نبود فضاي تعامل دوسويه جدي‌ترين چالش فعالان حوزه فين‌تك است

۱۴۰۳/۰۵/۳۰ - ۰۱:۴۴:۲۸
کد خبر: ۳۱۹۲۲۰

گزارش فين‌تك در ايران نشان مي‌دهد محدوديت‌ها و نبود فضاي تعامل دوسويه اصلي‌ترين چالش فعالان حوزه فين‌تك است و سياست‌هاي دولت و قوانين موثرترين عامل بر صنعت فين‌تك در سال ۱۴۰۲ شناخته شده است.

گزارش فين‌تك در ايران نشان مي‌دهد محدوديت‌ها و نبود فضاي تعامل دوسويه اصلي‌ترين چالش فعالان حوزه فين‌تك است و سياست‌هاي دولت و قوانين موثرترين عامل بر صنعت فين‌تك در سال ۱۴۰۲ شناخته شده است. به گزارش پيوست، هلدينگ سرمايه‌گذاري مكس در ادامه مسير گزارش‌هاي پژوهشي تخصصي خود اين بار صنعت فين تك در ايران را مورد بررسي قرار داده است و با گزارشي تحت عنوان «فينتك در ايران: آنچه هست؛ آنچه خواهد بود» به بررسي فرصت‌ها و چالش‌هاي پيش روي فعالان حوزه فناوري مالي در كشور پرداخته است. بخشي از گزارش هلدينگ سرمايه‌گذاري مكس مربوط به بخش آسيب‌شناسي است كه به بيان چالش‌هاي فعلي حوزه‌هاي مختلف فين‌تك از زبان كارشناسان و فعالان آن پرداخته و بالاي ۳۰ نفر از فعالان صنعت فين‌تك به سوالاتي درباره وضعيت فعلي و دورنماي آن در سال‌هاي آينده پاسخ دادند.

طبق اين نظرسنجي تغييرات مشخص سياستي يا نوآوري‌هاي رگولاتوري ميتواند به رشد صنعت فين تك ايران كمك كند يعني اكثريت قريب به اتفاق پاسخ‌دهندگان (۸۸ درصد) با اين گزاره كه نوآوري‌هاي رگولاتوري مي‌تواند به رشد صنعت فينتك ايران كمك كند كاملا موافق يا تا حدودي موافق بوده‌اند. در ادامه از نظر حدود ۵۰ درصد از كارشناساني كه در اين نظر سنجي شركت كرده‌اند سياست‌هاي دولت و قوانين موثرترين عامل بر صنعت فين‌تك در سال ۱۴۰۲ بوده و به نظر اين عده مهم‌ترين چالشي كه فعالان اكوسيستم فين تك در سال گذشته با آن روبه رو شده‌اند مساله محدوديت‌ها و عدم فضاي تعامل دوسويه است. ۶۶ درصد پاسخ‌دهندگان اين نظرسنجي همچنين معتقد بوده‌اند وضعيت اقتصادي ايران در سال ۱۴۰۲ «تأثير منفي متوسط» يا «تأثير منفي قابل توجه» بر صنعت فين‌تك داشته است. در واقع اقتصاد تورم زده كشور و بي‌ثباتي اقتصادي از مهم‌ترين عوامي بوده است كه صنعت فين‌تك كشور را با چالش روبه رو كرده است. طبق نظرسنجي مكس در سوال محيط سرمايه‌گذاري براي سرمايه‌گذاري خطرپذير يا خصوصي در صنعت فين تك ايران چگونه است گفته‌اند سرمايه‌گذاري خطرپذير يا خصوصي در صنعت فينتك ايران جذابيت چنداني ندارد و ۶۶ درصد از پاسخ‌دهندگان حدود ۲۱ نفر با اين گزاره كه بازار ايران براي سرمايه‌گذاري خطرپذير در حوزه فين‌تك جذاب است كاملا مخالف يا تا حدودي مخالف بوده‌اند. دربخشي از اين نظرسنجي هم فعالان اين حوزه هوش مصنوعي و بلاك‌چين را موثرترين فناوري‌ها در صنعت فين‌تك ارزيابي كرده‌اند.