خزر خواص خود را از دست مي‌دهد

۱۴۰۳/۰۵/۳۰ - ۰۱:۱۹:۴۱
کد خبر: ۳۱۹۱۹۹

يك كارشناس حوزه آب با بيان اينكه ورود فاضلاب به خزر منجر به افزايش فسفات و نيترات درياچه شده است، گفت: اگر هنگام برداشت نفت آذربايجان؛ آلودگي نفتي وارد دريا شود به‌طور طبيعي وارد سواحل ايران مي‌شود و اين مساله‌ بايد در مذاكرات دو كشور مورد توجه  قرار بگيرد.

يك كارشناس حوزه آب با بيان اينكه ورود فاضلاب به خزر منجر به افزايش فسفات و نيترات درياچه شده است، گفت: اگر هنگام برداشت نفت آذربايجان؛ آلودگي نفتي وارد دريا شود به‌طور طبيعي وارد سواحل ايران مي‌شود و اين مساله‌ بايد در مذاكرات دو كشور مورد توجه  قرار بگيرد.
محمدابراهيم رييسي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره اوضاع عقب‌نشيني آب درياچه خزر اظهار داشت: مهم‌تر از پيش‌روي و يا پس‌روي آب دريا؛ كيفيت آن مهم و در معرض خطر است. اكنون خزر در حال تبديل به حوضي است كه مملو از آب آلوده و فاضلاب است، از يك طرف آلودگي نفتي آذربايجان است كه به سواحل ما مي‌رسد و از سوي ديگر فاضلاب شهرهاي سواحل داخل كشور خودمان است كه وارد دريا  مي‌شود.
وي افزود: اكنون فارغ از پيشرفت و پسرفت؛ درياي خزر خواص اقتصادي خود را از باب توليد موجودات دريايي از دست مي‌دهد و در عين حال رونق سابق را به لحاظ حمل و نقل دريايي ندارد بنابراين بيش از اينكه نگران پيشرفت و پسرفت باشيم بايد نگران شرايط خدمات اكوسيستمي كه درياي خزر به ما ارائه مي‌داد، باشيم، به‌طوري كه در حال حاضر تعداد ماهي‌ها كم و به همان نسبت ماهيگير زياد شده  و  اين موضوع روي  شيلات خزر تاثير گذاشته است.
اين كارشناس حوزه آب با بيان اينكه رشد بي‌رويه ساخت و ساز ساحلي ميزان زيادي از فاضلاب را وارد دريا كرده و جلبك سبز نيز ناشي از وجود نيترات و فسفات زيادِ داخل آب است، گفت: نتيجه پيشروي آب در سال‌هاي گذشته اين بود كه خيلي از ساخت و سازها را از بين برد اما اينكه نگران باشيم و اتفاقي مثل درياچه اروميه براي خزر اتفاق ژول ورني است و يكي از دلايل آن اينكه روسيه براي اينكه درياري خزر را از حالت بسته دربياورد يك كانال احداث كرد و درياچه به يك مجموعه بزرگ‌تري از آب‌هاي آزاد متصل شد، بنابراين اگر دليل پسروي تناوب جلو و عقب رفتن دريا باشد برگشت‌پذير خواهد بود و مباحثي مانند برداشت آب و آب‌شيرين‌كن‌ها باعث كاهش حجم آب خزر شده؛ كارشناسي نيست. وي با بيان اينكه تغييرات اقليم، استفاده از آب زيرزميني و هم سدهايي كه احداث شده در پسروي آب دريا موثر بوده خاطرنشان كرد: كليت آثار اقتصادي عقب رفتن خزر كم‌كم در خليج گرگان مشاهده مي‌شود به‌طوري كه اين منطقه در حال تبديل به منشأ گرد و غبار است و حتما به استان‌هاي ساحلي ضربه اقتصادي مي‌زند.
رييسي با بيان اينكه گرد و غبار حدود ۵۸ هزار ميليارد تومان به كشور آسيب وارد مي‌كند، افزود: اين ميزان خسارت يك‌دهم درصد از جي‌دي‌پي كشور است، مازندران و گلستان ۴.۵ درصد از جي‌دي‌پي كشور را دارند و اگر بابت گرد و غبار به اين استان‌ها خسارت وارد كند ۲ هزار ميليارد تومان فقط از اين قضيه ضرر خواهيم كرد ضمن اينكه اگر فرايند عقب رفتن دريا ادامه داشته باشد بنادر هم بايد جلوتر بروند و هزينه اضافه دارد.
به گفته وي؛ همان‌گونه كه تعداد ماهي‌هاي خزر كاهش پيدا كرده كاهش آب خزر روي درآمد گردشگري استان‌هاي شمالي نيز تاثير دارد.
اين كارشناس حوزه آب در ادامه به موضوع آلايندگي نفتي كه از سوي آذربايجان وارد خزر مي‌شود، پرداخت و تصريح كرد: موضوع مهمي كه ما بايد به آن بايد توجه كنيم و در مناسبات دو كشور مورد مذاكره قرار گيرد، مساله آلودگي است كه از سمت آذربايجان وارد سواحل ايران مي‌شود، امسال در بايد از فرصت كاپ ۲۹ باكو كه مهم‌ترين تغييرات اقليمي در جهان را بررسي مي‌كند، استفاده كنيم و در اين باره صحبت كنيم.
وي توضيح داد: جمهوري آذربايجان بعد از استقلال روي منابع نفت و گاز به عنوان منبع درآمد اصلي تمركز كرد و اكنون در حال برداشت از منابع نفتي خزر است، جهت گردش آلودگي در اين درياچه خلاف جهت عقربه‌هاي ساعت است و اين يعني اينكه اگر هنگام برداشت نفت آذربايجان؛ آلودگي نفتي وارد دريا شود به‌طور طبيعي وارد سواحل ايران مي‌شود و اين مساله‌اي است كه در مذاكرات بايد مورد  توجه   قرار بگيرد.
رييسي گفت: علاوه بر آلودگي نفتي از سوي آذربايجان؛ مساله عدم وجود شبكه جمع‌آوري و تصفيه فاضلاب در شهرهاي ساحلي است كه باعث شده فاضلاب وارد دريا شود و اين آلودگي را افزايش داده و محيط را براي گردشگري و رشد موجودات دريايي از جمله گونه در حال انقراض فك خزري نامناسب مي‌كند.