استقرار بالن‌ فضايي در مرز مهران براي ارايه اينترنت رايگان

۱۴۰۳/۰۵/۳۰ - ۰۱:۴۶:۱۴
کد خبر: ۳۱۹۲۲۱

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: بالن‌هاي مخابراتي براي ارايه خدمات ارتباطي در شرايط خاص و بحراني و قطع و اشباع زيرساخت‌هاي ارتباطي زميني استفاده مي‌شوند و هم اكنون يكي از اين بالن‌ها در حال ارايه اينترنت رايگان به زائرين در مرز مهران است.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: بالن‌هاي مخابراتي براي ارايه خدمات ارتباطي در شرايط خاص و بحراني و قطع و اشباع زيرساخت‌هاي ارتباطي زميني استفاده مي‌شوند و هم اكنون يكي از اين بالن‌ها در حال ارايه اينترنت رايگان به زائرين در مرز مهران است. به گزارش ايسنا، در ايران، چند سالي است كه به مناسبت فرا رسيدن اربعين، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات خدمات ويژه‌اي را براي زائران درنظر مي‌گيرند كه مي‌توان به بالن سازمان فضايي كه يكي از كاركردهايش ارايه اينترنت رايگان است اشاره كرد. بالن‌هاي اينترنت به جاي مبارزه با باد، از «هوش مصنوعي» استفاده مي‌كنند تا ارتفاع خود را تغيير دهند و براي رسيدن به مقصد خود از جريان هوا استفاده مي‌كنند؛ اين امر مي‌تواند به طي مسيرهايي منجر شود كه طولاني و يا پيچيده هستند ولي در عين حال به انرژي بسيار زيادي هم نياز ندارند. همچنين اين بالن‌ها مي‌توانند دسترسي به اينترنت را با ثبات بيشتري فراهم كنند.

بر اين اساس، بالن‌هاي مخابراتي، بالن‌هاي ثابتي هستند كه مي‌توانند تا ارتفاع ۵۰۰ متر قرار گيرد و ارتباطات زميني را ايجاد كنند. از جمله كاربردهاي اين بالن‌ها مي‌توان به استفاده در مواقع بحراني اشاره كرد؛ در واقع با استفاده از چت‌هاي واي فاي اين بالن‌ها، خدمات ارتباطي براي مردم فراهم مي‌شود. در همين رابطه امسال به رسم سال‌هاي گذشته عيسي زارع پور- وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- با انتشار پستي در يك شبكه اجتماعي داخلي اظهار كرد: بالن‌هاي مخابراتي براي ارايه خدمات ارتباطي در شرايط خاص، بحراني و قطع و اشباع زيرساخت‌هاي ارتباطي زميني استفاده مي‌شوند. وي افزود: در اين دوره نسل جديد سكوهاي كنترل بالن‌هاي مخابراتي ساخته شد و هم اكنون يكي از اين بالن‌ها در حال ارايه اينترنت رايگان به زائرين در مرز مهران است. گفتني است سال گذشته نيز مديركل ارتباطات استان ايلام از استقرار بالن فضايي و ايجاد چتر واي فاي رايگان در پايانه شهيد سليماني در مرز مهران توسط پژوهشگاه فضايي خبر داده بود.