گالانت: توافق‌ آتش‌بس را از دست می‌دهیم و به سمت جنگ منطقه‌ای پیش می‌رویم

۱۴۰۳/۰۵/۲۹ - ۱۱:۳۸:۵۳
کد خبر: ۳۱۹۱۵۸
گالانت: توافق‌ آتش‌بس را از دست می‌دهیم و به سمت جنگ منطقه‌ای پیش می‌رویم

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در جلسه بررسی توافق‌ آتش‌بس هشدار داد این رژیم به توافق نمی‌رسد و به سمت یک جنگ منطقه‌ای حرکت می‌کند.

با وجود خوش‌بینی برخی از طرف‌ها پس از پایان مذاکرات دوحه در هفته پیش، اما شرکت‌کنندگان در این مذاکرات، چندان در مورد دستیابی به آتش‌بس و تبادل اسرای غزه خوش‌بین نیستند.

به گزارش ایسنا، دو هیئت‌ صهیونیستی در حال کار روی مذاکرات آتش‌بس هستند؛ یکی همچنان در قاهره حضور دارد و دیگری امروز برای شرکت در مذاکرات قاهره وارد مصر می‌شود.

جنبش حماس خطوط کلی را رد نکرده‌ است اما روز یکشنبه اعلام کرد پیشنهاد جدید آتش‌بس، پاسخی به مطالبات «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی است چرا که شامل تاخیر برقراری آتش‌بس دائمی و عدم خروج کامل از غزه است و همین مسائل دستیابی به توافق را پیچیده می‌کند.

روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت نوشت یک هیئت صهیونیستی با حضور نمایندگانی از سرویس اطلاعات شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی و نیز هماهنگ کننده کابینه این رژیم به قاهره رفته است.

یک منبع صهیونیستی آگاه از این مذاکرات آتش‌بس گفت: وضعیت در حال حاضر پیچیده و حساس است و باید دو روز صبر کرد تا تحولات را دید. روشن است که بدون وجود راه‌حل از سوی نتانیاهو، توافقی حاصل نخواهد شد.

پشت این وضعیت پیچیده، تیم مذاکره کننده رژیم صهیونیستی و نتانیاهو در جلسه‌ای که داشتند، به شدت باهم درگیر شدند و مقامات خواهان انعطاف‌پذیری بودند و نسبت به از دست رفتن فرصت دستیابی به توافق هشدار دادند.

به گفته منابع امنیتی، اعضای تیم مذاکره رژیم صهیونیستی به شدت ناامید هستند و احساس می‌کنند توافق را از دست داده‌اند. این احساس وجود دارد که نتانیاهو نسبت به توافق بی‌اهمیت است و روی مخالفت با «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس متمرکز است.

در همین جلسه، «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خواستار طرح این موضوع در کابینه اصلی یعنی کابینه سیاسی امنیتی شد و گفت رژیم صهیونیستی در یک دوراهی استراتژیک قرار دارد و در صورت شکست توافق، احتمال کشاندن تل‌آویو به یک جنگ منطقه‌ای افزایش می‌یابد.

یدیعوت آحارونوت نوشت، نتانیاهو بر ادامه حضور ارتش رژیم صهیونیستی در محور فیلادلفیا اصرار دارد و در این باره، یکی از مقامات در کابینه نتانیاهو می‌گوید او از دستیابی به توافق هراس دارد زیرا نمی‌خواهد جنگ غزه پایان یابد و دائما برای عدم دستیابی به توافق آتش‌بس عذر و بهانه می‌آورد.