مورد عجيب «سياست انرژي» كامالا هريس

۱۴۰۳/۰۵/۲۷ - ۰۱:۰۴:۱۲
کد خبر: ۳۱۸۹۴۳

در مدت ۲۵ روزي كه كامالا هريس، معاون رييس‌جمهور امريكا وارد رقابت براي كاخ سفيد شد، مديران انرژي در خصوص «سياست انرژي» او، همچنان در حدس و گمان به سر مي‌برند.

در مدت ۲۵ روزي كه كامالا هريس، معاون رييس‌جمهور امريكا وارد رقابت براي كاخ سفيد شد، مديران انرژي در خصوص «سياست انرژي» او، همچنان در حدس و گمان به سر مي‌برند.
كامالا هريس در سخنراني‌هاي هفته گذشته، هفت بار كلمه «اقليمي» را ذكر كرد، اما كلمات انرژي، فركينگ (شكست هيدروليكي و مربوط به مساله استخراج نف) و نفت را هنوز بر زبان نياورده است. نظرسنجي ها از حمايت گسترده از مقابله با تغييرات اقليمي، به ويژه در ميان راي‌دهندگان جوان حكايت دارد. اما ستاد انتخاباتي هريس قصد ندارد حمايت هيچ طرفي را از دست بدهد. چند نفر از دستياران او، برنامه هريس درباره مسائل بحث برانگيز انرژي را به عنوان يكي از ابهامات استراتژيك توصيف كردند. هدف، جذب راي‌دهندگان در ايالت‌هاي مهمي مانند ميشيگان، پنسيلوانيا و ويسكانسين است كه بر نتيجه انتخابات نقش تعيين كننده دارند. در اين ايالت‌ها، كارگران به صنايع استخراجي، نيروگاهي و توليدي متكي هستند و اغلب از سياست‌هاي جمهوريخواهان حمايت مي‌كنند كه به دنبال به حداكثر رساندن و افزايش توليد سوخت فسيلي هستند. رقيب جمهوريخواه هريس در انتخابات پنجم نوامبر، قبلا نظر خود را بيان كرده است. دونالد ترامپ روز دوشنبه، در مصاحبه‌اي با ايلان ماسك، هريس را «ديوانه چپ راديكال» خواند. ترامپ، فوريت مرتبط با تغييرات اقليمي را زير سوال برد. هريس در پنج سخنراني خود در هفته گذشته، همان عبارت ۱۰ كلمه‌اي را در زمينه ترامپ به زبان آورد و گفت: ترامپ قصد دارد مبارزه ما عليه بحران اقليمي را رها كند. در واقع، ورود ديرهنگام هريس به رقابت‌هاي رياست‌جمهوري، فرصت اندكي براي سياست‌هاي ظريف، به او داده است. ستاد انتخاباتي هريس از ارايه پاسخ‌هاي مشخص به سوالات دقيق در مورد «سياست انرژي» او و اينكه اظهارات گذشته او با رويكرد فعلي‌اش مطابقت دارد، خودداري كرد، اما اعلام كرد او به جاي برخي از سياست‌هايي كه در كاليفرنيا داشت يا زماني كه اولين بار در سال ۲۰۱۹، به رقابت انتخابات رياست‌جمهوري وارد شده بود، بيشتر به سياست‌هاي دولت بايدن پايبند خواهد بود. جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا، درباره مبارزه با شركت‌هاي بزرگ نفتي صحبت كرد اما براي محدود كردن توليد سوخت فسيلي، كاري انجام نداد. توليد نفت و گاز امريكا در دوران رياست‌جمهوري او، به بالاترين حد خود رسيده است و شركت‌هاي بزرگ انرژي اكسون و شورون، سودهاي هنگفت كم سابقه‌اي را كسب كردند. برخلاف دولت‌هاي اروپايي، بايدن هرگز ماليات بادآورده‌اي بر درآمد شركت‌ها از افزايش قيمت نفت و گاز بعد از حمله روسيه به اوكراين در سال ۲۰۲۲ اعمال نكرد. هريس به عنوان معاون رييس‌جمهور، از «قانون كاهش تورم» كه قانون اقليمي مهم دولت بايدن محسوب مي‌شود، حمايت كرده است.
سخنگوي كمپين انتخاباتي هريس با اشاره به قوانيني كه شامل برنامه‌هاي يارانه براي انرژي پاك است، گفت: به عنوان رييس‌جمهور، كامالا هريس، پياده‌سازي «قانون كاهش تورم» و «قانون زيرساخت‌هاي دو حزبي» را به پايان خواهد رساند و بر موفقيت‌هاي آنها تكيه كرده و پيش خواهد رفت.
هريس و بايدن، به دنبال توسعه انرژي بادي فراساحلي و ساير انرژي‌هاي تجديدپذير از طريق برگزاري مناقصه و يارانه هستند. رويكرد مذكور برخلاف ترامپ است كه از انرژي بادي فراساحلي و ساير فناوري‌هاي انرژي پاك انتقاد كرده و مرتب بر حمايت خود از صنعت سوخت فسيلي، تاكيد كرده است. ستاد انتخاباتي هريس، موضع او را درباره يك موضوع روشن كرده است. او ديگر از ممنوعيت فركينگ در زمين‌هاي فدرال حمايت نمي‌كند. بايدن تلاش كرد و نتوانست اين ممنوعيت را كه مورد اعتراض چندين ايالت قرار گرفت و يك قاضي فدرال در لوئيزيانا جلوي اجراي آن را گرفت، اعمال كند. هريس در سال ۲۰۱۹، يك پلتفرم انرژي و اقليمي را شرح داده بود كه از اين ممنوعيت حمايت مي‌كرد و با تمام پروژه‌هاي زيرساختي جديد سوخت فسيلي مخالف بود. به عنوان سناتور و كانديداي رياست‌جمهوري در سال ۲۰۱۹، هريس از قطعنامه دموكرات‌ها براي يك «قرارداد جديد سبز» كه يك تلاش گسترده براي سوق دادن كشور به سمت انرژي‌هاي تجديد پذير بود، حمايت كرد.
هريس در مقام دادستان كل كاليفرنيا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷، با شركت‌هاي بزرگ نفتي شورون و بريتيش پتروليوم در ارتباط با تخلفات مربوط به آلايندگي مخازن ذخيره سوخت زيرزميني، توافق‌هاي چند ميليون دلاري براي بستن پرونده آنها داشت.
استفان براون، مشاور انرژي و لابي‌گر سابق تسورو كه فعاليت پالايشي بزرگي در كاليفرنيا داشت، گفت: هريس در طول سال‌هاي حضورش در كپيتول هيل از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، تعامل سازنده‌اي با صنعت نفت و گاز نداشت. نمي‌توانم بگويم كه ما در دفتر او از سوي هريس يا كاركنانش، به گرمي مورد استقبال قرار گرفتيم و بنابراين تعامل زيادي وجود نداشت.
در پنسيلوانيا كه ايالت مهمي براي هريس و ترامپ است و هر دو در رقابت نزديكي هستند، هريس حمايت همه اتحاديه‌هاي كارگري بزرگ را به دست آورده است.
 اين ايالت دومين توليدكننده بزرگ گاز طبيعي در امريكا است و اميدوار است از افزايش تقاضاي اروپا براي صادرات گاز طبيعي مايع (ال‌ان‌جي)، بهره‌برداري كند.
بايدن در اوايل سال ميلادي جاري، تمامي مجوزهاي جديد براي صادرات ال‌ان‌جي را متوقف كرد و كمپين هريس حاضر نشد بگويد آيا او اين توقف را لغو مي‌كند و تسهيلات جديد را تشويق مي‌كند يا خير.
بر اساس گزارش رويترز، راب بير، رييس «شوراي تجارت ساخت و ساز و ساختمان پنسيلوانيا» كه اعضاي آن در نيروگاه‌ها، پالايشگاه‌ها و ميادين گاز طبيعي اين ايالت كار مي‌كنند، گفت: با تيم هريس صحبت كرده و مطمئن است كه او «سياست انرژي مافوق هر چيز» را دنبال خواهد كرد. اما در عين حال، اذعان كرد اندكي روشنگري به او كمك مي‌كند تا اعضاي شورا را متقاعد كند به هريس راي دهند.