شايعه 13صفر و خطر فرار سرمايه از ايران

۱۴۰۳/۰۵/۳۰ - ۰۰:۵۱:۰۲
کد خبر: ۳۱۹۱۸۹

 يكي از روش‌هاي اثرگذار در زمان رويارويي‌هاي نظامي، استفاده از ابزار شايعات براي تقويت نقاط ضعف و ايجاد مشكل براي نقاط قوت حريفان است. در دوران جديد هم كه رويارويي‌ها از صف‌كشي نظامي به شكل مواجهه‌هاي اقتصادي درآمده است، با استفاده از شايعه تلاش مي‌شود، نقدينگي سرگردان كشورها به جاي حوزه‌هاي مولد راهي بازارهاي سوداگرانه و غير واقعي شود.

محسن عباسی

 يكي از روش‌هاي اثرگذار در زمان رويارويي‌هاي نظامي، استفاده از ابزار شايعات براي تقويت نقاط ضعف و ايجاد مشكل براي نقاط قوت حريفان است. در دوران جديد هم كه رويارويي‌ها از صف‌كشي نظامي به شكل مواجهه‌هاي اقتصادي درآمده است، با استفاده از شايعه تلاش مي‌شود، نقدينگي سرگردان كشورها به جاي حوزه‌هاي مولد راهي بازارهاي سوداگرانه و غير واقعي شود. اين روندي است كه دقيقا در ايران به بهانه‌هاي مختلف ظهور و بروز مي‌يابد. بي اعتمادي و نبود سرمايه‌ ملي و اجتماعي هميشه گريبان‌گير اقتصاد اين كشور است و نقدينگي و پول سرگردان به همه جا سر مي‌كشد به جز توليد و بورس! در واقع ذهنيت‌سازي‌ها در فضاي مجازي و رسانه‌اي به گونه‌اي است كه رويكردهاي سوداگرانه و غير مولد را رونق مي‌بخشد و بازارهاي مولدي چون بورس و صنعت را با ركود همراه مي‌سازد. اگر دلايل اقتصادي و انتظارات تورمي و بي اعتمادي به دولت را كه پايه ثابت چند سال اخير اقتصاد بوده ناديده بگيريم، حالا پاي خرافات هم به اقتصاد باز شده است و حاكي از نااميدي مطلق توده جامعه از برنامه‌هاي دولت و وضعيت اقتصادي كشور است.

حتما شما هم در روز يكشنبه با دامنه وسيعي از خريدهاي غير متعارف در بخش‌هاي مختلف از جمله بازار طلا، خريد جاكليدي و...مواجه شده‌ايد. از طريق فضاي مجازي شايعاتي منتشر شد كه خريد برخي اقلام در 13 صفر اوضاع اقتصادي خانواده‌ها را بهبود مي‌بخشد! مردمي كه نااميدانه و بدون اطلاع از شرايط اقتصادي و آشي كه برايشان پخته شده است به دنبال خريد جاكليدي طلا در روز سيزدهم ماه صفر هستند چون شايعه شده كه خريد جاكليدي طلا، موجبات خانه‌دار شدن آنها را فراهم مي‌كند! وقتي مفهوم پيشرفت تدريجي در مسير شغلي، پس‌انداز و تفكر بلندمدت سرمايه‌گذاري در سايه‌ تورم و بي‌برنامگي و بي‌تفاوتي دولت‌ها در عمل كردن به وعده‌ها از بين برود، به ناچار جامعه به دنبال راه‌هاي ديگري براي رسيدن به آمال و آرزوهايش مي‌گردد، خصوصا اگر آن مسير، بدون زحمت، زود بازده و در دسترس باشد. با همين رويكرد روزي در چرخ خياطي به دنبال جيوه مي‌گرديم، با ضربه زدن به روي موبايل دنبال سكه همستري هستيم، گول شركت‌‌هاي هرمي را مي‌خوريم، پيامك‌هاي فروش سكه و زيرخاكي را دنبال مي‌كنيم و در نهايت با خريد يك جاكليدي به دنبال خانه‌دار شدن هستيم. اين در حالي است كه مسير توسعه پايدار و مستمر در كشورهاي توسعه‌یافته نشان مي‌دهد به جز تقويت رويكردهاي مولد و آگاهي بخشي به افكار عمومي براي مشاركت و حضور در بازارهاي مولد از جمله بورس و حوزه توليد، يگانه راه دستيابي به رشد مستمر و پايدار است. در شرايطي كه برخي افراد سوداگر و دلال، ذهن مردم ايران را با شايعاتي در هم و برهم شست‌وشو مي‌دهند، كشورهاي ديگر فرسنگ‌ها دورتر از ايران در حال مستحكم‌سازي پايه‌هاي توسعه در جامعه خود هستند. اين يك عقبگرد بزرگ در فرهنگ و اقتصاد اين كشور در عصر ديجيتال و جهاني شدن است.

يك عقبگرد به چند دهه‌ قبل، علي‌رغم دسترسي گسترده به دانش روز و بهبود نسبي آگاهي جامعه در خصوص لوازم و پيش نياز‌هاي توسعه فردي و اجتماعي و درك روابط علت و معلولي توسعه بلندمدت. همه بايد قبول كنيم، زنگ خطر بزرگ اقتصاد ايران زده شده است. جامعه‌اي كه تا اين حد به اخبار و شايعه حساس است زمينه را براي موج‌سواري اخلال‌گران آماده كرده است، پولهاي بزرگي در كشور وجود دارند كه آماده هر نوع ريسكي هستند كه به راحتي مي‌توانند با يك وعده‌ شيرين راهي خارج از كشور هم شوند. نمونه‌اش را در بازار كريپتو ديديم كه همچنان مستعد ورود پول بعد از پايان دوره اصلاح زماني و قيمتي مي‌باشد. علاوه بر آن، ساير اقدامات نظير تغيير شرايط مهاجرتي و شرايط سرمايه‌گذاري و هرگونه پيشنهاد اغوا كننده ديگر از داخل و يا خارج از كشور به راحتي مي‌تواند پول بزرگ اين مملكت را از آن خارج كند. فرض كنيد روزي دشمن بخواهد سيستم بانكي را با يك شايعه فلج كند، تصور كنيد چه صفوفي در بانك‌ها براي خروج پول شكل مي‌گيرد چه وضعيتي اقتصاد كشور را در بر خواهد گرفت يك شايعه مثل خريد دلار در فلان روز كه باعث مهاجرت آسان و درآمد دلاري شما مي‌شود!