ضرر سنگين قطعي ناگهاني برق به نانوايي‌ها

۱۴۰۳/۰۵/۲۹ - ۰۱:۵۳:۱۷
کد خبر: ۳۱۹۱۳۶

رييس پيشين اتحاديه نان‎هاي فانتزي تهران درباره پيامدهاي قطعي مستمر برق در واحدهاي نانوايي توضيح داد: زماني كه به آرد آب و خمير مايه افزوده مي‌شود امكان نگهداري آن از بين مي‌رود و بايد حتما پخته و به نان تبديل شود بنابراين وقتي خمير داخل دستگاه خميرگير است بايد برش بخورد و وارد مرحله پخت شود اما با قطع برق ديگر امكان تبديل خمير به نان وجود ندارد چون خمير ترش مي‌شود و بايد دور ريخته شود و مانند گندم و آرد نيست كه بتوان آن را تا مدت‌ها نگه داشت.

رييس پيشين اتحاديه نان‎هاي فانتزي تهران درباره پيامدهاي قطعي مستمر برق در واحدهاي نانوايي توضيح داد: زماني كه به آرد آب و خمير مايه افزوده مي‌شود امكان نگهداري آن از بين مي‌رود و بايد حتما پخته و به نان تبديل شود بنابراين وقتي خمير داخل دستگاه خميرگير است بايد برش بخورد و وارد مرحله پخت شود اما با قطع برق ديگر امكان تبديل خمير به نان وجود ندارد چون خمير ترش مي‌شود و بايد دور ريخته شود و مانند گندم و آرد نيست كه بتوان آن را تا مدت‌ها نگه داشت. محمدجواد كرمي، افزود: دورريز خمير در حالي اتفاق مي‌افتد كه دولت اكنون هر كيلو گندم را ۱۷۵۰۰ تومان از كشاورز مي‌خرد و آرد حاصل از اين گندم را با احتساب يارانه‌اي قابل‌توجه به نانوايان مي‌دهد.  مشاور آرد و نان اتاق اصناف ايران ادامه داد: مشكل ديگر آن است كه به نانوايي‌ها در ازاي ناني كه مي‌فروشند آرد داده مي‌شود و وقتي خمير به نان تبديل و فروخته نشده باشد و در دستگاه كارتخوان كارتي كشيده نشده باشد با اين برآورد كه آرد مصرف نشده سهميه آرد نانوايي كاهش پيدا مي‌كند.  كرمي خاطرنشان كرد: در حال حاضر نانوايي‌هاي كشور قطعي يك تا سه ساعته برق را در هر روز متحمل مي‌شوند در حالي كه اين قطعي زمان‌بندي شده هم نيست بنابراين تقاضا صنف نانوايان از وزارت نيرو اين است كه همانند واحدهاي صنعتي براي واحدهاي نانوايي نيز ساعت‌هاي از پيش اعلام شده‌ قطعي برق تعيين كنند تا ديگر هدررفت خمير اتفاق نيفتاد اين هدررفت در حالي اتفاق مي‌افتد كه در كشور ما حدود ۹۰هزار نانوايي وجود دارد و قطعي برق اين نانوايي‌ها تابع منازل مسكوني مستقر در منطقه‌اي است كه مغازه نانوايي در آن قرار گرفته است.

 وي اظهار كرد: دولت همچنين مي‌تواند نانوايي‌ها را به موتور برق تجهيز كند و اين موتورها را با در نظر گرفتن تسهيلاتي در اختيار نانواها قرار دهد.  كرمي در پاسخ به اينكه در شرايط قطعي مستمر برق تسهيلي براي نانوايان در نانينو تعريف شده يا نه گفت: در كل سامانه مديريت هوشمند نان يا همان نانينو شرايط را براي دولت، مردم و نانوايان بهتر نكرده و چالش‌زا هم بوده است و حتي در راه‌اندازي اين سامانه افزايش تقاضاي مردم براي نان در مناسبات مذهبي به منظور تهيه نذورات پيش‌بيني نشده است.  مشاور آرد و نان اتاق اصناف ايران تصريح كرد: راه‌اندازي نانينو حدود ۷۰۰ ميليارد تومان خرج به گردن دولت انداخت در حالي كه پيش از راه‌اندازي اين سامانه نانوايان با آردي كه از دولت مي‌گرفتند نان موردنياز مردم را تامين مي‌كردند اما اكنون هم دولت آرد بيشتري به نانوايي‌ها مي‌دهد و هم يارانه بيشتري پرداخت مي‌كند.  وي اضافه كرد: مشكل ديگري كه با راه‌اندازي نانينو به وجود آمده اين است كه نانوايان را به همكاري با يك بانك محدود كرده و اكنون كل درآمد نانوايان به اين بانك واريز مي‌شود در حالي كه پيش از اين نانوايان اين آزادي را داشتند كه دستگاه كارتخوان خود را از هر بانكي كه خدمات بهتري به آنها ارايه مي‌دهد بگيرند، اكنون اين حجم از نقدينگي نانوايان در حالي به بانك سپه سرازير مي‌شود كه اين بانك هيچ خدمت ويژه‌اي به نانوايان نمي‌دهد.