دادستان تهران در بازديد رسانه‌اي از گمرك فرودگاه امام خميني (ره) خبر داد

ايست به رسوب ۱۶۰هزار ميليارد ريال كالا

۱۴۰۳/۰۵/۲۸ - ۰۱:۴۱:۴۱
کد خبر: ۳۱۹۰۵۵
ايست به رسوب ۱۶۰هزار ميليارد ريال كالا

با ورود دادستاني كل تهران، 43 هزار و ۲۶۰ رديف پرونده كالاهاي معطل مانده در گمرك تعيين تكليف شدند. با اين اقدام از رسوب ۱۶۰ هزار ميليارد كالادر سه سال اخير جلوگيري شده است.

تعادل | فرشته فريادرس |

با ورود دادستاني كل تهران، 43 هزار و ۲۶۰ رديف پرونده كالاهاي معطل مانده در گمرك تعيين تكليف شدند. با اين اقدام از رسوب ۱۶۰ هزار ميليارد كالادر سه سال اخير جلوگيري شده است. براساس اعلام دادستان كل تهران، در فرودگاه امام خميني (ره) نيز 16 هزار و 884 رديف پرونده كالايي به ارزش ريالي 23 هزار ميليارد ريال تعيين تكليف شده كه نسبت به زمان تأسيس فرودگاه در 16 سال قبل از آن، 117 درصد افزايش تعيين تكليف داشته است. همچنين بنابر آمارهاي صالحي؛ تعداد ۲۷ دستگاه خودرو آمبولانس كه مدت‌ها در پاركينگ‌هاي گمركات غرب تهران بود و به علت مشكلاتي ترخيص نشده بودند با برگزاري جلسات متعدد با وزارت بهداشت ترخيص شدند. ديگر اقلامي كه در اين بازه زماني، با ورود دادستاني موفق به ترخيص شدند، مي‌توان به ۱۱۷۵ خودروي چانگان، 180 تن سرم وارداتي و همچنين مواد اوليه وارد شده صنايع داروسازي به وزن ۲ هزار كيلوگرم اشاره كرد. اما چرا كالاها در گمرك رسوب كردند؟ براساس توضيحاتي كه مديركل گمرك امام خميني (ره)، به «تعادل» داد؛ كالاها عموما به دو دليل رسوب مي‌كنند، يكي به دليل عدم تخصيص به موقع ارز و ديگري بحث ثبت سفارش در فرايند واردات است. به گفته او، 30 درصد از كالاها به دليل عدم به موقع تخصيص ارز در گمركات رسوب مي‌كنند.

 

چرا كالاها رسوب مي‌كنند؟

رسوب كالا در بنادر و گمركات در سال‌هاي اخير به يكي از چالش‌برانگيزترين مسائل پيش‌روي دولت‌ها تبديل شده است. يكي از مسائلي كه تجار بخش‌‌‌‌‌‌خصوصي عامل اصلي آن را مديريت ضعيف دستگاه‌هاي مرتبط با تجارت عنوان مي‌كنند، در مقابل اما اين سازمان‌ها، چالش را در تخلفات تجار و تخطي ساير دستگاه‌هاي موازي اعلام مي‌كنند. عوامل متعددي هم موجب شكل‌‌‌‌‌‌گيري رسوب قابل‌توجه كالا در مبادي ورودي كشور شده، كه اين عوامل در مقاطع زماني مختلف، متغير بوده‌‌‌‌‌‌اند. اما چالش‌‌هايي مثل «تحريم‌ها و كمبود ارز براي واردات و مشكل تخصيص ارز متناسب (به لحاظ واحد پولي مورد نياز)، ختلاف‌نظر دستگاه‌ها در مورد نرخ ارز برخي كالاها، مشكلات در سياست‌‌‌‌‌‌هاي تجاري عدم‌تحقق يكپارچگي در سامانه جامع تجاري، نقش پررنگ دستگاه‌هاي نظارتي در تجارت خارجي، اقدامات موازي دستگاه‌هاي نظارتي و همكار با گمرك كه منجر به ايجاد مانع به‌جاي تسهيل‌‌‌‌‌‌گري در واردات شده، وجود موانع فني و محدوديت‌‌‌‌‌‌هاي ظرفيتي براي حمل يكسره كالاهاي وارداتي به‌‌‌‌‌‌خصوص كالاهاي اساسي از بنادر و...» جزو عمده‌ترين مواردي هستند كه منجر به رسوب كالادر گمركات و بنادر كشور در اين سال‌ها شده‌اند. اما طي دو سال اخير قوه قضاييه تلاش كرده با ورود به مساله رسوب كالا ورود جدي داشته باشد و تا حدي هم در ساماندهي انبارها و تعيين تكليف كالاهاي مانده در گمركات موفق عمل كرده است.

 

ورود دادستاني به مساله رسوب كالا

حال داداستان كل استان تهران روز گذشته به همراه اصحاب رسانه از انبارهاي كالاهاي گمرك فرودگاه امام خميني (ره) بازديد كرد تا از نزديك در جريان اقدامات انجام شده براي ساماندهي انبارها و تعيين تكيف كالاهاي مانده در گمرك قرار بگيرد. علي صالحي در جريان اين بازديد و در جمع خبرنگارن بيان كرد: رييس قوه قضاييه در اكثر جلسات در صحبت‌هاي خود به حفظ حقوق عامه تاكيد دارد، يكي از مسائلي كه پيرو اين صحبت‌ها دنبال مي‌كنيم، تعيين تكليف كالاهاي اموال تمليكي، گمركات، انبارهاي عمومي است.

او با بيان اينكه تعيين تكليف اين كالاها به عنوان حقوق عامه و صيانت از آن مورد تاكيد رييس قوه قضاييه بوده و ماهم در اين راستا اين موضوع مهم را در دادستاني تهران مورد پيگيري قرار داديم، گفت: نظارت‌ها و پيگيري‌هاي مستمري در اين رابطه داريم و بازديدهاي موثري انجام شده است.

 

از ترخيص دارو و خودرو

تا كالاهاي بي صاحب

بر اساس آمار اعلامي دادستان تهران، در سه سال اخير و با اقدامات دادستاني تهران 43 هزار و 276 رديف پرونده كالايي به ارزش ريالي 160 هزار ميليارد ريال تعيين شده است.

به گفته صالحي، در فرودگاه امام خميني (ره) هم 16 هزار و 884 پرونده كالايي به ارزش ريالي 23 هزار ميليارد ريال تعيين تكليف شده كه نسبت به زمان تأسيس فرودگاه در 16 سال قبل از آن، 117 درصد افزايش تعيين تكليف داشته است.

اين مقام قضايي افزود: تعداد ۲۷ دستگاه خودرو آمبولانس كه مدت‌ها در پاركينگ‌هاي گمركات غرب تهران بود و به علت مشكلاتي ترخيص نشده بودند با برگزاري جلسات متعدد با وزارت بهداشت ترخيص شدند.

صالحي در آمار ديگري اعلام كرد: تعداد ۱۲۰۰ دستگاه خودروي سواري چانگان در پاركينگ‌هاي گمرك غرب تهران كه از تاريخ 24 خردادماه 1402 به دليل مشكلاتي ترخيص نشده بودند، با پيگيري صورت گرفته و برگزاري جلسات با نمايندگان شركت سايپا تعداد ۱۱۷۵ دستگاه تا تاريخ سي‌ام مهرماه 1402 ترخيص شد.

دادستان تهران همچنين بيان كرد: با پيگيري‌هاي صورت گرفته از دادگاه تعداد ۲۶۷ رديف كالاي بلاصاحب در فرودگاه مهرآباد تعيين تكليف و راي قطعي صادر و تحويل ستاد اجرايي فرمان امام (ره) شد. همچنين با پيگيري‌هاي صورت گرفته از دادگاه، تعداد ۱۰۵۰ رديف كالاي بلاصاحب در فرودگاه امام خميني تعيين تكليف و راي قطعي صادر و تحويل ستاد اجرايي فرمان امام (ره) شد.

اين مقام قضايي در بخش بعدي صحبت‌هاي خود اعلام كرد: با پيگيري‌هاي صورت گرفته از اداره كل گمرك تهران، مواد اوليه وارد شده صنايع داروسازي به وزن ۲ هزار كيلوگرم كه جهت مصارف دارويي مورد استفاده قرار مي‌گيرد در تاريخ دهم مردادماه 1402 ترخيص شد.

او افزود: 180 تن سرم وارداتي در شرايطي كه كشور به اين كالا نياز داشت، ترخيص شد.

صالحي با اشاره به ديگر اقدامات انجام شده گفت: همچنين پيگيري و ترخيص ۲ ميليون و ۲۶۳ هزار قلم كالاي وزارت بهداشت و تعيين تكليف ۲ هزار و ۴۳۵ دستگاه كشنده در گمرك تهران و ۶ و ۷۷۱ كشنده در گمركات غرب تهران در مجموع ۹ هزار و ۲۰۶ دستگاه تعيين تكليف و ترخيص شدند.

صالحي در ادامه توضيح داد: صدور دستور استقرار نمايندگي سازمان غذا و دارو و استاندارد در محل مديريت اموال تمليكي استان و پاسخگويي برخط به استعلامات لازم قبل از فروش و انهدام كالاها همچنين صدور دستور انتقال كالاهاي سلامت محور داراي شرايط خاص دمايي نگهداري از انبارهاي عمومي به انبارهاي داراي دماي منفي از ديگر دستورات صادر شده در اين راستا بود.

به گفته دادستان تهران، پيگيري و تخصيص ۷ انبار مجموعاً به متراژ ۱۱ هزار و ۳۰۰ متر مربع به مديريت اموال تمليكي استان تهران و پيگيري و تخصيص انبار داراي امكان سرمايش جهت تخليه و بارگيري گوشت‌هاي وارداتي در فرودگاه امام (ره) نيز از ديگر دستورات و اقدامات بوده است. دادستان تهران به انجام ۱۴۲ مرحله بازديد از انبارهاي گمرك و اموال تمليكي اشاره كرد و گفت: ۳۶ مرحله جلسه در ستاد دادستاني و تنظيم ۳۰۴ مصوبه از ديگر اقدامات بوده است.

 

دو دليل عمده رسوب كالا

در جريان اين بازديد، غلامحسين نوحي مديركل گمرك امام خميني (ره)، در پاسخ به پرسش «تعادل» مبني بر اينكه عمده‌ترين دليل ماندگاري اين كالاها در گمرمات چيست، گفت: كالاها عموما به دو دليل رسوب مي‌كنند، يكي به دليل عدم تخصيص به موقع ارز و ديگري بحث ثبت سفارش در فرايند واردات است. در گمرك تخصيص درصدي در دستوركار قرار گرفته تا هم مواداوليه مورد نياز توليد و هم اقلام دارويي وكالاهاي سلامت محور به ترخيص شود. به گفته او، 30 درصد از كالاها به دليل عدم به موقع تخصيص ارز در گمركات رسوب مي‌كنند.

دادستان تهران نيز پاسخ به خبرنگاران درباره تدابير اتخاذ شده براي جلوگيري از قوانين خلق الساعه به عنوان يكي از عوامل و علل پديد آمدن كالاهاي رسوبي در گمركات، به خبرنگاران گفت: با تأكيد و پيگيري جديد آيت‌الله محسني اژه‌اي رييس دستگاه قضا و بخشنامه‌ها و دستورالعمل العمل‌هاي ادر شده تا حد بسيار زيادي از صدور بخشنامه‌هاي و قوانين و دستورالعمل‌هاي خلق الساعه كه زمينه ساز بروز مشكلات و موانع بر سر راه تجار و صادر كنندگان و واردكنندگان و توليد كشور است گرفته شده و نظارت جديد و دقيقي بر اين حوزه صورت مي‌گيرد.

 

رصد هفتگي روند ترخيص كالا در انبارهاي گمرك

صالحي همچنين درباره نحوه نظارت دستگاه قضا بر موجودي كالا و روند ترخيص آن و جلوگيري از رسوب كالا بيان كرد: سامانه انبارهاي گمرك به صورت هفتگي موجودي انبارها و روند كار را رصد و گزارش آن را در اختيار مديران گمرك و دادستاني قرار مي‌دهد و نظارت مستمري بر اين حوزه صورت مي‌گيرد.

دادستان تهران همچنين در پاسخ به سوال ديگري درباره هماهنگي دولت و دستگاه قضا براي جلوگيري از رسوب كالا در گمركات كه بيش از همه به دليل تامين نشدن ارز صورت مي‌گيرد و به خصوص مشکلاتي كه براي تامين دارو و مواد اوليه شركت‌هاي داروساز به وجود آورده، با بيان اينكه هدف ما كمك به دولت و خدمت به مردم است و در اين زمينه خوشبختانه وفاق و همدلي بسيار خوبي وجود دارد، گفت: با اصلاحات و مصوبات خوبي كه انجام گرفته ديگر هر كالايي كه ثبت سفارش در مورد آن صورت گرفته باشد با مشكل مواجه نخواهد شد.