۶ شهر ايران در ليست گرم‌ترين شهرهاي جهان

۱۴۰۳/۰۵/۲۸ - ۰۰:۳۶:۴۶
کد خبر: ۳۱۹۰۲۸

بر اساس داده‌ها و اطلاعات سايت‌هاي بين‌المللي بسياري از شهرهاي ايران در تابستان سال جاري در ليست گرم‌ترين شهرهاي جهان قرار گرفتند.

بر اساس داده‌ها و اطلاعات سايت‌هاي بين‌المللي بسياري از شهرهاي ايران در تابستان سال جاري در ليست گرم‌ترين شهرهاي جهان قرار گرفتند. به گزارش وزارت نيرو، تابستان سال جاري در حالي در منطقه غرب آسيا آغاز شد كه استقرار گنبد حرارتي در اين منطقه منجر به افزايش بي‌سابقه دماي هوا و ايجاد مشكلات فراوان در حوزه تأمين انرژي برق پايدار شد. به دنبال اين رخداد و ايجاد اين مخاطره طبيعي، بسياري از كشورهاي منطقه به ناچار محدوديت‌هاي شديدي را در حوزه تأمين برق شهروندان اجرايي كرده و به عنوان نمونه كشور كويت و تركيه با اعلام جدول خاموشي تلاش كردند تا ميزان مصرف برق شهروندان را كاهش داده و كنترل كنند.

بررسي داده‌هاي هواشناسي در وب سايت‌هاي معتبر بين‌المللي مانند eldoradoweather.com نشان مي‌دهد در مرداد ماه و به صورت مرتب تعدادي از شهرهاي ايران در ليست گرم‌ترين شهرهاي گرم جهان قرار داشتند و جدا از اين مساله همچنين شمار شهرهاي منطقه غرب آسيا كه در اين ليست قرار داشتند نسبت به ديگر نقاط جهان به مراتب بيشتر بود. به‌طور مثال در تاريخ ۱۵ آگوست (۲۵ مردادماه) سه شهر طبس، اميديه و دزفول به ترتيب گرم‌ترين شهرهاي جهان بودند و افزون بر اين، شهرهاي زابل، اهواز و آبادان نيز به ترتيب در رتبه‌هاي نهم، دهم و پانزدهم شهرهاي گرم جهان قرار داشتند. بررسي‌ها در خصوص ديگر شهرهاي گرم جهان نيز نشان داد كه شهرهايي مانند كويت در كشور كويت، ناصريه، فاو، بصره، سماوه، اماره در كشور عراق، نوك كندي در كشور پاكستان و مدينه در عربستان در تاريخ مورد اشاره در ليست ۱۵ شهر گرم جهان قرار گرفتند. واقعيتي غيرقابل باور كه اثبات مي‌كند استقرار گنبد حرارتي در غرب آسيا تا چه ميزان درجه هوا را در اين منطقه نسبت به ساير مناطق جهان افزايش داده است. از جمله ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين موج گرما، نزديك شدن دماي شب و روز و افزايش بي‌سابقه كمينه دما بود كه منجر به پايداري دماي گرم در شبانه روز و طول ماه بود. اين رخداد كه كارشناسان از آن به عنوان يك مخاطره طبيعي همانند ديگر مخاطرات مانند سيل، زلزله، توفان و… ياد مي‌كنند در فصل تابستان سال جاري مشكلات فراواني را براي اكثر كشورهاي منطقه غرب آسيا به ويژه در حوزه تأمين آب و انرژي و بهداشت رقم زد. مستند به گزارش پايگاه خبري theconversation.com به دليل اوج‌گيري دماي هوا در كشور عربستان در ايام برگزاري مراسم حج در عربستان تنها در يك هفته نزديك هزار نفر جان خود را به دليل گرمازدگي از دست دادند.
در ايران نيز بر اساس اعلام رييس سازمان مديريت بحران كشور در مناطق گرمسيري و در فصل تابستان سال جاري شمار مراجعات مردمي به بيمارستان‌ها به دليل گرمازدگي نسبت به سال‌هاي گذشته به‌شدت افزايش يافت.

افزون بر چالشي كه موج شديد گرما در حوزه سلامت شهروندان رقم زد، در حوزه آب و انرژي نيز مشكلات فراواني براي كشورهاي منطقه ايجاد شد و همانطور كه مورد اشاره قرار گرفت برخي كشورها مانند تركيه و كويت ناگزير نسبت به اعلام جدول خاموشي اقدام كردند. در ايران نيز افزايش شديد دماي هوا در كنار نزديك شدن دماي شب و روز فشار بي‌سابقه‌اي را به شبكه‌هاي تأمين آب و برق وارد كرد و به واسطه فعال شدن شبانه‌روزي سامانه‌هاي سرمايشي، مصرف برق خانگي را نسبت به سال‌هاي گذشته به مراتب افزايش داد و به دنبال ركورد شكني‌هاي مكرر تقاضاي مصرف برق، ميزان مصرف برق كشور نسبت به سال گذشته ۹ درصد بيشتر شد. شرايطي كه با اتخاذ تدابير لازم و اجراي برنامه‌هاي مديريت مصرف با كمترين مشكل در تأمين برق پايدار كشور سپري شد و اميد مي‌رود با كاهش دما در روزهاي آتي پايداري شبكه برق نيز هر چه بيشتر تداوم يابد.