دو طرح براي حمايت از سهامداران حقيقي بازار سرمايه

۱۴۰۳/۰۵/۳۰ - ۰۰:۵۶:۴۶
کد خبر: ۳۱۹۱۹۶

در پي نوسانات بورسي و حمايت از سهامداران، معاون شركت بورس تهران گفت: در هفته گذشته دو طرح تبعي مطرح شد كه يكي طرح تامين مالي صندوق توسعه از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري به منظور حمايت از سهامداران خرد و ديگري طرح تبعي متشكل از ناشران برتر بورسي و صندوق تثبيت بود كه جامعه هدف آن سهامداران و اشخاص حقيقي حاضر در بازار سرمايه هستند.

در پي نوسانات بورسي و حمايت از سهامداران، معاون شركت بورس تهران گفت: در هفته گذشته دو طرح تبعي مطرح شد كه يكي طرح تامين مالي صندوق توسعه از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري به منظور حمايت از سهامداران خرد و ديگري طرح تبعي متشكل از ناشران برتر بورسي و صندوق تثبيت بود كه جامعه هدف آن سهامداران و اشخاص حقيقي حاضر در بازار سرمايه هستند. به گزارش ايسنا، در روزهاي گذشته و در پي بروز نوسانات هيجاني در بازار سرمايه كه منجر به ريزش شاخص كل به زير كانال دو ميليون شد، اخبار از سوي اركان بازار سرمايه مخابره شد. تصميمات متخذه در جلسه شوراي عالي بورس حاكي از اخبار مثبتي از حمايت سازمان بورس، بانك مركزي و صندوق‌هاي حمايتي از بازار سرمايه منتشر شد. خبر انتشار اوراق تبعي از سوي مدير سرمايه‌گذاري صندوق توسعه بازار سرمايه يكي از اقدامات حمايتي پيشنهاد شده براي كمك به بازار سرمايه بود.

اين صندوق درصدد است براي حمايت از شرايط فعلي بازار سرمايه، اوراق تبعي از نوع تامين مالي را، به ميزان ۵۰۰۰ ميليارد تومان (پنج همت) منتشر و منابع جمع‌آوري شده آن را صرف حمايت از سهامداران خرد كند. به گفته مدير سرمايه‌گذاري اين صندوق، در صورت نياز، صندوق توسعه بازار سرمايه آمادگي لازم براي انتشار اوراق تبعي، از نوع بيمه سهام، دارد. طرح دوم نيز بيمه سهام در قالب انتشار اوراق اختيار فروش تبعي حمايتي با مشاركت ۳۲ ناشر برتر بورسي و صندوق تثبيت بود كه در فضاي رسانه‌اي بازار سرمايه منعكس شد. در اين رابطه، مهدي زماني، معاون عمليات بازار شركت بورس تهران  در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به جزييات مربوط به اين اوراق گفت: بر اساس دستورالعمل سازمان بورس، همواره امكان انتشار اوراق تبعي فراهم است. در اين دستورالعمل، اوراق اختيار فروش تبعي با دو هدف تامين مالي و حمايت از سهام، منتشر مي‌شود. وي افزود: نكته‌اي كه اهميت دارد اين است كه موضوع اوراق اختيار فروش تبعي به قصد حمايت از سهم، در شوراي عالي بورس مطرح شده و به صورتي ارايه شده كه براساس آن ۳۲ ناشر برتر بورسي از سهام خود حمايت كنند و به جهت اينكه فشاري به ناشران بورسي وارد نشود، ۵۰ درصد از تعهد متصورهبه عهده صندوق تثبيت بازار سرمايه خواهد بود. شايان ذكر است صندوق تثبيت بازارسرمايه، صندوقي حمايتي است كه ورودي منابع آن از محل حمايت‌هاي دولتي از جمله صندوق توسعه ملي يا خود سازمان بورس است.

  نرخ  اوراق  ۲۰  درصد  به  صورت  سالانه   است 
معاون عمليات بازار شركت بورس تهران خاطرنشان كرد: مقرر است كه ۳۲ ناشر نام برده يا سهامداران عمده آنها، اقدام به انتشار اوراق تبعي حمايتي كنند و نرخ اوراق حداقل ۲۰ درصد و به صورت سالانه باشد. حال اگر سر رسيد اين اوراق بيشتر از يك سال باشد، نرخ اوراق بر اساس سالانه ۲۰ درصد محاسبه شده و افزايش مي‌يابد.

  جامعه هدف سهامداران حقيقي هستند 

زماني به جامعه هدف اين اوراق اشاره كرد و گفت: جامعه هدف اين اوراق تنها سهامداران و اشخاص حقيقي هستند و اين اوراق به سهامداران حقوقي تعلق نمي‌گيرد و مقرر شده اين اوراق، سهامداران با سرمايه حداقل ۱۰۰ ميليون تا حداكثر ۵۰۰ ميليون تومان را پوشش دهد و براساس آمار موجود، اگر پرتفوي سهامدارن را حداقل ۱۰۰ ميليون تومان در نظر بگيريم حدود ۹۵ درصد از سهامداران يك شركت را پوشش مي‌دهد و اگر ۵۰۰ ميليون تومان  در نظر گرفته شود حدود  ۹۹ درصد از سهامداران  شركت‌ها  را پوشش  مي‌دهد.