وزير جديد آموزش و پرورش؛ ميراث‌دار معضلات و مشكلات

مدارس دولتي در امر ثبت‌نام تخلف مي‌كنند

۱۴۰۳/۰۵/۲۹ - ۰۱:۵۶:۱۶
کد خبر: ۳۱۹۱۳۹
مدارس  دولتي  در  امر ثبت‌نام  تخلف  مي‌كنند

روز شنبه وزير پيشنهادي آموزش و پرورش روز بسيار سهل و آساني را در مجلس شوراي اسلامي گذراند. او بدون داشتن حتي يك راي مخالف توانست با ارايه برنامه‌هايش نظر مثبت نمايندگان را بار ديگر به خود جلب كند اما نكته اينجاست كه «عليرضا كاظمي» اگر راي اعتماد كسب كند كه از قرار معلوم چنين اتفاقي خواهد افتاد بايد تصدي وزارتخانه‌اي را به دست بگيرد كه با انواع و اقسام مشكلات و معضلات مواجه است.

روز شنبه وزير پيشنهادي آموزش و پرورش روز بسيار سهل و آساني را در مجلس شوراي اسلامي گذراند. او بدون داشتن حتي يك راي مخالف توانست با ارايه برنامه‌هايش نظر مثبت نمايندگان را بار ديگر به خود جلب كند اما نكته اينجاست كه «عليرضا كاظمي» اگر راي اعتماد كسب كند كه از قرار معلوم چنين اتفاقي خواهد افتاد بايد تصدي وزارتخانه‌اي را به دست بگيرد كه با انواع و اقسام مشكلات و معضلات مواجه است. از نارضايتي فرهنگيان و معلمان گرفته تا نبود عدالت آموزش و از بين رفتن اصول و قواعد عدم تبعيض در بين دانش‌آموزان و... اين وزارتخانه سال‌هاست كه با مشكل عدم وجود عدالت آموزشي مواجه است. اين روند از زماني آغاز شد كه پديده مدارس غيرانتفاعي به يك‌باره كل كشور را در برگرفت و به اين ترتيب دانش‌آموزان به دو دسته تقسيم شدند؛ آنها كه بضاعت مالي ثبت نام در مدارس غيرانتفاعي را داشتند به اين ترتيب از امكانات و كيفيت آموزشي مطلوب بهره‌مند مي‌شدند و دانش‌آموزاني كه اكثريت جامعه را تشكيل مي‌دادند اما به دليل اينكه توان پرداخت شهريه‌هاي ميليوني مدارس غيرانتفاعي را نداشتند مجبور بودند در مدارس دولتي با كيفيت پايين خدمات آموزشي و نبود معلم به اندازه كافي، استفاده از معلمان بدون تجربه و... به تحصيل خود ادامه دهند. اين روند اما طي سه سال گذشته شدت و سرعت بيشتري به خود گرفت تا جايي كه شروع سال گذشته تحصيلي همراه شد با كمبود بيش از ۲۰۰ هزار معلم و امسال هم قرار است كمبودها با عدم موافقت بازنشستگي معلماني كه بايد تا مهر امسال بازنشسته مي‌شدند، جبران شود. به هر حال وزارتخانه‌اي كه عليرضا كاظمي بايد سكان‌دار جديد آن باشد چالش‌ها و معضلات بسياري دارد كه البته همه منتظر هستند تا ببينند آنچه او در برنامه‌هاي خود براي بهبود وضعيت معلمان و از بين بردن تبيعض آموزشي و... عنوان كرد به چه شكل و چه زماني جامه عمل مي‌پوشد.

 

شانه خالي كردن مدارس دولتي
از بار ثبت‌نام دانش‌آموزان ضعيف

اما يكي از معضلاتي كه اين روزها اولياي دانش‌آموزان با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند مساله ثبت نام در مدارس دولتي است. بدعتي تازه كه باعث شده مديران اين مدارس از ثبت‌نام دانش‌آموزاني كه نمرات خيلي بالايي در سال‌هاي گذشته كسب نكرده‌اند را گزينه مناسبي براي ثبت‌نام ارزيابي نكرده و در جواب اعتراض اولياي اين دانش‌آموزان آنها را به سمت مدارس غيردولتي هدايت مي‌كنند. مساله اينجاست كه قطعا اگر والدين توان پرداخت هزينه‌هاي اين مدارس را داشتند منتظر نمي‌ماندند تا مديران مدارس دولتي به آنها اين پيشنهاد را بدهند. مساله مهم اين است كه چون مدارس دولتي طي سال‌هاي گذشته از راندمان پاييني برخوردار بوده و افت تحصيلي در آنها به شكل محسوسي قابل مشاهده است مديران به اين نتيجه رسيده‌اند كه عدم ثبت‌نام از دانش‌آموزان ضعيف مي‌تواند در رتبه‌بندي مدرسه آنها تاثير بسزايي داشته باشد اين درحالي است كه يكي از عمده دلايل افت تحصيلي دانش‌آموزان در مدارس دولتي پايين بودن كيفيت خدمات آموزشي است كه به آنها ارايه مي‌شود. بنا به گفته بسياري از اولياي دانش‌آموزان كمبود معلم، استفاده از معلم‌هاي بدون تجربه، استفاده از معلم‌هايي كه رشته تخصصي‌شان چيز ديگري است و در مدارس چيز ديگري درس مي‌دهند و همچنين استفاده از معلماني با سن و سال بالا كه بايد بازنشسته شوند اما به علت كمبود نيرو اجازه بازنشسته شدن ندارند همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا بازدهي مدارس دولتي بسيار پايين بيايد. مساله اينجاست كه بسياري از اين دانش‌آموزان كه به ناگاه در دوران پساكرونا با افت تحصيلي مواجه شده‌اند دانش‌آموزاني بودند كه در سال‌هاي پيش از آن نمرات قابل قبولي كسب كرده و در زمره دانش‌آموزان پرتلاش و موفق قرار داشتند.

 

آيا مدارس دولتي قرار است

خالص‌سازي شوند؟

معاون سابق وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اينكه آيا قرار است مدارس دولتي را خالص‌سازي كرده و فقط از دانش‌آموزان با نمرات بالا ثبت‌نام كنند، گفت: نظارت در آموزش و پرورش ضعيف است و در حال كوچ دادن مردم به سمت مدارس غيردولتي هستند.

ممانعت از ثبت‌نام حتي در محدوده جغرافيايي

سر زدن به مدارس دولتي و مشاهده اولياي نگران و ناتوان در برابر خط و نشان‌هاي مديران و كادر مدارس دولتي عادي به ويژه براي ثبت‌نام در پايه‌هاي ورودي (اول دبستان، هفتم و دهم)، چيزي فراتر از نگراني آنها براي ثبت‌نام فرزندان‌شان در مدارس خوب و برند را فرياد مي‌زند؛ هم اكنون سطح دغدغه و گرفتاري مردم به ثبت‌نام در ساده‌ترين مدارس دولتي يعني مدارس در محدوده محل زندگي رسيده است! تابستان امسال مدارس دولتي عادي شهر تهران حتي در محدوده جغرافيايي محل سكونت شهروندان از ثبت‌نام دانش‌آموزان ممانعت كردند آن‌هم فقط به دليل نمرات پايين و همين موضوع مشكلات مختلفي را براي والدين ايجاد كرده است. برخي مدارس دولتي در شهر تهران به بهانه نمرات ضعيف از ثبت‌نام دانش‌آموزان خودداري مي‌كنند و در اقدامي عجيب، با معرفي مدرسه‌ غيردولتي خانواده‌ها را به سمت ثبت‌نام در اين مدرسه سوق مي‌دهند!

 

اوليايي كه وادار به ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس غير‌دولتي مي‌شوند

مراجعات مكرر به ستادهاي ثبت‌نام و مناطق آموزش و پرورش شهر تهران و دست خالي بازگشتن در نهايت منجر به آن شده است كه برخي شهروندان به ناچار براي بازنماندن فرزندان خود از تحصيل به سراغ مدارس غيردولتي بروند البته اكثر مدارس غيردولتي هم شرط معدل و نمرات بالا را براي ثبت‌نام دانش‌آموزان مطرح مي‌كنند.

در اين ميان سكوت و بي‌توجهي مسوولان وزارت آموزش و پرورش به آشفته بازار ثبت‌نام مدارس در تابستان 1403، دردسرهاي خانواده‌ها را دوچندان مي‌كند و بسياري از اوليا عنوان مي‌كنند حرف‌هاي مسوولان و حتي آنچه روي كاغذ به عنوان بخشنامه مي‌آيد، هنگام مراجعه به مدارس و مناطق آموزش و پرورش اهميتي ندارد و از سياست‌گذاري‌ها تا عمل فاصله زياد است.

آشفته‌بازار ثبت‌نام در مدارس دولتي

ابراهيم سحر خيز، معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با تسنيم درباره آشفته‌بازار ثبت‌نام از دانش‌آموزان در فصل تابستان امسال گفت: وضعيت ثبت‌نام در مدارس شهر تهران نسبت به ساير مناطق كشور حادتر است و متاسفانه رفتار نامناسب كادر مدارس دولتي عادي، شهروندان را نسبت به مدارس دولتي بي‌اعتماد مي‌كند و آنها را به سمت مدارس غيردولتي سوق مي‌دهد. هم‌اكنون آمار مدارس غيردولتي در برخي مناطق شهر تهران بيشتر از مدارس دولتي است و اين مسائل نشان مي‌دهد، مديريت آموزش و پرورش شهر تهران به دنبال نظارت، ساماندهي و نجات مردم از بلاتكليفي نيست.

 

چرا دادستان

به وضعيت مدارس دولتي ورود نمي كند!

او افزود: در‌حالي ‌كه رهبر انقلاب بر تقويت مدارس دولتي عادي تاكيد دارند اما اين موضوع سرلوحه كار مديران آموزش و پرورش نيست؛ آموزش و پرورش دست مديران مدارس دولتي را باز گذاشته است و آنها به اختيار خود از هر فردي كه بخواهند ثبت‌نام مي‌كنند. سال گذشته شاهد بوديم كه سازمان تعزيرات و دادستاني درباره شهريه مدارس غيردولتي و بازگرداندن مبالغ اضافي به خانواده‌ها هشدار دادند چرا همين روند را براي مدارس دولتي و دفاع از حقوق عامه مردم در اين مدارس اجرا نمي‌كنند!

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش متذكر شد: تيغ نظارت آموزش و پرورش براي مدارس دولتي و غيردولتي برنده نيست و هم‌اكنون شاهد شكل‌گيري مدارسي با مديران آتش به اختيار و ملوك طوايفي هستيم و اين وضعيت باعث سرگرداني شهروندان به ويژه در فصل ثبت‌نام مدارس شده است.

او ادامه داد: در اين شرايط به ورود دادستان و سازمان بازرسي براي نظارت بر مدارس دولتي عادي نياز است، برخي در نظرات خود مي‌گويند، شأن آموزش و پرورش بالاتر از ورود نهادهاي نظارتي است اما بايد در پاسخ به آنها گفت «شأن آموزش و پرورش بالاتر از اين حجم از نارضايتي است» و اين وضعيت باعث بدبيني مردم به عملكرد نظام جمهوري اسلامي مي‌شود.

 

جزييات برخورد با مديران متخلف اطلاع‌رساني نمي‌شود

سحرخيز بيان كرد: وقتي آموزش و پرورش قصور مي‌كند يا توان مقابله با تخلفات مدارس را ندارد بايد نهادهاي نظارتي و بازرسي خارج از اين مجموعه در حوزه نظارت بر عملكرد مدارس دولتي وارد شوند. ازسوي ديگر مشخص نيست كه وزارت آموزش و پرورش چه برخوردي با تخلفات مديران مدارس انجام مي‌دهد و صرف اين موضوع كه با مديران متخلف برخورد مي‌كنيم بدون ذكر جزييات كافي نيست، آموزش و پرورش بايد در يك اطلاع‌رساني شفاف، جزييات برخورد با تخلفات مديران مدارس دولتي عادي را اطلاع‌رساني كند.

 

كوچ دادن مردم به سمت مدارس غيردولتي

او با اشاره به تعيين شرط نمرات توسط مدارس دولتي و غيردولتي براي ثبت‌نام از دانش‌آموزان گفت: آيا قرار است مدارس را خالص‌سازي كرده و فقط از دانش‌آموزان با نمرات بالا ثبت نام كنند. سيستم نظارتي آموزش و پرورش ضعيف است و در حال كوچ دادن مردم به سمت مدارس غيردولتي با ايجاد نارضايتي از مدارس دولتي هستند از سوي ديگر با مديران خاطي برخورد جدي انجام نمي‌شود.

سحرخيز متذكر شد: طبق قانون مدارس دولتي عادي و هيات امنايي براي ثبت‌نام از دانش‌آموزان اجازه تعيين هيچ شرطي به ويژه شرط معدل و نمرات ندارند. در وضعيتي كه آموزش و پرورش توان ساماندهي به وضعيت مدارس دولتي را ندارد دستگاه‌هاي نظارتي بايد به ماجرا ورود كنند.