پايان ريخت و پاش عربستان براي نفت

۱۴۰۳/۰۵/۲۷ - ۰۱:۰۵:۴۸
کد خبر: ۳۱۸۹۴۶

يك بانك امريكايي پيش‌بيني كرد عربستان‌سعودي تا پايان دهه جاري، كمتر از آنچه كه ابتدا، در هدف سرمايه‌گذاري يك تريليون دلاري در بخش‌هاي استراتژيك پيش‌بيني شده بود، به صنعت نفت اختصاص دهد.

يك بانك امريكايي پيش‌بيني كرد عربستان‌سعودي تا پايان دهه جاري، كمتر از آنچه كه ابتدا، در هدف سرمايه‌گذاري يك تريليون دلاري در بخش‌هاي استراتژيك پيش‌بيني شده بود، به صنعت نفت اختصاص دهد. به گزارش ايسنا، گروه گلدمن ساكس در گزارشي پيش‌بيني كرد عربستان‌سعودي احتمالا تا سال ۲۰۳۰، حدود ۷۳درصد از كل سرمايه‌گذاري‌ها را به بخش‌هاي غيرنفتي هدايت خواهد كرد كه نسبت به تخمين قبلي اين بانك از ۶۶درصد، به منزله يك تغيير است. افزايش تخصيص منابع مالي به سرمايه‌گذاري‌هاي غيرنفتي، تنها يك چهارم بودجه را براي بخش‌هاي نفتي باقي مي‌گذارد. عربستان‌سعودي  روي صنايعي از جمله فلزات و مواد معدني، حمل‌ونقل و لجستيك و ديجيتالي‌سازي تمركز مي‌كند كه تنوع‌سازي از نفت را ممكن مي‌سازد.

محمد بن سلمان، وليعهد عربستان‌سعودي، تحت برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰، اقتصاد اين كشور را به روي بخش‌هاي جديد گشوده و در بخش‌هاي جديد سرمايه‌گذاري و به تغيير تصوير عربستان پرداخته است. هدف بزرگ دولت عربستان در اين برنامه، كاهش وابستگي به درآمد فروش نفت خام است. فيصل العظمه، رييس تحقيقات سهام CEEMEA در گلدمن، در گزارشي نوشت: اگرچه هزينه سرمايه در بخش نفت، احتمالا تا سال ۲۰۲۸، به ميزان ۴۰ ميليارد دلار كاهش مي‌يابد، گاز طبيعي همچنان يكي از مشاركت‌‌كنندگان كليدي در برنامه‌هاي كربن‌زدايي، توسعه و تنوع اقتصادي عربستان‌سعودي خواهد ماند. با توجه به اينكه قيمت نفت برنت در حال حاضر حدود ۸۰ دلار در هر بشكه است و توليد نفت عربستان به حدود ۹ ميليون بشكه در روز كاهش يافته، رياض با تهديد فزاينده افزايش كسري بودجه مواجه است. درآمدهاي نفتي عربستان‌سعودي نسبت به سال ۲۰۲۲، كه قيمت نفت به‌طور متوسط ‌نزديك به ۱۰۰ دلار در هر بشكه بود، حدود يك‌سوم كاهش يافته است.

كسري بودجه عربستان سعودي در سه ماهه دوم، به ۱۵.۳ ميليارد ريال (۴.۱ ميليارد دلار) رسيد كه نشان مي‌دهد اين كشور تا چه حد به درآمدهاي هيدروكربني وابسته مانده است. مقامات سعودي پيش‌بيني مي‌كنند كه بودجه، حداقل براي چندين سال با مشكل مواجه شود. گلدمن بر اساس تحقيقات خود، پيش‌بيني مي‌كند كه كسري بودجه عربستان سعودي، امسال به ۴.۳درصد از توليد ناخالص داخلي افزايش يابد كه نسبت به ۲ درصد در سال گذشته، بالاتر خواهد بود. براساس گزارش بلومبرگ، طبق تحقيقات گلدمن، با افزايش سرمايه‌گذاري در انرژي‌هاي تجديدپذير، پيشرفت در تامين مالي بخش‌هاي جديد در عربستان‌سعودي، رو به رشد است.