فعالان اقتصادي خواهان بازنگري در فرايند صدور كارت‌هاي بازرگاني شدند

افزايش عجيب تقاضا براي كارت بازرگاني!

۱۴۰۳/۰۵/۳۰ - ۰۱:۵۲:۵۱
کد خبر: ۳۱۹۲۲۲
افزايش عجيب تقاضا براي كارت بازرگاني!

روساي اتاق‌هاي سراسر كشور در نشست با اعضاي هيات رييسه اتاق ايران ضمن بيان دغدغه‌هاي خود در حوزه صدور و تمديد كارت‌هاي بازرگاني خواستار پيگيري و حل مساله شدند.

تعادل |

روساي اتاق‌هاي سراسر كشور در نشست با اعضاي هيات رييسه اتاق ايران ضمن بيان دغدغه‌هاي خود در حوزه صدور و تمديد كارت‌هاي بازرگاني خواستار پيگيري و حل مساله شدند. به اعتقاد آنها سياست‌هاي نادرست ارزي موجب شده شاهد افزايش تقاضا براي دريافت كارت بازرگاني باشيم كه اين روند فزاينده نگراني فعالان بخش خصوصي را به دنبال دارد. از سوي ديگر مقررات صدور كارت بازرگاني هم بسيار تسهيل شده و به راحتي در اختيار همگان قرار دارد. همچنين در اين نشست، برخي فعالان اقتصادي با گله از اينكه توليد در ايران جزو اولويت نظام نيست، تاكيد كردند، تازماني كه توليد در رأس برنامه‌ها نباشد، مشكل اقتصاد حل نخواهد شد. آنها در عين حال، مطالبه‌گري در راستاي تقويت توليد را وظيفه اتاق ايران عنوان كردند. برخي هم اجماع‌سازي از سوي اتاق ايران را ضروري خواندند و گفتند كه ناوگان اقتصادي كشور در حال حركت است، اما سكان را به بخش خصوصي نمي‌سپارند. به گفته آنها، با وجود اينكه علم و تجربه لازم در اختيار فعالان اقتصادي قرار دارد؛ اما وظيفه هدايت‌گري را به آنها نمي‌دهند.

 

چالش‌هاي جدي فعالان اقتصادي

در نشست شوراي روساي اتاق‌هاي سراسر كشور با هيات‌رييسه اتاق ايران، مقرر شد رسيدگي به چالش‌هاي مربوط به صدور و تمديد كارت‌هاي بازرگاني به‌طور جدي دنبال شود. صمد حسن‌زاده، رييس اتاق ايران در ابتداي اين نشست با اشاره به تعيين كابينه دولت و معرفي وزراي پيشنهادي به مجلس، ابزار اميدواري كرد: افراد منتخب به عنوان كابينه دولت با عقلانيت و تدبير كار را پيش ببرند و آنچه براي مردم و كشور مفيد است، اتفاق بيفتد. نگراني‌هايي هم كه بابت برخي وزراي پيشنهادي وجود دارد بدون شك با رويكرد توسعه‌اي و رفع چالش نمايندگان مجلس، برطرف مي‌شود و دولت با اقتدار كار خود را شروع خواهد كرد. او به سخنان اخير رييس‌جمهور در مجلس اشاره و تأكيد كرد: خوشبختانه رويكرد رييس‌جمهور نسبت به بخش خصوصي و ميدان عمل آنها اميدواركننده است. امروز همگان مي‌دانند رفع بخش قابل توجهي از موضوعات اقتصادي توسط فعالان بخش خصوصي صورت مي‌گيرد و به نظر مي‌رسد اعتمادي كه بايد دولت به بخش خصوصي داشته باشد، در دولت چهاردهم شكل گرفته است و بايد از اين فرصت بهره ببريم. حسن‌زاده برخي چالش‌هاي اقتصادي را تشريح كرد و گفت: تورم، كمبود نقدينگي و همراهي كم بانك‌ها با فعالان اقتصادي به دليل فشارهاي ناشي از لزوم پرداخت تسهيلات تكليفي، چالش‌هاي جدي هستند كه فعالان اقتصادي با آنها دست به گريبانند.

 

اتاق به برنامه هفتم به‌طور جدي ورود كند

در ادامه كيوان كاشفي، عضو هيات رييسه اتاق ايران، رايزني با دولت چهاردهم و پيگيري انتظارات بخش خصوصي از دولت را مورد توجه قرار داد و تصريح كرد: از همان ابتدا كه آقاي پزشكيان به عنوان رييس‌جمهور انتخاب شدند، سعي كرديم ديدگاه‌ها و انتظارات بخش خصوصي را با ايشان و تيم اقتصادي ايشان درميان بگذاريم. اين مذاكرات همچنان ادامه دارد و مستمر خواهد بود. در بخش بعدي اين نشست، محمد خاكي، رييس اتاق خرم‌آباد، پرداختن به موضوعات كلان و پيگيري رفع چالش‌هاي اقتصادي را وظيفه اتاق ايران دانست و از اعضاي هيات رييسه اتاق ايران خواست تا نقش محوري خود را در رابطه با دولت، قدرتمند ايفا كنند. او از اتاق ايران خواست در تدوين آيين‌نامه‌هاي اجرايي قانون برنامه هفتم پيشقدم شود و اثرگذار ورود كند.

 

توليد اولويت نظام نيست

محمدصادق حميديان، رييس اتاق شيراز، پايين آمدن نرخ گردش پول در اقتصاد ايران را اصلي‌ترين مشكل امروز توليد كشور دانست و تصريح كرد: وقتي ضريب گردش پول پايين مي‌آيد، توليدكننده به تزريق منابع جديد نياز پيدا مي‌كند در حالي كه اگر ضريب گردش پول را به كمك سياست‌هاي درست افزايش دهيم، مشكل نقدينگي واحدها هم برطرف مي‌شود. بر اساس اظهارات او، توليد در ايران جزو اولويت نظام نيست و تازماني كه توليد در رأس برنامه‌ها نباشد، مشكل اقتصاد حل نخواهد شد. بنابراين انتظار داريم دولت چهاردهم با تغيير نگرش و تأكيد بر توليد، كار خود را شروع كند. به اعتقاد اين فعال اقتصادي اتاق ايران بايد همين خواسته را با صداي بلند تكرار كند. چنانچه اين مساله حل شود، بخش قابل توجهي از مسائل كشور حل مي‌شود. ناصر بيكي، رييس اتاق اراك، حضور بخش خصوصي و بيان دغدغه‌ها توسط فعالان اقتصادي را مهم ارزيابي كرد و گفت: در انتخاب استانداران بايد با قدرت ورود كنيم چون اين افراد نقش مهمي دارند و در توسعه منطقه‌اي بسيار اثرگذارند. پس بايد نسبت به انتخاب استانداران، حساس باشيم و از وزير كشور بخواهيم كه رويكرد اقتصادي را در تعيين استانداران جدي بگيرند. مصطفي موسوي، رييس اتاق خرمشهر از لزوم برگزاري جلسات منطقه‌اي براي حل چالش‌هاي مشترك استان‌هاي همجوار سخن گفت. شهرام زارع، رييس اتاق شهركرد برگزاري تورهاي نمايشگاهي و آشنايي با تجهيزات و تكنولوژي روز دنيا را مورد تأكيد قرار داد. محمدرضا بهرامن، نايب‌رييس اتاق ايران مطالبه‌گري در راستاي تقويت توليد را وظيفه اتاق ايران دانست و گفت: با همين رويكرد جلو مي‌رويم و انتظارات بخش خصوصي را مطرح مي‌كنيم. در همين راستا علاوه بر توليد، تجارت را نيز مدنظر داريم؛ پايان خط توليد، تجارت است و كل اين زنجيره بايد قوي، دقيق و كارآمد، عمل كند. عبدالله مهاجر دارابي، عضو هيات‌رييسه اتاق ايران همدلي و يك‌صدايي بخش خصوصي را كارساز توصيف كرد و گفت: نگاه رييس‌جمهور چهاردهم نسبت به بخش خصوصي يك فرصت است و بايد به گونه‌اي حركت كنيم تا از موقعيت موجود به نفع پيشبرد اهداف اقتصادي بهره ببريم. او حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي را مورد توجه قرار داد و تأكيد كرد: درباره فعاليت‌هاي بين‌المللي بايد هدفمند رفتار كنيم. امروز در احكام بودجه و شيوه‌نامه موجود، سازوكار لازم تعريف شده است و بايد بر اساس آن برنامه‌ريزي كنيم. هيات رييسه نسبت به اعزام و پذيرش هيات‌ها و مشاركت در نمايشگاه‌ها بسيار حساس هستند و معتقدند اين روند بايد موثر و مبتني بر اولويت‌ها انجام شود.

 

چرا سكان ناوگان اقتصاد

به بخش خصوصي سپرده نمي‌شود؟

قدير قيافه، نايب‌رييس اتاق ايران اجماع‌سازي توسط اتاق ايران را ضروري خواند و خاطرنشان كرد: ناوگان اقتصادي كشور در حال حركت است و سكان را به بخش خصوصي نمي‌سپارند. متأسفانه با وجود اينكه علم و تجربه لازم در اختيار فعالان اقتصادي قرار دارد؛ اما وظيفه هدايت‌گري را به آنها نمي‌دهند. او معتقد است پيش از هر اقدامي بايد اطلاعات دسته‌بندي شده دقيق و جامعي از توليد و تجارت ايران تهيه كنيم و بر اساس آن دست به برنامه‌ريزي اقتصادي بزنيم. از طرفي اطلاعات كشورهاي هدف را بايد داشته باشيم و با تكيه بر آنها قدم‌برداريم. بدون اين اطلاعات نمي‌توان با كشورهاي هدف به صورت تخصصي كار كرد. نايب‌رييس اتاق ايران تأكيد كرد: به زودي شيوه‌نامه اعزام و پذيرش هيات‌هاي تجاري تدوين، تصويب و اجرايي مي‌شود. عبدالله قبادي، رييس اتاق ياسوج با انتقاد از هجوم نااهلان براي دريافت كارت بازرگاني، تصريح كرد: براي رسيدگي به اين وضعيت بايد جلسه‌اي تشكيل دهيم و شرايط را بررسي كنيم. به نظر مي‌رسد برخي سياست‌هاي دولت موجب شده شاهد درخواست‌هاي متعدد براي دريافت كارت بازرگاني باشيم.

 

افزايش عجيب درخواست  براي كار ت هاي بازرگاني

حسين پيرموذن، نايب‌رييس اتاق ايران از روساي اتاق‌ها خواست به كمك منابعي كه طبق بودجه اختصاص يافته، برنامه‌ريزي كنند و از فرصت بهره ببرند. كار براي انجام دادن زياد است و بايد با برنامه‌ريزي جلو برويم. او درباره كارت بازرگاني نيز گفت: شيوه صدور كارت بازرگاني و سياست‌هاي ارزي مورد توجه هيات رييسه و دبيرخانه شوراي گفت‌وگو قرار گرفته و نامه‌نگاري‌هايي هم از سوي اتاق‌هاي استاني انجام شده است. به نظر مي‌رسد با توجه به قوانين مصوب، شاهد افزايش عجيب درخواست‌ها براي دريافت كارت بازرگاني هستيم. از سوي ديگر مقررات صدور كارت بازرگاني هم بسيار تسهيل شده و به راحتي در اختيار همگان قرار دارد. نايب‌رييس اتاق ايران خاطرنشان كرد: لازم است نشست‌هاي تخصصي با كارشناسان دولت در حوزه صدور كارت ترتيب دهيم و ضمن بيان دغدغه‌هاي خود، دنبال راه‌حل باشيم؛ امروز مسووليت صدور كارت بازرگاني با دولت است و توسط سامانه جامع تجارت انجام مي‌شود.

در نهايت با توجه به آنچه در اين نشست تشريح شد، روساي اتاق‌هاي استاني و اعضاي هيات رييسه اتاق ايران به اين جمع‌بندي رسيدند كه حل مشكلات مربوط به كارت‌هاي بازرگاني را در اولويت خود قرار دهند.