حمايت كلامي از بازار سرمايه

۱۴۰۳/۰۵/۳۰ - ۰۰:۵۰:۱۹
کد خبر: ۳۱۹۱۸۸

در حالي به استقبال چهارمين روز كاري هفته مي‌رويم كه تقريبا همه بر اين باور هستند كه سايه جنگ و درگيري از سر بازار برداشته شده است و بازار به استقبال روز‌هاي خوب خودش مي‌رود .

هابیل خاوری

در حالي به استقبال چهارمين روز كاري هفته مي‌رويم كه تقريبا همه بر اين باور هستند كه سايه جنگ و درگيري از سر بازار برداشته شده است و بازار به استقبال روز‌هاي خوب خودش مي‌رود . صحبت‌هاي ديروز همتي در مجلس نيز مزيد بر علت شد تا استقبال از سهام در بازار بيش از روز قبل باشد. اما آيا اتفاقاتي كه در زمان آقاي همتي براي بورس رخ داد را فراموش كرده‌ايم؟
تمامي حمايت‌ها تا امروز كلامي بوده و تا به امروز هيچ لاين اعتباري براي كمك به صندوق تثبيت تخصيص داده نشده است!
در مجموع شرايط به گونه‌اي است كه مي‌توان با اطمينان گفت كه طي معاملات فردا و نيمه ابتدايي هفته آينده، اگر شاهد افزايش عرضه‌ها در بازار باشيم، خريداران نظاره‌گر نخواهند بود و بازار اين قابليت را دارد تا مجددا به صف بنشيند .
در مورد صندوق‌هاي اهرمي شرايط بسيار پيچيده است، از طرفي افزايش حباب منفي صندوق‌ها به واسطه برابري دامنه نوسان با سهام و سر رسيدن شدن اختيار‌هاي اهرم سري پنج!! همگي دست به دست هم دادند كه معاملات به سمت منفي كشانده شود مجدد!
از طرفي افزايش دامنه به دو درصد شك‌برانگيز است!! نوسان سهام و صندوق‌ها با هم برابر و ۲ درصدي شد در اين هفته كه شديدا جاي بحث و بررسي دارد!! چرا ۳ يا ۴ درصدي نشد؟ 
از ديد بنده دليل دامنه نوسان دو درصدي، چيزي جز سر رسيد اهرم سري ۵ نبود!! چرا اين را مي‌گويم؟ به دليل اينكه اين اختيار بايد تا اعمال ۱۸۰۰ توماني بسوزد!!! اين كار را كردند كه مبادا قيمت هوس كند به محدوده عزيزان نفوذ كرده در سازمان نزديك شود!!!
صف خريد ۳۰۰ميليوني اهرم در دامنه ۲ درصدي در پيش‌گشايش روز‌هاي شنبه و يكشنه را همه ديدند، اگر دامنه نوسان باز بود قطعا اختيار ۱۸۰۰توماني از خطر خارج مي‌شد و در اين دو روز باقيمانده هم ۲۰۰۰ تومان را مي‌ديد!
مشكل اساسي بازار سرمايه رانت‌هاي توزيع شده در حوزه مجوز‌ها و عدم نظارت است!! به خصوص در صندوق‌ها در تمامي انواعش!!
به جرات مي‌گويم بازار سرمايه را به يكسري از اين عزيزان اجاره داده‌اند، وضعيت فعلي بازار ظلم بزرگي در حق سهامداران و سرمايه‌گذاران است. چرا اين را عرض مي‌كنم؟ از اين بابت كه چند وقت پيش معلوم شد مديران بعضي از صندوق‌هاي اهرمي از حباب فروشي كسب درآمد مي‌كردند يعني از صدور به قيمت تابلو و ابطال به قيمتNAV  براي مديران و مجموعه سود مي‌ساختند!!!
جلوي اين بازي‌هاي كثيف را چه كسي مي‌خواهد بگيرد؟ حالا هم كه چه كار‌ها كه براي سوخت شدن قرارداد‌ها نمي‌كنند!!
 هر چند شنيدم كه تذكراتي داده شده و بعد اين قضايا هم معاملات صندوق‌ها به ساعت عادي بازار برگشت! ولي دنياي سرمايه‌گذاري غيرمستقيم و صندوق‌هاي ما سراسر رانت و اشكال و قانون‌شكني است!! كه اميدوارم روزي اين ايرادات رفع بشوند!!
اگر اين هفته دامنه صندوق اهرم روال عادي پيدا مي‌كرد حدود يك ميليارد سهم با اعمال اهرم سري ۵ از مالكيت رايتر اختيارها خارج و اعمال مي‌شد!! ولي... فكر مي‌كنم هر توضيح ديگري اضافه باشد.