‌ افزايش شديد نرخ ورشكستگي استارت‌آپ‌ها در امريكا

۱۴۰۳/۰۵/۳۰ - ۰۱:۴۲:۱۹
کد خبر: ۳۱۹۲۱۷
‌ افزايش شديد نرخ ورشكستگي استارت‌آپ‌ها در امريكا

فايننشال تايمز مي‌گويد در طول يك سال گذشته نرخ ورشكستگي و فروپاشي استارت‌آپ‌هاي امريكا ۶۰ درصد افزايش يافته است. آمار نشان مي‌دهد كه سرمايه‌هاي جذب شده در سال‌هاي سرشار از حمايت ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به پايان رسيده‌اند و حالا ميليون‌ها نيروي كار مشغول در استارت‌آپ‌هاي تحت حمايت صندوق‌هاي جسورانه در معرض خطر قرار دارند. ادامه‌دار شدن روند ورشكستگي‌ها مي‌تواند به ديگر بخش‌هاي اقتصاد سرايت كند.

فايننشال تايمز مي‌گويد در طول يك سال گذشته نرخ ورشكستگي و فروپاشي استارت‌آپ‌هاي امريكا ۶۰ درصد افزايش يافته است. آمار نشان مي‌دهد كه سرمايه‌هاي جذب شده در سال‌هاي سرشار از حمايت ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به پايان رسيده‌اند و حالا ميليون‌ها نيروي كار مشغول در استارت‌آپ‌هاي تحت حمايت صندوق‌هاي جسورانه در معرض خطر قرار دارند. ادامه‌دار شدن روند ورشكستگي‌ها مي‌تواند به ديگر بخش‌هاي اقتصاد سرايت كند. به گزارش پيوست، براساس داده‌هاي شركت Carta كه خدماتي را در اختيار شركت‌هاي خصوصي قرار مي‌دهد، حتي با وجود تزريق ميليارد‌ها دلا سرمايه جسورانه به فعالان هوش مصنوعي، ورشكستگي استارت‌آپ‌ها به اوج خود رسيده است. شركت Carta مي‌گويد ۲۵۴ مورد از مشتريانش كه از حمايت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جسورانه برخوردار بودند در سه ماهه اول سال ورشكسته شده‌اند. نرخ ورشكستگي‌ها نسبت به سال ۲۰۱۹ و زماني كه Carta شروع به زير نظر گرفتن ورشكستگي‌ها كرد ۷ برابر افزايش يافته است. شركت فناوري مالي Tally هفته گذشته به آخرين قرباني اين موج تبديل شد.

اين شركت كه حدود ۹ سال ابزارهاي مديريت اعتبار را در اختيار مشتريان قرار مي‌داد، در آخرين دور جذب سرمايه سال ۲۰۲۲ را با جذب ۱۷۰ ميليون دلار به پايان رساند و حدود ۸۵۵ ميليون دلار ارزش‌گذاري شد. جيسون براون، بنيان‌گذار Tally، طي پستي در لينكدين گفت «توان تامين سرمايه مورد نياز براي ادامه فعاليت‌هايمان را نداريم.» اين شركت خدمات مالي به ليست بلند‌بالاي فروپاشي‌ها در يك سال گذشته اضافه مي‌شود و در اين ليست نام‌هاي بزرگي مثل وبسايت پخش آنلاين Caffeine، با بيش از ۲۵۰ ميليون دلار سرمايه از منابعي مثل اندرسن هورويتز، فاكس و Sanabil Investments، يكي از بازوهاي صندوق ثروت ملي عربستان سعودي، استارت‌آپ سلامت Olive با ارزش‌گذاري حدود ۴ ميليارد دلار در سال ۲۰۲۱ و شركت باربري Convoy با ارزش‌گذاري ۳.۸ ميليارد دلار در سال ۲۰۲۲ در آن حضور دارند. اما شايد مهم‌ترين فروپاشي سال‌هاي اخير را بتوان به WeWork، با حدود ۱۶ ميليارد دلار جذب سرمايه از طريق بدهي و سهام، نسبت داد كه نوامبر سال گذشته پس از عرضه عمومي در سال ۲۰۲۱ به كار خود پايان داد. اين روند فروپاشي بخشي از فرايند انطباق استارت‌آپ‌ها است كه افزايش نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ آغازگر آن بود. سرمايه‌گذاري‌ صندوق‌هاي جسورانه در شركت‌هاي تازه‌كار به حداقل خود رسيده و وام‌هاي جسوانه نيز به دنبال فروپاشي بانك سيليكون‌ولي در سال گذشته در سطح حداقلي است. همين مساله بسياري از استارت‌آپ‌ها را با مشكل مواجه كرده است. هيلي جونز، نايب‌رييس شركت مشاوره Kruze كه حسابرسي صدها استارت‌آپ تحت حمايت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جسورانه را برعهده دارد، مي‌گويد VCها در سال‌هاي انفجار فناوري به بنيان‌گذاران توصيه مي‌كردند تا با جذب سرمايه هرچه بيشتر، ارزش‌گذاري را افزايش دهند. او مي‌گويد «محيط ديوانه‌واري براي جذب سرمايه بود» و VC و «بنيان‌گذاران هميشه انگيزه مشابهي نداشتند.» حال نوبت به خماري پس از مستي رسيده است. تحليلگران بانك مورگان استنلي مي‌گويند دليل اصلي افزايش ورشكستگي‌ها «تعداد بسيار بالاي شركت‌هايي است كه در طول سال‌هاي ۲۰۲۱-۲۰۲۲ مقدار زيادي پول جذب كردند.»

بق اعلام مورگان استنلي، شركت‌هايي كه از حمايت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جسورانه برخوردارند ۴ ميليون نيروي كار در امريكا دارند و اگر ورشكستگي‌ها كمتر نشوند، «خطر سرايت به ديگر بخش‌هاي اقتصادي افزايش مي‌يابد.» پيتر واكر، رييس بخش چشم‌انداز و بينش Carta، مي‌گويد تعداد شركت‌هايي كه توانسته‌اند در فاصله دو سال از جذب سرمايه خود دوباره سرمايه جذب كنند «ريزش سنگيني» داشته است. از اين رو بسياري از استارت‌آپ‌ها روند رشد خود را فداي بقا كرده‌اند و براي ادامه كار بخش زيادي از هزينه‌ها را كاهش داده‌اند. واكر مي‌گويد: «سبك توصيه‌ها تغيير كرده است… VCها به شما مي‌گفتند كه به هر قيمتي رشد كنيد و در آينده سودده باشيد، اما اگر با كاهش هزينه‌ها جلوي رشد خود را بگيريد، احتمالا يك كسب‌وكار VC محسوب نمي‌شويد.» به گفته جونز، آن دسته از مشتريان Kruze كه در دور دوم جذب سرمايه هم موفق بوده‌اند، درآمد خود را به شكل سرسام آوري با نرخ حدود ۶۰۰ درصد در سال افزايش داده‌اند. حتي شركت‌هاي قدرتمندي كه عرضه عمومي شده‌اند هم سرمايه چنداني ندارند و خريد و ادغام‌ها كاهش يافته است. در نتيجه VCها توان بازگرداندن سرمايه به موسسات حامي خود را ندارند. طبق اعلام شركت Carta، تنها ۹ درصد از سرمايه‌گذاري‌هاي سال ۲۰۲۱ با بازگشت سرمايه براي سرمايه‌گذاران همراه بوده‌اند. اين در حالي است كه يك چهارم سرمايه‌گذاري‌هاي دوره مشابه سال ۲۰۱۷ در همين مقطع به بازگشت سرمايه مي‌رسيدند. با اين حال به گفته جونز و واكر، سرمايه‌گذاري‌ها پس از دو سال دوباره در حال افزايش هستند. بيشتر سرمايه‌ها به استارت‌آپ‌هاي حوزه هوش مصنوعي اختصاص مي‌يابند. به گفته جونز، مشتريان Kruze در سال ۲۰۲۴ حدود ۲ ميليارد دلار جذب كرده‌اند و سه چهارم از اين مبلغ متعلق به استارت‌آپ‌هاي هوش مصنوعي است، در حالي كه درصد كمتري از تمام شركت‌ها را تشكيل مي‌دهند. اما ديگر بخش‌ها شرايط سختي را تجربه مي‌كنند. واكر مي‌گويد در يك دوره مشخص VCها تنها توان حمايت از يك سري شركت‌ها دارند. مقدار سرمايه بيشتر از تعداد استارت‌آپ‌هايي كه توان جذب آن را دارند افزايش يافته است.