وزارت انرژي تشكيل مي‌شود؟

۱۴۰۳/۰۵/۲۷ - ۰۱:۰۶:۳۳
کد خبر: ۳۱۸۹۴۷

يك كارشناس حوزه انرژي گفت: سدهاي تعارض منافع بايد شناسايي و اين سدها از سر راه برداشته شده تا تعارضات آب و برق، برق و گاز و نفت با تدوين قانون حل شود.

يك كارشناس حوزه انرژي گفت: سدهاي تعارض منافع بايد شناسايي و اين سدها از سر راه برداشته شده تا تعارضات آب و برق، برق و گاز و نفت با تدوين قانون حل شود. مهدي عرب‌صادق در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به اقدامات فوري پيشنهادي به وزير نيروي دولت چهاردهم اظهار داشت: موضوع اول اينكه رابطه صنعت، توليد، انرژي و اقتصاد را ارج نهد و با وزراي اقتصاد، نفت و صمت تعامل و تصميمات يكپارچه را حاكم كنند. وي افزود: وزير نيرو بايد اهميت تشكيل وزارت انرژي را بداند و مسير را براي حكمراني يكپارچه انرژي و ارتقاي منافع ملي حاكم كند.

اين كارشناس حوزه انرژي تاكيد كرد: ناترازي برق را فقط در توليد نبيند و توليد را فقط در برق حرارتي نيابد و بايد علاوه بر تقويت قابليت اطمينان به بهبود تاب‌آوري شبكه نيز بينديشد تا ضعف شبكه مرتفع شود‌. وي تاكيد كرد: بايد آمايش سرزميني در برق و آب و گاز در رابطه مستقيم و هوشمند ديده شود و توزيع زير ساخت‌هاي انرژي با تعامل نفت و صمت بر آن محور پيش برود. عرب‌صادق با بيان اينكه آب‌سازها، آب‌اندوزها، آبياب‌ها، آبراه‌ها و آبخواه‌ها بايد مشخص شوند، گفت: وزير جديد با شناخت مناطق و ژئوفيزيك و به دور از سياسي‌كاري مقامات سياسي به سياست‌گذاري آبي بپردازد و تسليم فشارهاي سياسي و غيركارشناسي مقامات سياسي نشود و تعريف‌ها، احداث‌ها و بهره‌برداري‌ها را منطبق با چارچوب مطالعاتي و افق‌هاي پيش‌رو پيش ببرد. وي تاكيد كرد: برنامه‌ريزي كوتاه‌مدت، بلندمدت و ميان‌مدت را منطبق بر نياز كشور و چشم‌اندازهاي تعاملات بين‌المللي ببيند و اهداف كمي را معين و ماهانه به مردم و رسانه‌ها گزارش داده و سعي كند اهداف برنامه حكمراني و ديپلماسي را جلوتر از برنامه توسعه تعيين كند. اين كارشناس حوزه انرژي با بيان اينكه بايد ژئوفيزيك كشور در حوزه آب و برق و گاز تسلط يابد، افزود: رابطه لازم و ملزومي سوخت و برق و آب بايد استخراج شود و متغيرهاي تعادل‌ساز شناخته شود و تابع هدف دوگانه مبتني بر تامين لازمه‌هاي رشد اقتصادي در داخل و طراحي ديپلماسي انرژي امنيت‌ساز و امنيت‌محور طراحي شده و قيود آن دقيق و متغيرها شناخته شود. وي با تاكيد بر لزوم حاكم شدن قانون بسترساز انرژي گفت: بايد از اركان حاكميتي و نهادهاي موازي حقوق زيرساخت‌ساز با جديت و دقت مطالبه شود و لوايح بودجه و تحقق آن مصرانه و مجدانه منطبق بر برنامه توسعه مطالبه شود و توجه شود كه برق يك كالاي ارزشمند است و نه صرفا يك خدمت است و بايد بهاي آن حداقل به ميزان تمام شده پرداخت شود و قانون آزادسازي تعرفه‌ها براي مصارف مازاد الگوي مصرف پيگيري و عوايد خرج زيرساخت شود.


عرب‌صادق با بيان اينكه سدهاي تعارض منافع بايد شناسايي و اين سدها از سر راه برداشته شده و تعارضات آب و برق، برق و گاز و نفت با تدوين قانون حل شود، گفت: بايد حقوق عام و خاص محترم شمرده شود و معارض‌هاي زميني و هوايي و مالكيتي شريان‌هاي انتقال آب و برق بدون هزينه اجتماعي و فرصت‌سوزي‌ها و خارج از رويكرد مبتني انفعال و بر عكس اقتدار حاكميتي حل و فصل شود. وي با بيان اينكه براي عبور از بحران ناترازي بايد مشاركت مردم را به ميدان بطلبد، افزود: وزير جديد بايد در زنجيره توزيع نوع و ميزان مصارف را بشناسد؛ اما براي حاكميت چشم و مغز باشد و در انتقال نيازهاي گلوگاهي منافع بخشي و گروهي را در نظر نگيرد. اين كارشناس حوزه انرژي تصريح كرد: وزير جديد نيرو بايد توسعه را غالب بر مديريت مصرف بداند و مديريت مصرف را از سركوب مصرف را تميز دهد؛ تفاوت CVR و كم‌فروشي را تميز دهد؛ تفاوت كنترل فركانس با دستپاچگي را بداند؛ دستپاچگي و احتياط بي‌مورد و ظرفيت‌سوزي‌ها را از ديسپاچينگ خارج كند. وي با بيان اينكه بايد ديپلماسي انرژي الزام‌آور و ضرورت امنيت ملي و براي آن برنامه داشته باشند، گفت: با رينگ ولتاژي خيلي بالا همزمان با تقويت و كفايت در مانور داخلي ارتباط بين مرزي قدرت بخشيده شود.

عرب‌صادق با بيان اينكه تاب‌آوري و قابليت اطمينان و پشتوانه‌سازي در تامين آب و برق قرباني روزمره‌هاي فاقد برنامه نشود و شبكه برق و آب براي بحران طبيعي، جنگ و خروج بخش‌هايي از شبكه با قابليت كاركرد جزيره‌اي آماده شود، گفت: برنامه‌ريزي توليد توام با كاستن هزينه‌ها و در سايه تقويت شبكه انتقال و تبادل و زيرساخت‌هاي انرژي با برنامه منفك زمستان و تابستان باشد. وي با بيان اينكه برنامه‌ريزي منطقه‌اي و آب و هوايي در سايه برنامه‌ريزي يكپارچه و سيستمي و كلان دانسته شده و نقشه راه اجرا طراحي و الزام شود، افزود: انرژي‌هاي نو و تجديدپذير در برنامه راهبردي خود با رويكرد شناخت منطقه‌اي اولويت‌بندي شود و با تعامل كريدورهاي باد صيانت و حفاظت شود و طول و عرض‌هاي جغرافيايي پتانسيل‌هاي تابشي حريم امن و امنيت كشور شود.اين كارشناس حوزه انرژي با بيان اينكه سوخت‌هاي فسيلي و گاز سرمايه وزارت‌خانه هستند و نبايد ورودي بادآورده و رايگان نيروگاهي تلقي شود و توسعه توام با بهبود راندمان و كاهش تلفات شود، اظهار داشت: بورس انرژي و فروش گواهي ظرفيت و قراردادهاي دوجانبه توسعه يابد و در ذيل آن بازار خاموشي ايجاد شده و عدم مصرف از مشتركين خريداري شود. وي با بيان اينكه وزير نيرو بايد تامين ۲۰ درصد نياز مصرف سازمان‌ها و ادارات دولتي را از محل انرژي تجديدپذير الزام كند، افزود: ايجاد ظرفيت نيروگاهي تجديدپذير را بر حرارتي ترجيح دهد و در حرارتي ارتقاء واحدهاي گازي را به سيكل تركيبي اولويت دهد و نيروگاه‌هاي جديد را صرفا با كلاس F و H پيش ببرد. عرب‌صادق گفت: توپولوژي شبكه نياز به تغييرات حياتي دارد و اصلاح توپولوژي با رويكرد افزايش تاب‌آوري، كاهش تلفات و كاهش فاصله توليد و مصرف با توسعه هوشمند توليد پراكنده و تجديدپذير پيش برود.
وي ادامه داد: جهت كاهش و تغيير بارهاي پرمصرف برقي از لحاظ ارتقای تكنولوژي، بهينه‌سازي و افزايش ضريب بار روزانه و هفتگي و ماهانه بايد برنامه‌ريزي فعال و پويا داشته باشيم و با سازمان نظام مهندسي ساختمان براي قانون‌گذاري در مواردي مثل اجبار كانال‌كشي كولر آبي نيز همگام و همراه باشد.