فرسودگي ۹۰ درصد موتورسيكلت‌هاي شهر تهران

۱۴۰۳/۰۵/۲۹ - ۰۱:۴۲:۳۶
کد خبر: ۳۱۹۱۲۶

سرهنگ سيد ابوالفضل موسوي پور، رييس پليس راهور تهران بزرگ يك دهم آلاينده‌هاي متحرك را متعلق به موتورسواران دانست و گفت: ۹۰ درصد موتورسيكلت‌هاي متردد در پايتخت به سن فرسودگي رسيده‌اند.

سرهنگ سيد ابوالفضل موسوي پور، رييس پليس راهور تهران بزرگ يك دهم آلاينده‌هاي متحرك را متعلق به موتورسواران دانست و گفت: ۹۰ درصد موتورسيكلت‌هاي متردد در پايتخت به سن فرسودگي رسيده‌اند.

به گزارش ايرنا، سرهنگ موسوي پور روز يكشنبه در جمع خبرنگاران اظهار كرد: ۴۱ درصد تصادفات در 5 سال اخير مربوط به موتورسواران است و همانطور كه كمربند ايمني را توانستيم جا بيندازيم به كمك شهروندان و مسوولان مي‌توانيم كلاه ايمني را نهادينه كنيم. وي در مورد آسيب‌شناسي تردد موتوسوران پايتخت هم گفت: راكبان تصور مي‌كنند موتورسيكلت جزو وسايل نقيله نيست و برخي از آنها قوانين و مقررات را رعايت نمي‌كنند و درك كافي از مخاطرات مرتبط ندارند. رييس پليس راهور تهران بزرگ با اشاره به اهداف و راهكارهاي اين مجموعه براي حل اين موضوع، تاكيد كرد: كاهش تصادفات منجر به جرح و فوت، كاهش آلودگي و رعايت قوانين از اهداف ماست و آرزو داريم تردد موتورسواران انضباط داده شود البته مي‌خواهيم فرد احساس مسووليت نسبت به خود، خانواده و جامعه داشته باشد.

وي يادآور شد: راهكارهاي انضباط بخشي تردد موتوسوران زياد است از باز كردن چرخه‌ها تا ۶ ماه توقيف موتوسواران و آموزش، استفاده از كفي (۷۵هزار موتور توقيفي در پاركينگ‌ها) و طرح موتوريار را تجربه كرده‌ايم بنابراين به ۱۰ راهكار رسيديم تا به انضباط بخشي موتورسواران در پايتخت و جايي برسيم كه آنها را برخط كنترل كنيم اگر چه هنوز به راهكار قطعي نرسيده‌ايم ولي اين كار انجام شدني است. سرهنگ موسوي پور همچنين گفت: ۲۰ درصد تصادفات منجر به مرگ در سه بزرگراه پايتخت رخ مي‌دهد كه به ترتيب آزادگان با ۹ درصد، امام علي (ع) با هفت درصد و امام رضا (ع) با چهار درصد است. وي افزود: ۷۱۵ هزار و ۱۷۸ موتورسيكلت در چهار ماه اخير اعمال قانون شدند كه سه هزار و ۳۲۱ دستگاه آن توسط كفي به پاركينگ راهنمايي و رانندگي منتقل شدند. به گفته سرهنگ موسوي پور، ۵۹ هزار و ۸۵۱ دستگاه موتورسيكلت هم در اين مدت رفع اثر پوشش پلاك شدند ضمن اينكه از ديروز در ۱۵ محور طرح رفع اثر پوشش پلاك را با حضور ماموران شهرداري، آگاهي، انتظامي و راهنمايي از شروع كرديم. وي يادآور شد: جريمه ۷۰۰ هزار توماني پوشش پلاك براي متخلفان ديگر صرف ندارد و يكي از علت‌های تصادفات شفاف ديده نشدن موتورسواران و چراغ ندارند ما در كنار رفع اثر، موتورسواران آشكارسازي مناسب سازي نيست در محل آشكارسازي را براي آنها انجام مي‌دهيم مثلا با چسباندن برچسب و البته بايد اين آمار را بدهم كه ما ۲۱ هزار دستگاه موتورسيكلت را آشكارسازي كرديم. سرهنگ موسوي‌پور «سوت» را جزو ابزارهاي پليس راهور دانست و گفت: اين راهكار قديمي از موثرترين ابزارهاي پليس راهنمايي و رانندگي در جهان است. ابزار بخشي از لباس و علائم شناسايي پليس به‌كار مي‌رود و ما در تمامي مناطق و در ميان تمامي معاونين از آن استفاده مي‌كنيم. وي با اشاره به كارگيري «چيپ» (تراشه) براي كنترل تردد موتورها، گفت: از ديروز واحد ويژه برخورد و ساماندهي مرحله دوم را تشديد كرد. رييس پليس راهور تهران بزرگ با بيان اينكه به شكل سلبي و ايجابي ۱۰ راهكار را پيگيري مي‌كنيم، گفت: ۷۱۵۱۷۸ موتورسيكلت در ۴ ماه اخير اعمال قانون و۳۳۲۱ موتورسيكلت توسط كفي به پاركينگ راهنمايي شدند. همچنين ۵۹۸۵۱ موتور سيكلت رفع اثر پوشش پلاك شدند كه از ديروز در ۱۵ محور طرح رفع اثر پوشش با حضور شهرداري، آگاهي، انتظامي و راهنمايي شروع كرديم. سرهنگ موسوي‌پور از ادارات، بيمه‌ها و شركت‌هاي خصوصي و خيران ‌خواست در مسير پياده روي اربعين در ۲۰۰۰ ايستگاه صلواتي نذر فرهنگي داشته باشند و كلاه ايمني هديه كنند. رييس پليس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در ۴ ماه اخير شاهد ۳۹ نفر تصادف منجر به فوت بوديم كه اين تعداد نشان‌دهنده كاهش ۱۶ درصدي در مدت مشابه است تصادفات منجر به فوتي كه ۵۸ درصد آن در شب‌ها به ويژه در بزرگراه‌ها رخ مي‌دهد.
وي افزود: روزانه يك ميليون و چهارصد تا پانصد تردد خودرو از اطراف شهر به پايتخت را داريم و ۹۰۰ هزار تردد هم مربوط خروج خودروها از تهران است.