تداوم مشكلات كشور دانست و تصريح كرد: همكاري و همدلي مجلس و دولت از موثرترين اقدامات براي حل اين مشكلات است. رييس‌جمهور كنار گذاشتن اختلافات، تاكيد بر نقاط اشتراك و تكيه بر نقاط قوت به جاي برجسته كردن نقاط ضعف را راهبرد دولت چهاردهم دانست و گفت: فهرست وزراي پيشنهادي دولت بر مبناي همين راهبرد و در راستاي تقويت هم‌افزايي ميان دولت و مجلس تهيه و ارايه شده است. پزشكيان سند چشم‌انداز، سياست‌ها و اسناد كلان نظام را چراغ راه دولت وفاق ملي دانست و خاطرنشان كرد: مبنا و شاخص ارزيابي عملكردها در اين دولت، تعهد و تلاش در اجراي صحيح و حداكثري اهداف چشم‌انداز است. اطمينان داريم اگر با همان روحيه كه بسيجيان جنگ را اداره كردند، در اين مسير حركت كرده و از به‌روزترين راهكارها و پيشرفته‌‌ترين ابزار استفاده كنيم، مي‌توانيم بر همه مشكلات از جمله تحريم و محدوديت‌ها غلبه كنيم. رييس‌جمهور با بيان اينكه در دولت چهاردهم هيچ خيانتي بالاتر از سپردن كار به افراد كارنابلد نيست، تصريح كرد: در اين دولت از هر فردي كه بتواند قدمي در مسير رفع مشكلات كشور و بهبود وضعيت مردم بردارد به گرمي استقبال خواهد شد.
در اين نشست نمايندگان حاضر نيز به تبيين مهم‌ترين مشكلات بخش‌هاي كشاورزي، آب، منابع طبيعي و محيط زيست در سطح كشوري و منطقه‌اي پرداختند. تلاش براي مديريت بهتر منابع آبي موجود، تدبير براي جلوگيري از قطع برق چاه‌هاي كشاورزي در سال زراعي آينده، پيش‌بيني منابع مناسب و كافي براي خريد تضميني محصولات كشاورزي در سال آينده به خصوص گندم، تدبير توزيع مناسب و با قيمت عادلانه نهاده‌هاي زراعي، مبارزه جدي با توزيع نهاده‌هاي تقلبي زراعي، توجه بيشتر به موضوع كشت سالم با توجه به اهميت و جايگاه توليد مواد غذايي سالم در حفظ و ارتقاي سلامت عمومي، نظارت دقيق‌تر بر عملكرد شوراي قيمت‌گذاري محصولات كشاورزي، توجه بيشتر به عرصه محيط زيست با توجه به مشكلات متعدد در اين زمينه و افزايش سهم بخش كشاورزي از منابع بودجه و تسهيلات بانكي از جمله مسائل مطرح شده از سوي اعضاي كميسيون كشاورزي، آب، منابع طبيعي و محيط زيست مجلس بود.
به اين ترتيب پس از هفته‌ها گمانه زني سرانجام از روز شنبه نخستين همكاري رسمي بين مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم آغاز خواهد شد و بايد ديد كه پس از آنكه دولت تلاش كرد تا در كابينه به همه تفكرات سهمي بدهد، مجلس با وزرا چگونه برخورد خواهد كرد.