الحاق ۲۸ هزار هكتار زمين به محدوده شهرها در سال گذشته

۱۴۰۳/۰۵/۲۸ - ۰۱:۲۳:۰۳
کد خبر: ۳۱۹۰۴۵

مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن گفت: سال گذشته و بر اساس ماده ۱۱ قانون جهش توليد مسكن، ۲۸ هزار و ۲۷۷ هكتار زمين به محدوده شهرها الحاق شد.

مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن گفت: سال گذشته و بر اساس ماده ۱۱ قانون جهش توليد مسكن، ۲۸ هزار و ۲۷۷ هكتار زمين به محدوده شهرها الحاق شد.
به گزارش مهر، ارسلان مالكي مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن با تاكيد بر تحقق اهداف سازمان در سال ۱۴۰۲، اولويت نخست اين سازمان در سال گذشته را تأمين زمين برشمرد و گفت: پارسال در بحث شناسايي منابع جديد موفق به تحقق ۲۱۱ درصدي عملكرد نسبت به برنامه شديم؛ به اين معني كه بر اساس برنامه اجرايي در ابتداي سال مكلف به شناسايي ۲۴ هزار و ۳۲۰ هكتار زمين بوديم اما در پايان سال موفق به شناسايي ۵۱ هزار و ۲۳۵ هكتار زمين شديم.

وي اخذ اسناد ملي و موات در محدوده شهرها را از ديگر اولويت‌هاي سازمان متبوعش در سال ۱۴۰۲ برشمرد و اضافه‌كرد: بر اساس برنامه مكلف به اخذ يك‌هزار و ۷۶۵ هكتار زمين بوده‌ايم كه در پايان سال براي بيش از سه‌هزار هكتار زمين سند اخذ كرديم كه در اين مورد هم تحقق ۱۷۲ درصدي نسبت به برنامه را شاهد هستيم. مالكي، آمار اخذ اسناد ملي و موات واقع در حريم شهرها از وزارت جهاد كشاورزي را نيز نسبت به برنامه ابتداي سال داراي تحقق ۱۴۶ درصدي دانست و اعلام‌كرد: ۳۹ هزار و ۵۵۳ هكتار زمين در سال ۱۴۰۲ به نام سازمان ملي زمين و مسكن سند اخذ شده است.

وي، صيانت از حقوق دولت و نگهداشت منابع اين سازمان را از ديگر مواردي دانست كه در سال ۱۴۰۲ توسط اين سازمان انجام شده و توضيح داد: پارسال بيش از ۱۳ هزار پرونده حقوقي تعيين تكليف شد كه از اين ميزان ۷۱ درصد آرا در مراجع قضايي به نفع دولت صادر شد. معاون وزير راه و شهرسازي خاطرنشان‌كرد: در بحث حفاظت از اراضي دولتي هم بيش از ۲ هزار هكتار از اراضي دولتي توسط نيروهاي يگان حفاظت سازمان در اداره‌هاي كل راه و شهرسازي به صورت فوري رفع تعرض شد كه اين رقم ۹۹ درصد كل تعرضاتي است كه به اراضي دولتي شده است. اين مقام مسوول اخد نزديك به ۸۰ هزار برگ سند تك برگ، اسكن و آرشيو الكترونيكي بيش از ۳۰۰ هزار سند بايگاني شده، بازشماري و مميزي بيش از ۱۴۵ هزار قطعه زمين متعلق به سازمان، اخذ بيش از ۲۳ هزار صورت مجلس تفكيكي در سطح و بيش از ۶ هزار و ۶۰۰ صورت مجلس تفكيكي در طبقات از ديگر مواردي بود كه مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن در گزارش خود به مجمع عمومي اين سازمان در بخش مديريت زمين به آنها اشاره كرد. مالكي، مكان‌يابي ۲۳ شهرك مسكوني دولتي را از ديگر اقدامات بزرگي برشمرد كه در سال ۱۴۰۲ در سازمان ملي زمين و مسكن آغاز شد و اضافه‌كرد: اين تكليفي بود كه بر اساس قانون جهش توليد مسكن بر عهده ما قرار داده شد تا بتوانيم در شهرهايي كه كمبود زمين داريم از طريق اراضي موجود در حريم و در قالب ساخت شهرك‌هاي اقماري پاسخ نياز متقاضيان مسكن را برآورده كنيم. وي افزود: امسال تعداد شهرك‌ها به ۶۰ شهرك رسيده است كه اين كار بسيار بزرگي بود و اميدواريم با اين سياست بتوانيم مشكل مسكن را در كلانشهرها برطرف كنيم.