امام: در صورت بي‌مهري مجلس به كابينه پيشنهادي، نمي‌توان انتظار وفاق ملي داشت

۱۴۰۳/۰۵/۳۰ - ۰۰:۵۵:۲۵
کد خبر: ۳۱۹۱۹۳

دبيركل مجمع ايثارگران تاكيد كرد: اگر بنا باشد مجلس با كابينه‌اي كه رييس‌جمهور معرفي كرده است با بي‌مهري برخورد كند ديگر نمي‌توان انتظار داشت وفاق ملي محقق شود.

دبيركل مجمع ايثارگران تاكيد كرد: اگر بنا باشد مجلس با كابينه‌اي كه رييس‌جمهور معرفي كرده است با بي‌مهري برخورد كند ديگر نمي‌توان انتظار داشت وفاق ملي محقق شود. محمدجواد امام در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به ضرورت كمك مجلس به رييس‌جمهور براي تشكيل كابينه وفاق ملي، بيان كرد: شعار آقاي پزشكيان از ابتدا وفاق ملي و آشتي ملي بود. واقعيت اين است كه بدون وفاق ملي و آشتي بين جريان‌هاي سياسي نمي‌توانيم كاري را پيش ببريم. رييس‌جمهور از ابتدا به اين اصل معتقد بود كه بدون وفاق ملي نمي‌توان كشور را از بحران‌ها عبور داد. وي اظهار كرد: براي تحقق وفاق ملي نيازمند تجديدنظر در رويكردها هستيم. هم در رويكردهاي امنيتي و هم در رويكردهاي سياسي بايد اين تجديدنظر صورت بگيرد. در حوزه سياست خارجي و تعامل با دنيا، بحث احياي برجام و تصويب FATF مواردي است كه براي خروج از وضعيت فعلي به آن نيازمند هستيم. وفاق ملي تنها نمي‌تواند شعار و برنامه دولت باشد بلكه همه قوا و همه اركان حاكميت بايد اين ضرورت را حس كرده و آن را بپذيرند.

دبيركل مجمع ايثارگران تصريح كرد: نيازمند اين هستيم كه در تمام نهادهاي حاكميتي اين نگاه براي تحقق وفاق ملي حاكم باشد. ما نمي‌توانيم از دولت بخواهيم كه دولتي با نگاه ائتلافي تشكيل دهد كه به وفاق ملي بيانجامد اما ساير بخش‌ها با دولت همكاري نداشته باشند. نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه خود دولت به تنهايي بتواند اين وفاق ملي را محقق كند. تحقق وفاق ملي نيازمند همراهي كامل مجلس و ساير اركان نظام است. اين نگاهي كه از گذشته ايجاد شده و موانعي بر سر راه دولت‌ها ايجاد كردند بايد برطرف شود. سخنگوي جبهه اصلاحات ايران در ادامه خاطرنشان كرد: يكي از مواردي كه آقاي پزشكيان بايد به آن بپردازد بحث احزاب است. تا زماني كه از يك حزب توانمند و مسير حزبي وارد انتخابات نشويم، اصل جمهوري به درستي محقق نخواهد شد. مجلس بايد تلاش كند كابينه‌اي كه از سوي رييس‌جمهور به مجلس معرفي شده و نمادهاي مختلفي در آن ديده مي‌شود، هرچه سريع‌تر تشكيل شود. شايد رضايت بخش نباشد اما قابل حمايت است. بايد اين فرصت را مغتنم شمرد. در اين كابينه جوانان و زنان ديده مي‌شوند. از جريان‌هاي سياسي مختلف افراد در اين كابينه حضور دارند. وي در ادامه بيان كرد: اگر قرار بر اين باشد كه مجلس اين حداقل نمادها را تحمل نكرده و با اين كابينه نيز با بي‌مهري برخورد كند، ديگر نمي‌توانيم انتظار وفاق ملي را داشته باشيم. از سوي ديگر امروز شاهد هستيم كه بعضا دوستان اهل تسنن كه انتظار داشتند در كابينه حضور داشته باشند، از حضور اين افراد محروم هستيم. اما ما مي‌توانيم در ادامه مسير انتظارات همه اقوام و مذاهب را با شعاري كه آقاي پزشكيان دادند، محقق كنيم. تحقق وفاق ملي نيازمند همكاري سه قوه است، اين امر مي‌تواند آشتي ملي را  نيز  رقم   بزند.