زيرفروشي خصولتي‌ها در بازارهاي صادراتي براي تامين ارز واردات

۱۴۰۳/۰۵/۲۹ - ۰۱:۵۲:۵۸
کد خبر: ۳۱۹۱۳۵

عضو اتاق ايران گفت: به دليل سياست‌هاي غيراصولي بانك مركزي، شركت‌هاي خصولتي بزرگ براي تامين ارز واردات خود، اقدام به ارزان‌فروشي كالاهاي صادراتي مي‎كنند.

عضو اتاق ايران گفت: به دليل سياست‌هاي غيراصولي بانك مركزي، شركت‌هاي خصولتي بزرگ براي تامين ارز واردات خود، اقدام به ارزان‌فروشي كالاهاي صادراتي مي‎كنند.

صدرالدين نياوراني، نايب رييس كميسيون توسعه صادرات غيرنفتي اتاق بازرگاني ايران گفت: متأسفانه با مشكلي در بخش صادرات مواجه شده ايم كه شركت‌هاي خصولتي بزرگ و شركت‌هايي كه اساساً پيش از اين در حوزه صادرات فعاليتي نداشته و ماموريت ديگري براي تأمين مايحتاج كشور داشتند، با سياست‌هاي جديد بانك مركزي در قبال عدم تخصيص ارز به اين شركت‌ها، وارد عرصه صادرات شده‌اند. وي افزود: در حال حاضر اين شركت‌ها به صورت غيرتخصصي و صرفاً با نيت دريافت ارز حاصل از صادرات و برگرداندن آن به صورت كالاهاي مورد نياز خودشان و واردات قطعات براي ساخت محصولاتي كه در كشور توليد مي‌كنند، وارد حوزه صادرات شده‌اند. نياوراني اضافه كرد: به عنوان مثال اين شركت‌ها پسته صادراتي ايراني را به مقدار زياد مي‌خرند و در بازارهاي صادراتي مثل چين و امارات مي‌فروشند؛ اگر در حال حاضر تجار ما به عنوان مثال پسته را كيلويي هزار تومان مي‌فروشند اين شركت‌ها كيلويي ۹۵۰ توان مي‌فروشند فقط براي اينكه با ارزي كه به دست مي‌آورند موارد مورد نياز خود را بخرند و فكر مي‌كنند اين زيان حاصل از زيرفروشي را مي‌توانند با واردات جبران مي‌كنند. در حالي كه اين مساله بازار تجارت ايران را طوري بهم مي‌ريزد كه تجار جوان و كساني كه سرمايه كمتري دارند به هيچ عنوان توان رقابت در اين بازارها را ندارند. نايب رييس كميسيون توسعه صادرات غيرنفتي اتاق ايران گفت: بانك مركزي با سياست‌هايي كه در جهت تأمين ارز شركت‌هاي بزرگ براي واردات در نظر گرفته و با اعمال سياست‌هايي كه در جهت صادرات به صورت غيراصولي براي برگشت ارز از كشورهايي كه امكان بازگشت ارز به صورت مستقيم از آنها وجود ندارد، در اين ماجرا مقصر است. بنابراين حتماً بايد در اين سياست‌ها تجديدنظر شود زيرا در غير اين صورت بدنه صادرات ايران در سال‌هاي آينده صدمات جبران‌ناپذيري مي‌بيند.