كاهش قيمت طلا و سكه باوجود افزايش قيمت جهاني

۱۴۰۳/۰۵/۲۷ - ۰۱:۰۰:۰۸
کد خبر: ۳۱۸۹۴۰

به گفته رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران، به‌رغم افزايش ٢۴ دلاري قيمت طلا در بازارهاي جهاني، تحت تاثير كاهش نرخ ارز در داخل و همچنين افزايش سطح فروشنده سكه و طلا در بازار براي مشاركت در طرح فروش محصولات ايران‌خودرو، سكه و طلا در بازارهاي داخلي كاهشي شد.

به گفته رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران، به‌رغم افزايش ٢۴ دلاري قيمت طلا در بازارهاي جهاني، تحت تاثير كاهش نرخ ارز در داخل و همچنين افزايش سطح فروشنده سكه و طلا در بازار براي مشاركت در طرح فروش محصولات ايران‌خودرو، سكه و طلا در بازارهاي داخلي كاهشي شد. نادر بذرافشان در رابطه با وضعيت يك هفته اخير بازار سكه و طلا اظهار كرد: در هفته‌اي كه گذشت، نوسانات در بازارهاي جهاني بيشتر سير صعودي داشت؛ هرچند در مقاطعي كاهش‌هاي جزيي هم داشت، اما در مجموع در طول اين هفته‌، ٢۴ دلار افزايش را نسبت به ابتداي هفته تجربه كرده و در حال حاضر آخرين قيمت ٢۴۵٢ دلار را ثبت كرده است. رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران ادامه داد: در بازارهاي داخلي اما كاهش نرخ ارز و همچنين افزايش تعداد معاملات در سطح بازار براي فروش سكه و طلا جهت مشاركت در طرح فروش خودرو طي يك هفته اخير، سبب شد به‌رغم افزايش ٢۴ دلاري بهاي جهاني طلا، قيمت سكه و طلا كاهش چشمگيري داشته باشد. وي در رابطه با آخرين قيمت انواع قطعات سكه و مصنوعات طلا در بازار و ميزان كاهش قيمت‌ها نسبت به ابتداي هفته گفت: هر قطعه سكه تمام طرح جديد با يك ميليون و ١۵٠ هزار تومان كاهش قيمت نسبت به قيمت آن در ابتداي هفته، در آخرين معاملات روز گذشته (پنجشنبه) به ۴١ ميليون و ٣٠٠ هزار تومان رسيد. سكه تمام طرح قديم نيز با يك ميليون و ٢٠٠ هزار تومان كاهش هفتگي در آخرين معاملات هفته، ٣٧ ميليون و ١٠٠ هزار تومان تعيين قيمت شد. نيم سكه و ربع سكه هريك كاهش هفتگي متوسط ٨۵٠ هزار توماني را در اين هفته تجربه كرده و به ترتيب در پايان هفته، نيم سكه ٢٢ ميليون و ۵۵٠ هزار تومان و ربع سكه ١۴ ميليون و ۵۵٠ هزار تومان قيمت داشته‌اند. سكه‌هاي يك گرمي بانك مركزي نيز با ٣٠٠ هزار تومان كاهش بها نسبت به ابتداي هفته در آخرين معاملات روز گذشته، 6 ميليون و ٩٠٠ هزار تومان دادوستد شد. اين مقام صنفي ادامه داد: قيمت طلا در بازارهاي داخلي برخلاف مسير قيمت آن در بازارهاي جهاني بود؛ به‌گونه‌اي كه هر گرم طلاي ١٨ عيار با ۴٩ هزار تومان كاهش هفتگي نسبت به بهاي آن در ابتداي هفته، سه ميليون و ۴٧٠ هزار تومان به ازاي هر گرم، مبناي معاملات طلا قرار گرفت.

بذرافشان در رابطه با آخرين وضعيت حباب سكه نيز گفت: هر قطعه سكه در حال حاضر هفت ميليون و ۴٠٠ هزار تومان داراي حباب است كه به نسبت ميزان آن در ابتداي هفته ۶۵٠ هزار تومان كوچك‌تر شده است. 

رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران در پايان مجدد در تشريح اين كاهش قيمت انواع قطعات سكه و طلا تصريح كرد: علاوه بر كاهش نرخ ارز در داخل، افزايش فروش سكه و طلا در بازار جهت ثبت‌نام‌ در طرح جاري گروه صنعتي ايران‌خودرو، منجر به اين شد كه فروشنده در بازار بيشتر شود و همين امر سبب شده كه كاهش قيمت سكه و طلا را شاهد باشيم؛ اين درحالي است كه همچنان بازار براي خريد در ركود به سر مي‌برد و ماه صفر نيز بر اين وضعيت ركود را تشديد كرده است.