وزير پيشنهادي راه و شهرسازي: خود را ملزم به ساخت مسكن مي‌دانم

وعده صادق

۱۴۰۳/۰۵/۳۰ - ۰۱:۳۴:۱۸
کد خبر: ۳۱۹۲۱۲
وعده صادق

به علت عدم تناسب قوانين با شرايط اقتصادي كشور، طرح قانوني ساخت 4 ميليون مسكن در 4 سال تا كنون ناكام مانده است، با وجود اين، وزيرپيشنهادي راه و شهرسازي ديروز به هنگام تشريح برنامه‌هاي خود در صحن علني مجلس تاكيد كرد: «خود را ملزم به ساخت مسكن مي‌دانم.»

گروه راه و شهرسازي|

به علت عدم تناسب قوانين با شرايط اقتصادي كشور، طرح قانوني ساخت 4 ميليون مسكن در 4 سال تا كنون ناكام مانده است، با وجود اين، وزيرپيشنهادي راه و شهرسازي ديروز به هنگام تشريح برنامه‌هاي خود در صحن علني مجلس تاكيد كرد: «خود را ملزم به ساخت مسكن مي‌دانم.»

به گزارش «تعادل»، بنا بر اعلام مسوولان دولتي تا كنون 560 هزار واحد مسكوني در چهارچوب طرح جهش توليد مسكن يا همان نهضت ملي مسكن ساخته و به متقاضيان تحويل شده است. فرايند عملياتي احداث 2و نيم ميليون واحد مسكوني نيز آغاز شده است. اين همه در حالي است كه بنا بر قانون مصوب مجلس، قرار بود دولت سيزدهم تا ابتداي شهريور 1403 يعني در پايان سومين سال فعاليت خود، 3 ميليون مسكن ساخته و تحويل متقاضيان دهد و در يك سال پاياني كار خود نيز يك ميليون مسكن ديگر ساخته و تحويل دهد. در چنين شرايطي، به نظر نمي‌رسد كه هيچ وزير و مسوولي بتواند قانون نهضت ملي مسكن را به درستي و در زمان خودش اجرايي كند، چه آنكه ظرفيت اقتصاد ايران در شرايط كنوني، چنين اجازه‌اي را نمي‌دهد.

به گفته فرزانه صادق مالواجرد، وزير پيشنهاد راه و شهرسازي بر اساس اصول ۱۲، ۴۳ و ۳۱ قانون اساسي اساسي، قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسكن و قانون جهش توليد مسكن به ويژه برنامه هفتم توسعه تكاليف مهمي براي بخش مسكن بر عهده دولت و وزارت راه و شهرسازي قرار دارد و من به عنوان وزير پيشنهادي خود را ملزم و موظف به اجراي تكاليف تعيين شده در قوانين مذكور مي‌دانم و انشاءالله با همراهي و حمايت نمايندگان شريف مجلس، مجموعه متخصصان دغدغه مند، سازندگان و انجمن‌هاي صنفي و صنعتي گام مهم در جهت تحقق خواسته به حق مردم كه همانا بهره‌مندي از مسكن است بر خواهم داشت.

به گزارش ايسنا، صادق مالواجرد در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي در بيان برنامه‌هاي خود براي وزارت راه و شهرسازي گفت: از آقاي پزشكيان تشكر مي‌كنم كه يكي از وعده‌هاي انتخاباتي خود مبني بر حضور زنان در عرصه سياست را عملي كردند. وي ادامه داد: تمامي دولت‌هاي گذشته در دوران گذشته عملكرد مثبت و خوبي داشتند. اعلام كرده‌ام كه تعهد به مردم، تعهد نظام اسلامي به ولي نعمتان آن است. تغيير در شرايط حمل و نقل كشور به خوبي عملكرد مثبت دولت‌هاي گذشته را نشان مي‌دهد. صادق يادآور شد: صنعت حمل و نقل در چهار بخش زمينه ساز رفاه و مايحتاج مردم است. تعامل با ديگر دستگاه‌ها بسيار در اين وزارتخانه اهميت دارد. مديريت و سامان دهي برنامه توليد و عرضه مسكن به ويژه براي جوانان و بي بضاعتان اهميت دارد. صادق مالواجرد ادامه داد: يكي از اولويت‌هاي اصلي برنامه كاري اين جانب توسعه زيرساخت‌هاي حمل و نقلي در توسعه شبكه‌هاي ريلي، آزادراهي، بزرگراهي، راه‌هاي اصلي و فرعي و روستايي در كشور البته متناسب با ظرفيت بار و مسافر در هر محور با اصل توجه خاص به مسيرهاي شرياني و ترانزيتي و كريدورها در پهنه سرزمين و اتصال آنها به بنادر كشورهاي همسايه با هدف بازيابي تاريخي حمل و نقل بين‌المللي از سرزمين ايران عزيزمان است. وي يادآور شد: تكميل حلقه‌هاي جنوب شرق، تكميل شبكه ريلي شمال به جنوب و مركز تكميل شبكه ريلي شرقي و غربي، اتصال بندر بوشهر پايتخت انرژي كشور، عسلويه و ساير استان‌هاي برنامه‌ريزي شده، برقي كردن قطارها و قطار سريع‌السير و دالان‌هاي راهبردي ريلي و دريايي، ايجاد زمينه‌هاي اتصال چشمه بار مراكز بزرگ صنعتي و معدني به شبكه ريلي از طريق مشاركت با بخش خصوصي از جمله اقدامات مهم است‌. او افزود: در بخش زيرساختي و فرودگاهي، افزايش ظرفيت فرودگاه‌هاي اقتصادي، استفاده از ظرفيت بخش خصوصي در ارتقاي كمي و كيفي فرودگاه‌ها، كاهش مناطق پرواز ممنوع و محدوديت‌هاي پروازي، باز طراحي شبكه پروازي كشور از جمله راهكارهايي است كه مي‌توان در راستاي افزايش پروازهاي عبوري كشور و اقتصادي نمودن پروازهاي داخلي به كار گرفت. تكميل و توسعه شبكه آزادراهي، بزرگراهي، راه‌هاي اصلي و فرعي به عنوان استخوان‌بندي اصلي شبكه جاده‌اي كشور با هدف توسعه اقتصادي و پاسخگويي و حمل و نقل فعلي كشور يكي از ضرورت‌هاي مورد نظر و اولويت‌هاي كاري اينجانب و همكارانم است.

ملزم هستم

صادق مالواجرد در ادامه ارايه برنامه‌هاي خود در صحن مجلس شوراي اسلامي به منظور كسب راي اعتماد از نمايندگان مجلس گفت: بر اساس اصول ۱۲، ۴۳ و ۳۱ قانون اساسي اساسي، قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسكن و قانون جهش توليد مسكن به ويژه برنامه هفتم توسعه تكاليف مهمي براي بخش مسكن بر عهده دولت و وزارت راه و شهرسازي قرار دارد و من به عنوان وزير پيشنهادي خود را ملزم و موظف به اجراي تكاليف تعيين شده در قوانين مذكور مي‌دانم و با همراهي و حمايت نمايندگان شريف مجلس، مجموعه متخصصان دغدغه مند، سازندگان و انجمن‌هاي صنفي و صنعتي گام مهم در جهت تحقق خواسته بحق مردم كه همانا بهره‌مندي از مسكن است بر خواهم داشت.

وي تكميل باقيمانده مساكن مهر و پروژه‌هاي طرح نهضت ملي مسكن مطابق تكاليف تعيين شده در قانون برنامه هفتم، تامين زمين مناسب جهت واگذاري به اقشار كم درآمد، محرومين، زوج‌هاي جوان، ايثارگران و كارگران با استفاده از ظرفيت‌هاي پيش بيني شده در قانون از طريق ادغام اراضي ظرفيت شهرهاي جديد شهرك‌هاي مسكوني و اراضي مازاد دستگاه‌هاي دولتي با تاكيد ويژه بر سياست‌هاي افزايش جمعيت بر اساس قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت و الگوي ايران اسلامي، توجه ويژه به استقرار جمعيت در سواحل جنوبي طبق منويات رهبري و قوانين موجود، حمايت از توليد و عرضه انبوه مسكن با استفاده از تمام ظرفيت‌هاي بالقوه و بالفعل بخش‌هاي مختلف كشور با بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين و صنعتي سازي مسكن، تنوع‌بخشي به روش‌هاي تامين مالي از طريق فعال سازي بانك مسكن و ايجاد رونق اقتصادي در بخش مسكن از جمله سياست‌ها و اولويت‌هاي خود عنوان كرد.

وزير پيشنهادي راه و شهرسازي با بيان اينكه در كميسيون‌هاي مختلف دغدغه‌هاي نمايندگان مجلس را با گوش جان شنيدم، اظهار كرد: ۹۰ درصد مشكلاتي كه در جلسات كميسيون‌هاي تخصصي مجلس مطرح شد مربوط به راه‌هاي روستايي و ۸۵ درصد آنها مربوط به چالش مسكن بود؛ قطعاً و يقيناً من فرزانه صادق، فرزند اين نظام و دغدغه مند مردم سرزمين مكلفم كه قوانين بالادستي را به بهترين نحو اجرا كنم. صادق مالواجرد با تاكيد بر اينكه واگذاري زمين يكي از اصولي است كه در قانون جهش توليد و در قانون برنامه هفتم نسبت به آن اشاره شده است، ادامه داد: من به عنوان كسي كه دغدغه مردم را دارم، قول مي‌دهم كه اگر قرار است زميني واگذار شود كه واگذار هم مي‌شود مشكل زير ساخت نداشته باشد و زيرساخت آن حتماً تامين شده باشد؛ اينكه زميني واگذار كنم و آب، برق، مدرسه، جاده و فضاي سبز نداشته باشد به شأن مردم توهين كردم. تمام تلاشم را مي‌كنم كه اگر قرار است معماري ايراني اسلامي كه هويت من و تمام مردم ايران است پياده سازي شود، شأن خانواده در آن رعايت شود. صداقت، تخصص، شفافيت و مبارزه با رانت و سوداگري از ويژگي‌هاي من بوده است و شفاف و بدون لكنت مي‌گويم كه قطعاً كسي كه به نمايندگان مجلس معرفي شده، به حزب، شخص، فرد و گروهي وابسته نيستم.

 

صادق بودم، صادق هستم و صادق خواهم ماند

وي عنوان كرد: بيشترين رانت در حوزه زمين وجود دارد اما در حوزه راه نيز به همين صورت است بر همين اساس شفافيت و نوع اقدام در اين وزارتخانه بسيار راهبردي و كليدي است؛ از نمايندگان مجلس عاجزانه درخواست مي‌كنم كه براي اميدواري مردمي كه هميشه جلوتر ما دولتي‌ها و شما مجلسي‌ها بودند و هميشه با نجابت پاي ما ايستادند و پشتيبان نظام بودند و قلب‌شان براي نظام تپيده هرچند كه رنجور هستند مي‌خواهم كه كمك كنيم. من جز با تعامل با نمايندگان مجلس قطعاً موفق نخواهم شد. من نماينده مردمي مي‌شوم كه تك تك آنها به نمايندگان مجلس راي داده‌اند به همين دليل اگر نمايندگان مجلس با من موافقت يا مخالفت كردند هر دو طرف دغدغه نظام را پاسخگويي به مردم كشور را داشتند و من اين را درك مي‌كنم. قطعاً و يقيناً نمايندگان مجلس بايد به من كمك كنند. من صادق بودم، صادق هستم و صادق خواهم ماند.