اعلام وضعيت هشدار؛ آبله ميموني درمان ندارد

۱۴۰۳/۰۵/۳۰ - ۰۲:۰۲:۰۰
کد خبر: ۳۱۹۲۳۰
اعلام وضعيت هشدار؛ آبله ميموني درمان ندارد

شناسايي مواردي از بيماري آبله ميموني در پاكستان، مي‌تواند زنگ خطري براي ورود اين ويروس به كشورمان باشد. معاون فني مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت گفت: هنوز نه در كشور ما و نه در بسياري از كشور‌ها واكسني به‌طور مشخص براي اين بيماري وجود ندارد و جاي تحقيق و پژوهش زيادي بر روي دو گونه آبله ميموني كه با همديگر متفاوت هستند، وجود دارد.

شناسايي مواردي از بيماري آبله ميموني در پاكستان، مي‌تواند زنگ خطري براي ورود اين ويروس به كشورمان باشد. معاون فني مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت گفت: هنوز نه در كشور ما و نه در بسياري از كشور‌ها واكسني به‌طور مشخص براي اين بيماري وجود ندارد و جاي تحقيق و پژوهش زيادي بر روي دو گونه آبله ميموني كه با همديگر متفاوت هستند، وجود دارد. بابك عشرتي معاون فني مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، با بيان اينكه آبله ميموني يك بيماري پوستي است كه علائم آن در ابتدا تب و بدن درد و در ادامه ظاهر شدن لكه‌هاي قرمز رنگ بر روي بدن است، گفت: لكه‌هاي قرمز رنگ ناشي از آبله ميموني اول بر روي صورت و بعد بر روي گردن، بدن و دست‌ها ظاهر مي‌شود و اين ضايعات حالت تاولي همانند آبله مرغان به خود مي‌گيرند.
 او از افزايش مراقبت‌هاي بهداشتي در كشورمان به دنبال گزارش موارد ابتلاء به آبله ميموني در پاكستان خبر داد و افزود: به پايگاه‌هاي مراقبت‌هاي مرزي در سراسر كشور هشدار داده ايم بيماراني كه از مرز‌هاي شرقي و غربي كشورمان عبور مي‌كنند با توجه به علائم آبله ميموني، شناسايي شوند.

 همچنين افشين منيري متخصص بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري، با اشاره به اينكه ويروس آبله ميموني براي اولين بار در ميمون‌هاي آزمايشگاهي در دانمارك شناسايي شد، گفت: بهترين پروتكل مقابله با اين ويروس، جلوگيري از انتقال و سرايت آن است، چراكه درمان خاصي ندارد و درمان‌هاي دارويي اغلب علائم را هدف قرار مي‌دهد.

 او افزود: تمامي افراد در مقابل اين ويروس حساس هستند و نمي‌توان جمعيت محدودي را در معرض خطر دانست. تماس با حيوان آلوده يا حتي شيء مرتبط با حيوان آلوده نظير پارچه، ليس زدن يا گاز گرفتن فرد توسط حيوان آلوده و سفر به مناطق پرخطر نظير كشور‌هاي آفريقايي، افراد را در معرض خطر ابتلاء قرار مي‌دهد.