سوخت وسايل نقليه در اندونزي سبزتر مي‌شود

۱۴۰۳/۰۵/۳۰ - ۰۱:۲۵:۰۲
کد خبر: ۳۱۹۲۰۴

اندونزي قصد دارد با تركيب بيشتر روغن پالم با ديزل، مصرف سوخت‌هاي فسيلي را كاهش بدهد. به گزارش ايسنا، وزارت كشاورزي اندونزي اعلام كرد اين كشور مي‌خواهد تركيب سوخت‌هاي زيستي مبتني بر پالم با ديزل را به ۵۰ درصد افزايش دهد. تركيب فعلي، ۳۵ درصد بوده و به B۳۵ معروف است و اندونزي قصد دارد سال آينده، آن را به B۴۰ گسترش دهد؛ البته به شرط اينكه آزمايش‌ها روي قطارها، كشتي‌ها و ماشين‌‌آلات معدني و كشاورزي، تا دسامبر به پايان برسد. اين وزارتخانه روز يكشنبه، در بيانيه‌اي اعلام كرد اندونزي كه بزرگ‌ترين توليدكننده روغن پالم است، قصد دارد مطالعات اقتصادي و فني، انجام آزمايش‌هاي جاده‌اي و آماده‌سازي زيرساخت‌هاي لازم را براي كاهش بيشتر وابستگي خود به سوخت‌هاي فسيلي انجام بدهد. اين اقدام همچنين به اين كشور آسياي جنوب شرقي كمك خواهد كرد كسري تجاري خود را كاهش داده و درآمد كشاورزان را افزايش بدهد. طرح سوخت سبز اندونزي، ريسك كمبود روغن پالم را بالا برده و ممكن است با افزايش قيمت‌ها، به كشورهايي مانند هند كه حدود ۶۰ درصد از روغن خوراكي مورد نياز خود را وارد مي‌كند، لطمه بزند. صادرات روغن پالم از سوي اندونزي، حدود سه درصد در سال ۲۰۲۳ كاهش يافت و به ۳۲.۲ ميليون تن رسيد.

مصرف داخلي در مجموع ۲۳.۲ ميليون تن بود، در حالي كه ۱۰.۷ ميليون تن براي توليد سوخت‌هاي زيستي استفاده شد. توليد امسال به دليل كهنسالي درختان و شرايط نامساعد جوي، تغييري نداشت. وزارت كشاورزي اندونزي بدون توضيح بيشتراعلام كرد به دنبال تضمين روغن پالم براي سوخت‌هاي زيستي بدون ايجاد اختلال در استفاده از آن در مواد غذايي، صنايع محلي و صادرات خواهد بود. دولت با شركت‌هاي خصوصي براي توسعه زمين‌هاي تخريب شده براي پرورش نخل براي بخش انرژي، همكاري مي‌كند. طرح تركيب ميزان بالاتري از سوخت زيستي، چالش‌هايي را براي توليدكنندگان خودرو ايجاد مي‌كند زيرا موتورهاي وسايل نقليه بايد براي كار با سوخت‌هاي تركيبي، اصلاح شوند و اين امر، هزينه‌ها را براي توليدكنندگان افزايش مي‌دهد. كشورهاي متعدد در ابتكارات سوخت سبز خود با كندي پيش مي‌روند. هند كه نزديك به ۹۰ درصد تقاضاي نفت خود را وارد مي‌كند، در حال حاضر حدود ۱۶ درصد اتانول را با بنزين مخلوط مي‌كند و قصد دارد اين نسبت را تا سال ۲۰۲۶، به ۲۰ درصد برساند. بر اساس گزارش بلومبرگ، اندونزي در اهداف خود عقب مانده، اما سياست سوخت زيستي اين كشور قوي‌تر از كشورهايي مانند برزيل است كه به دنبال افزايش تركيب اتانول خود از ۲۷.۵ درصد، به ۳۰ درصد است.