مديركل دفتر اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي خبر داد

استقبال اجباري از سامانه املاك و اسكان

۱۴۰۳/۰۵/۳۰ - ۰۱:۳۶:۴۰
کد خبر: ۳۱۹۲۱۳

در حالي كه طي سال‌هاي اخير، دستگاه‌هاي دولتي در انتقال و تسهيم اطلاعات با وزارت راه و شهرسازي به منظور تكميل سامانه املاك و اسكان همكاري مناسبي نداشته‌اند، به نظر مي‌رسد، اقدامات سلبي دولت در محروميت شهروندان از خدمات آموزشي، مسكن و دسته چك منجر به استقبال اجباري از اين سامانه شده است. در واقع، كم كاري دستگاه‌هاي دولتي از طريق ايجاد مانع براي شهروندان جبران شده است.

گروه راه و شهرسازي|

در حالي كه طي سال‌هاي اخير، دستگاه‌هاي دولتي در انتقال و تسهيم اطلاعات با وزارت راه و شهرسازي به منظور تكميل سامانه املاك و اسكان همكاري مناسبي نداشته‌اند، به نظر مي‌رسد، اقدامات سلبي دولت در محروميت شهروندان از خدمات آموزشي، مسكن و دسته چك منجر به استقبال اجباري از اين سامانه شده است. در واقع، كم كاري دستگاه‌هاي دولتي از طريق ايجاد مانع براي شهروندان جبران شده است. مديركل دفتر اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي با بيان اينكه ارايه خدمات آموزشي، مسكن و دسته چك به شرط ثبت اطلاعات در سامانه ملي املاك و اسكان است، از تاييد مالكيت ۱۱ ميليون سرپرست خانوار در اين سامانه خبر داد. ابوالفضل نوروزي، مديركل دفتر اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي با بيان اينكه تكميل سامانه ملي املاك و اسكان از طريق اتصال دستگاه‌ها از جمله سازمان ثبت اسناد و ساير بخش‌ها مورد تاكيد رييس‌جمهور شهيد و وزير راه و شهرسازي بوده است، اظهار اميدواري كرد: تا در دولت چهاردهم نيز اين مهم تداوم يابد.

 

تعيين‌ تكليف ۴۰ ميليون نفر

مديركل دفتر اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي گفت: در حوزه اطلاعاتي توسط ساير دستگاه‌ها در سامانه ملي املاك و اسكان ۴۵۰ ميليون ركورد اطلاعاتي ثبت شده است. همچنين تاكنون بيش از ۲۰ وب سرويس به سامانه ملي املاك و اسكان متصل شده‌اند. به گزارش ايسنا، نوروزي در خصوص خوداظهاري‌ها در سامانه ملي املاك و اسكان توضيح داد: تا فروردين ۱۴۰۲ ميزان خوداظهاري‌ها در سامانه ملي املاك و اسكان حدود ۳ ميليون سرپرست خانوار بود و اين عدد در يك سال و نيم گذشته به ميزان ۱۲ ميليون نفر رسيده است كه رشد ۴ برابري را شاهد بوديم. به گفته وي، با توجه به اينكه افراد چنانچه اطلاعات خود را در سامانه ملي املاك و اسكان ثبت نكنند خانه آنها خالي تلقي خواهد شد، گفت: ارايه خدمات عمومي به افرادي ارايه مي‌شود كه اطلاعات ملكي خود را در سامانه ملي املاك و اسكان ثبت كنند.

 

مديريت بازار مسكن

مديركل دفتر اقتصاد مسكن تصريح كرد: ثبت اطلاعات ملكي خانوارها طبق قانون، فرصت مناسبي را براي قانون‌گذار فراهم خواهد كرد تا براي سياست‌گذاري‌هاي آتي مسكن چشم‌انداز واقع‌بينانه‌اي داشته باشد و همچنين در شناسايي محتكران و دلالان كمك قابل توجهي مي‌كند. اين مسوول در وزارت راه و شهرسازي با اشاره به اينكه هم‌اكنون بيش از ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار واحد نهضت ملي مسكن در سراسر كشور در حال ساخت است، گفت: هم اكنون ارايه كليه خدمات آموزش و پرورش، خدمات مسكن وزارت راه و شهرسازي و ارايه دسته چك منوط به ثبت اطلاعات ملكي در سامانه ملي املاك و اسكان است. نوروزي افزود: تاكنون در سامانه ملي املاك و اسكان ۱۲ميليون نفر خوداظهاري كرده‌اند كه اگر هر خانوار را ميانگين ۳ نفر در نظر بگيريم، حدود ۴۰ ميليون نفر تعيين‌تكليف شده‌اند. همچنين ۱۱ ميليون مالكيت در سامانه ملي املاك و اسكان شناسايي شده است كه اين ميزان شناسايي از طريق ۴۵۰ دستگاه اطلاعاتي به دست آمده است. مديركل دفتر اقتصاد مسكن توضيح داد: ۷۵ ميليون و ۱۸۹ هزار كد ملي در سامانه املاك و اسكان ثبت شده كه سكونتگاه‌هاي آنها مورد شناسايي قرار گرفته است. همچنين ۲۱ ميليون سكونتگاه در سامانه املاك و اسكان شناسايي و ۱۱ ميليون مالكيت از سوي وزارت راه و شهرسازي تشخيص داده شده كه از اين تعداد ۴ ميليون نفر خوداظهاري كرده‌اند.

او با بيان اينكه در بحث شناسايي خانه‌هاي خالي هدف ما اخذ ماليات از دانه درشت‌ها بوده است، گفت: ۵۰۰ هزار خانه خالي بر اساس قانون شناسايي كرده‌ايم اما هدف ما از اجراي اين قانون اخذ ماليات از بانك‌ها و يا اشخاص حقوقي بوده است كه چندين خانه خالي داشته و در حال حاضر سه بانك بيشترين خانه خالي را دارند كه با پيگيري‌هاي صورت گرفته از اين تعداد ۱۸۲ هزار واحد خانه خالي به بازار عرضه شده است.

نوروزي افزود: در دو سال گذشته ۱۸۲ هزار واحد مسكوني براي اشخاصي كه بيش از ۱۰۰ واحد خالي داشته‌اند كه بخش عمده‌اي از آنها هم براي بانك‌ها بوده است به بازار عرضه شده است. مديركل دفتر اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي افزود: بخش عمده‌اي از واحدهاي خالي از سكنه در استان‌هاي تهران، تبريز و اصفهان بوده كه با اقدامات و نامه‌نگاري‌هاي انجام شده منجر به عرضه واحدها به بازار مسكن شده است. اين اقدامات زمينه‌ساز آن شده كه بعد از ۷۴ ماه افزايش قيمت مسكن تك رقمي شود. وي افزود: در ۷۴ ماه گذشته ما ركود بي‌سابقه داشته‌ايم. به‌طوري كه تورم نقطه به نقطه در مسكن تك رقمي و به ۹.۴ درصد رسيده است. دريافت ماليات از خانه‌هاي خالي مشمول واحدهاي مسكوني فرسوده، واحدهاي مسكوني روستايي و واحدهاي مسكوني در شهرهاي زير ۱۰۰ هزار نفر نمي‌شود. از سال ۱۴۰۰ كه پايه مالياتي ما محسوب مي‌شود ۱۲۰ هزار خانه به سازمان مالياتي معرفي شده است.

1.5 همت ماليات خانه خالي در 1400

در ادامه‌ رحيمي مديركل دفتر حسابرسي سازمان امور مالياتي كشور هم گفت: مطابق اطلاعات وزارت راه و شهرسازي و سامانه املاك و اسكان ۶۶ هزار و ۴۸ واحد مسكوني خالي از سكنه در سال ۱۴۰۰ در سامانه ثبت شده كه ماليات تشخيص داده شده براي اين واحدها يك و نيم همت بوده است. وي تصريح كرد: تعداد زيادي از برگه‌هاي مالياتي واحدهاي خالي از سكنه در مراحل رسيدگي مجدد و در مرحله دادرسي قرار دارد و ۱۲۰۰ واحد مسكوني هم خالي بودن آنها قطعي شده و حدود ۱۰۸۸ واحد ماليات پرداخت كرده‌اند كه‌ در مجموع حدود ۱۲ ميليارد تومان در سال ۱۴۰۰ ماليات پرداخت شده است. رحيمي بيان كرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد واحدهاي خالي كه وزارت راه و شهرسازي معرفي كرده ۵۹ هزار و ۱۱۰ واحد مسكوني بوده است. همچنين در رابطه با خانه‌هاي خالي پيش بيني مي‌شود كه ۷۰۰ ميليارد تومان از سال ۱۴۰۰ دريافت شود. در صورتي كه در سال ۱۴۰۰ مجموع كل درآمد مالياتي ۴۸۰ همت و در سال ۱۴۰۱، ۷۵۰ همت بوده كه اين ماليات ۷۰۰ ميليارد توماني تنها يك درصد را شامل مي‌شود. وي گفت: براساس قانون هر فردي كه بيش از ۵ خانه خالي داشته باشد مشمول ماليات مي‌شود و بيشترين مالكان خانه‌هاي خالي هم بانك‌هاي خصوصي و موسسه‌هاي اعتباري و اشخاص حقوقي هستند.