حمايت تك بعدي از بازار سرمايه

۱۴۰۳/۰۵/۲۸ - ۰۱:۳۰:۲۲
کد خبر: ۳۱۹۰۵۲
حمايت تك بعدي  از بازار سرمايه

فلسفه دامنه نوسان و تغيير آن برمي‌گردد به زماني كه در شرايط خاص يا هيجاني اگر سازمان به اين نتيجه برسد كه براي مديريت اين شرايط كه مي‌تواند ناشي از ريسك‌هاي سيستماتيك يا غير سيستماتيك و پر ابهام باشد دامنه نوسان را با مداخله‌اي كه انجام مي‌دهد محدود كند يا بست بدهد تا هيجانات و ابهامات كه وجود دارد برطرف شود. همين طور يكي ديگر از ابزارهايي كه در بازار داريم حجم مبنا است كه مي‌تواند ابزار كاراتري براي اين كنترل اين هيجانات و ابهامات باشد.

فلسفه دامنه نوسان و تغيير آن برمي‌گردد به زماني كه در شرايط خاص يا هيجاني اگر سازمان به اين نتيجه برسد كه براي مديريت اين شرايط كه مي‌تواند ناشي از ريسك‌هاي سيستماتيك يا غير سيستماتيك و پر ابهام باشد دامنه نوسان را با مداخله‌اي كه انجام مي‌دهد محدود كند يا بست بدهد تا هيجانات و ابهامات كه وجود دارد برطرف شود. همين طور يكي ديگر از ابزارهايي كه در بازار داريم حجم مبنا است كه مي‌تواند ابزار كاراتري براي اين كنترل اين هيجانات و ابهامات باشد. طبيعتا حالت بهينه اين است كه مديريت سازمان در اين شرايط پر ابهام از تغييرات تركيبي از جمله دامنه نوسان و حجم مبنا براي مديريت مقطعي بازار استفاده كند. متاسفانه در مقطع‌هايي كه ما پشت‌سر گذاشتيم اين تصميمات يا دير اعمال شده يا دير لغو شده؛ يعني تصميمات درستي بودند اما در زمان غلط كارايي ندارند. طبيعتا نارضايتي اهالي بازار سرمايه چه حقيقي و چه حقوقي بازمي‌گردد نخست به زمان‌بندي غلط اجرا و ختم اين تصميمات و دوم نوع تصميماتي كه اتخاذ شده براي اجراي محدود كردن دامنه نوسان، به نوعي سليقه‌اي و بدون هيچ فرآيند استانداردي است كه اهالي بازار سرمايه بتوانند بر اساس آن پرتفوي خود را مديريت كنند. 

براي اين موارد بايد فرآيندها و شرايطي در نظر گرفته شود كه بدون نياز به جلسات و تصميمات دستوري، سليقه يا تكليفي باشد اين دامنه نوسان‌ها اجرايي و لغو شود. نكته‌اي كه در حال حاضر وجود دارد اين است كه بيش از ۹ روز كاري است كه با تاخير تصميم به محدود كردن دامنه نوسان گرفته شده و بعد از اينكه بازار دو تا ۶ درصد يعني ۱۲ درصد منفي خورد و هم تاخيري و احتياطي كه براي لغو و برگردان دامنه نوسان به روند هميشگي خود انجام شده است.
به نظر مي‌رسد كه تكرار اين اشتباهات در بازار و مداخلات كه به اين شكل به صورت غلط با زمان‌بندي غلط‌تر انجام مي‌شود از اندك پويايي بازار سرمايه مي‌كاهد و به نوعي بازار ما را يك بازار يك غيرپويا كرده كه در اتاق آي‌سي‌يو به حيات خود ادامه مي‌دهد.

براي اينكه در آينده اين اشتباهات تكرار نشود بايد يك فرايند و استانداردي تعريف شود كه مثل افرادي كه در شوراها، ‌مجلس و كميسيون‌هاي خاصي هستند كه مي‌توانند لوايحي را تنطيم كنند به نظرم ضرورت دارد با مشاركت فعالان و مديران بازار اين فرآيند و شرايط خاص تعريف شوند كه قابل پيش‌بيني باشند و اعمال محدوديت‌ها سليقه‌اي نباشد. طبيعي است كه درحال حاضر شوراي عالي بورس و رياست سازمان بورس چون هسمو و همگام هستند نياز داريم كه افراد بيشتري اضافه شوند تا اينگونه تصميمات نظام‌مند شود. نكته بعدي اين است كه فسلفه تغييرات در دامنه نوسان يك فسلفه حمايتي از بازار سرمايه است كه متاسفانه به غلط، تنها راه‌حل حمايتي بازار در زمان‌هاي خاص بين مسوولان شده است. جا دارد كه بسته‌هاي حمايتي و ابزارهاي حمايتي تعريف و بهينه شوند اين ابزارهاي حمايتي شامل صندوق تثبيت و صندوق حمايتي كه در حال حاضر غيركاراست و اثربخش نيست؛ چراكه اگر اثربخش بود طبيعتا نياز به تغييرات در دامنه نوسان نبود. بنابراين نياز است يك بازنگري از فسلفه حمايتي در مواقع خاص است و به نظر مي‌رسد كه اگر اين نگاه تغيير كند و فسلفه درست حمايتي كه شامل بسته‌هاي حمايتي، اوراق تبعي و بيمه سهام از ابتداي هر سال مالي شكل بگيرد مي‌تواند اين موارد در آينده باعث شود كه ديگر فلسفه حمايت از بورس تنها محدود به تغيير دامنه نوسان نشود.