با وجود تحريم‌ها فعاليت گروه نفتي امريكايي در روسيه گسترش يافت

۱۴۰۳/۰۵/۲۹ - ۰۱:۲۰:۵۹
کد خبر: ۳۱۹۱۱۳

بزرگ‌ترين شركت خدمات ميدان نفتي جهان، با وجود افزايش فشار كشورهاي غربي و اعمال تحريم‌هاي شديد عليه پروژه‌هاي نفت و گاز روسيه، همچنان به تحكيم موقعيت خود در اين كشور ادامه مي‌دهد. به گزارش ايسنا، شركت «اس ال بي» (SLB) يا شلومبرژه سابق، در ماه مه سال ۲۰۲۳، با محدود كردن انتقال تجهيزات كليدي و دسترسي به نرم‌افزار براي كارمندان روسي، تجارت روسي خود را با تحريم‌ها منطبق كرد.

بزرگ‌ترين شركت خدمات ميدان نفتي جهان، با وجود افزايش فشار كشورهاي غربي و اعمال تحريم‌هاي شديد عليه پروژه‌هاي نفت و گاز روسيه، همچنان به تحكيم موقعيت خود در اين كشور ادامه مي‌دهد. به گزارش ايسنا، شركت «اس ال بي» (SLB) يا شلومبرژه سابق، در ماه مه سال ۲۰۲۳، با محدود كردن انتقال تجهيزات كليدي و دسترسي به نرم‌افزار براي كارمندان روسي، تجارت روسي خود را با تحريم‌ها منطبق كرد. از جمله اقدامات ديگر، اين شركت براي رعايت تحريم‌هاي غرب و به حداقل رساندن ريسك‌هاي متوجه تجارت جهاني خود، تشديد كنترل‌هاي داخلي بود.

اما با وجود اين اقدامات، «اس ال بي» اعلام كرده است كه قصد ندارد از بازار روسيه خارج شود. اين شركت در ژوئيه ۲۰۲۳، از توقف كامل عرضه محصولات و فناوري‌ها به روسيه از سوي تمامي تاسيسات بين‌المللي خود خبر داد و تاكيد كرد اين گام براي رعايت مقررات جديد بين‌المللي ضروري است. با اين حال، در اوايل ژانويه سال ۲۰۲۳، فاش شد كه «اس ال بي» از خروج رقباي خود مانند هاليبرتون و بيكر هيوز استفاده كرده و با بستن قراردادهاي جديد با شركت‌هاي بزرگ نفت و گاز روسيه، جاي پاي خود را در اين كشور محكم كرده است. در مارس سال ۲۰۲۴، اوليويه لو پوش، مديرعامل شركت «اس ال بي» اعلام كرد اين شركت قصد ندارد تجارت خود در روسيه را رها كند. وي خاطرنشان كرد كه اين شركت از جولای سال ۲۰۲۳، اقدامات كنترلي سختگيرانه‌اي را براي جلوگيري از هرگونه عرضه و حمايت تكنولوژيكي به روسيه كه در بلندمدت ممكن است مانع توسعه برخي از ميادين بزرگ نفتي، به ويژه فراساحلي شود، اجرا كرده است. با وجود اين اقدامات، داده‌هاي روزنامه فايننشال تايمز نشان مي‌دهد كه «اس ال بي» به واردات تجهيزات به روسيه ادامه مي‌دهد. در فاصله آگوست تا دسامبر سال ۲۰۲۳، اين شركت تجهيزاتي به ارزش ۱۷.۵ ميليون دلار با ماشين آلات به ارزش ۲.۲ ميليون دلار وارد كرد كه مستقيما توسط «اس ال بي» يا شركت‌هاي تابعه آن توليد شد. با اين حساب، اين رسانه غربي، سوالاتي را درباره پايبندي اين شركت به اظهاراتش و تحريم‌هاي بين‌المللي، مطرح كرده است.

درآمد «اس ال بي» در روسيه تا پايان سال ۲۰۲۳، به ۱.۶۵ ميليارد دلار رسيد كه نشان‌دهنده اهميت بازار روسيه براي اين شركت است. دارايي خالص «اس ال بي» در روسيه، در پايان سال ۲۰۲۳، حدود ۶۰۰ ميليون دلار تخمين زده شد و اين شركت حدود ۹ هزار نفر را در روسيه در استخدام خود دارد. «اس ال بي» كه در سال ۱۹۲۶ تاسيس شد، به يك رهبر جهاني در توسعه و اجراي فناوري‌هاي اكتشاف، حفاري، توليد و فرآوري نفت و گاز تبديل شده است. اين شركت در بيش از ۱۲۰ كشور با حدود ۱۰۰ هزار كارمند فعاليت مي‌كند. «اس ال بي» در طول تاريخ خود، بارها و بارها با چالش‌هاي مربوط به تغييرات در چشم‌انداز ژئوپليتيك جهاني روبرو شده و همچنان با شرايط تجاري جديد سازگار است. «اس ال بي» به‌طور فعال بر روي نوآوري در فناوري‌هاي انرژي كار كرده و راه‌حل‌هاي پيشرفت‌هاي را براي بهبود بهره وري استخراج هيدروكربن پياده‌سازي مي‌كند. با وجود مشكلات ناشي از تحريم‌ها، اين شركت همچنان شهرت خود را به عنوان يك شريك قابل اعتماد در بازار خدمات ميدان نفتي حفظ كرده است.