سقوط سرعت اينترنت ثابت و سيار طبق آمار اسپيدتست

اينترنت سيار ايران در جايگاه ۶۹ قرار گرفت

۱۴۰۳/۰۵/۳۰ - ۰۱:۳۹:۴۵
کد خبر: ۳۱۹۲۱۶
اينترنت سيار ايران در جايگاه ۶۹ قرار گرفت

بر اساس آخرين گزارش اسپيدتست از وضعيت اينترنت جهان در ماه جولاي ۲۰۲۴، اينترنت موبايل و ثابت كشور افزايش در ميانه سرعت را تجربه كرده اما از نظر رتبه در جدول ميانه سرعت اينترنت نسبت به ماه ژوئن چند پله افت رتبه داشته است.

بر اساس آخرين گزارش اسپيدتست از وضعيت اينترنت جهان در ماه جولاي ۲۰۲۴، اينترنت موبايل و ثابت كشور افزايش در ميانه سرعت را تجربه كرده اما از نظر رتبه در جدول ميانه سرعت اينترنت نسبت به ماه ژوئن چند پله افت رتبه داشته است. در اين گزارش سرعت اينترنت سيار ايران در ماه ژوئن ۳۷.۴۱ مگابيت‌برثانيه گزارش شده است؛ درحالي‌كه در ماه ژوئن اين سرعت ۳۶.۹۷ مگابيت بر ثانيه بوده و با وجود افزايش ميانه سرعت اينترنت موبايل كشور، جايگاه ايران در جدول ميانه سرعت اينترنت سيار با چهار پله سقوط از رتبه ۶۵ به ۶۹ رسيده است. اينترنت ثابت ايران نيز در ماه جولاي ۲۰۲۴ وضعيت مشابهي را تجربه كرده است. ميانه سرعت اينترنت ثابت كشور طبق جدول اسپيدتست از ۱۴.۷۷ مگابيت‌بر‌ثانيه در ماه ژوئن به ۱۴.۹۵ مگابيت‌بر‌ثانيه در ماه جولاي رسيده اما ايران از نظر ميانه سرعت اينترنت ثابت هم دو پله افت داشته و از جايگاه ۱۴۴ در ماه ژوئن به رتبه ۱۴۶ در ماه جولاي رسيده است. جديدترين گزارش اسپيدتست نشان مي‌دهد با وجود آنكه ميانه سرعت اينترنت موبايل و ثابت كشور نسبت به ماه ميلادي قبل رشد كرده اما جايگاه كشور در ۲ رده‌بندي به ترتيب ۴ و ۲ پله سقوط كرده است. جديدترين گزارش وب سايت اسپيد تست از ميانه سرعت اينترنت ثابت و موبايل در جولاي ۲۰۲۴ منتشر شد. طبق گزارش مذكور در هفتمين ماه ميلادي ميانه سرعت اينترنت موبايل جهان ۵۶.۰۹ و ميانه سرعت اينترنت ثابت ۹۳.۹۴ مگابيت برثانيه بوده است.

 

رشد سرعت اينترنت موبايل و ثابت ايران

همچنين اين گزارش نشان مي‌دهد در ماه گذشته ميلادي ميانه سرعت اينترنت موبايل ايران ۳۷.۴۱ و ميانه سرعت اينترنت ثابت كشور ۱۴.۹۵ مگابيت برثانيه بوده است. از سوي ديگر در رده بندي كشورهايي با بيشترين ميانه سرعت اينترنت موبايل جايگاه ايران با ۴ پله سقوط رده ۶۹ و در بخش اينترنت ثابت با ۲ پله سقوط رده ۱۴۶ ثبت شده است. اين درحالي است كه در ژوئن ۲۰۲۴ ميلادي ميانه سرعت اينترنت موبايل ايران ۳۶.۹۷ و ميانه سرعت اينترنت ثابت ۱۴.۷۷ مگابيت برثانيه بوده است. همچنين در ششمين ماه ميلادي جايگاه ايران در رده بندي كشورهايي بابيشترين ميانه سرعت اينترنت موبايل رده ۶۵ و در رده‌بندي كشورهايي با بيشترين ميانه سرعت اينترنت ثابت ۱۴۴ بوده است. در ماه جاري ميلادي رده ۶۵ به كشور ايرلند با ميانه سرعت ۴۱.۴۵ مگابيت برثانيه قرار دارد.ر در فهرست كشورهايي با بيشترين ميانه سرعت اينترنت ثابت نيز موزامبيك با ميانه سرعت ۱۶.۰۶مگابيت برثانيه در رده ۱۴۴ قرار دارد و به عبارت ديگر اين كشورها در ماه جاري ميلادي جايگاه ايران در ماه قبل را به خود اختصاص داده‌اند.

 

كشورهايي

با سريع‌ترين اينترنت موبايل در آسيا

در رده بندي كشورهايي با بيشترين ميانه سرعت اينترنت موبايل امارات متحده عربي (۳۵۹.۸۵ مگابيت برثانيه) در رده نخست قرار دارد كه جايگاه آن نسبت به ماه گذشته يك پله صعود كرده است. اما در رده دوم قطر با ميانه سرعت ۳۴۳.۸۴ مگابيت برثانيه قرار دارد كه ماه گذشته در رتبه نخست قرار داشت و اين امر حاكي از سقوط يك پله‌اي آن در جولاي ۲۰۲۴ است. در رده‌هاي سوم، چهارم، پنجم و ششم به ترتيب كويت (۲۳۲.۱۲ مگابيت برثانيه)، كره جنوبي (۱۳۹.۳۸ مگابيت برثانيه)، دانمارك (۱۳۳.۶۵ مگابيت برثانيه) و نروژ (۱۳۲.۰۷ مگابيت برثانيه) قرار دارند. هرچند جايگاه كويت و دانمارك در اين فهرست نسبت به ماه گذشته تغييري نكرده اما كره جنوبي ۲ پله صعود و نروژ ۲ پله سقوط كرده‌اند. در رده هفتم هلند با ميانه سرعت ۱۲۸.۸۰ مگابيت برثانيه قرار دارد كه جايگاه آن نسبت به ماه گذشته ۲ پله صعود كرده است. رده هشتم فهرست مانند ماه گذشته به عربستان سعودي با ميانه سرعت ۱۲۴.۹۷ مگابيت برثانيه تعلق دارد. در رده نهم و دهم نيز به ترتيب چين (۱۲۲.۷۹ مگابيت برثانيه) و بحرين (۱۱۲.۶۵ مگابيت برثانيه) قرار دارند. در مقايسه با رده بندي كشورهايي با بيشترين سرعت اينترنت موبايل در ماه گذشته، جايگاه چين در اين رده بندي ۲ پله سقوط كرده اما رده بحرين هيچ تغييري نداشته است.

 

امارات در صدر فهرست

پرسرعت‌ترين‌هاي موبايل و ثابت

در فهرست كشورهاي با بيشترين ميانه سرعت اينترنت ثابت نيز امارات متحده عربي (۲۹۱.۸۵ مگابيت برثانيه) قرار دارد. در رده دوم سنگاپور با ميانه سرعت ۲۹۰.۸۶ مگابيت برثانيه قرار دارد كه جايگاه آن نسبت به ماه گذشته يك پله سقوط كرده است. در رده‌هاي سوم، چهارم و پنجم به ترتيب هنگ كنگ (۲۷۷.۲۶ مگابيت برثانيه)، شيلي (۲۶۳.۸۹ مگابيت برثانيه) و امريكا (۲۴۳.۱۰ مگابيت برثانيه) قرار دارند كه جايگاه آنها نسبت به ماه گذشته تغييري نكرده است. در رده ششم تايلند با ۲ پله صعود و ميانه سرعت ۲۳۱.۸۶ مگابيت برثانيه‌اي قرار دارد. ايسلند (۲۲۶.۲۸ مگابيت برثانيه) و فرانسه (۲۲۶.۲۱ مگابيت برثانيه) به ترتيب در رده‌هاي هفتم و هشتم قرار دارند. جايگاه هر يك از اين كشورها در رده بندي اينترنت ثابت يك پله سقوط كرده است. دانمارك مانند ماه گذشته در رده نهم قرار دارد و ميانه اينترنت آن ۲۱۹.۴۴ مگابيت برثانيه ثبت شده است. در رده دهم اين فهرست نيز اسپانيا با ميانه سرعت ۲۰۷.۹۰ مگابيت برثانيه قرار دارد كه جايگاه آن نسبت به ماه گذشته يك پله صعود كرده است.

 

اينترنت ايران، پراختلال و محدود

اين آمار در حالي است كه چندي پيش انجمن تجارت الكترونيك تهران سومين گزارش خود از وضعيت اينترنت كشور را منتشر كرد. يافته‌هاي اين گزارش نشان مي‌دهند كه وضعيت اينترنت كشور درمقايسه‌با گزارش دوم اين انجمن (مربوط به زمستان ۱۴۰۲) تفاوت چنداني نكرده است و همچنان «نتيجه تداوم سياست‌هاي محدودكننده داخلي و تحريم‌هاي يك‌جانبه خارجي منجر به اين شده كه اينترنت كشور با سه گزاره «پراختلال» و «محدود» و «كند» توصيف شود. تحريم‌هاي فناوري از يك سو و فيلترينگ گسترده داخلي از سوي ديگر باعث شده است تا كيفيت اينترنت ايران در رده‌بندي‌هاي جهاني در پايين‌ترين رتبه‌ها قرار بگيرد. همچنين بر‌اساس يافته‌هاي اين گزارش، ايران در بين ۱۰۰ كشور در جايگاه ۹۵ دسترسي آزاد به اينترنت قرار دارد و اگر كشورهاي بدون اطلاعات كافي درباره محدوديت را حذف كنيم، اينترنت ايران در وضعيتي پايين‌تر از چين و كامرون، در صدر كشورهاي داراي محدوديت در دسترسي آزاد به اينترنت قرار مي‌گيرد.