رای اعتماد مجلس به حل ناترازیها
همزمان با بررسی برنامه وزرای پیشنهادی رییسجمهور، پروندهای ذیل عنوان مهمترین اولویتهای ترکیب اقتصادی کابینه باز شده که لازم است درخصوص آن بحث و تبادلنظر صورت گیرد. در این میان به نظر میرسد، حل ناترازیهای بنیادین اقتصاد ایران مهمترین دستور کار پیش روی کابینه باشد.
همزمان با بررسی برنامه وزرای پیشنهادی رییسجمهور، پروندهای ذیل عنوان مهمترین اولویتهای ترکیب اقتصادی کابینه باز شده که لازم است درخصوص آن بحث و تبادلنظر صورت گیرد. در این میان به نظر میرسد، حل ناترازیهای بنیادین اقتصاد ایران مهمترین دستور کار پیش روی کابینه باشد. ناترازیهای مهمی چون ناترازی ارزی، ناترازی، انرژی، ناترازی پولی و بودجهای در کنار ناترازی در نیروی انسانی و سایر ناترازیها، مهمترین معادلات و ناترازیهای اقتصاد ایران در این دوران جدید هستند. واژه و کلمه ناترازی در ادبیات اقتصادی امروز تبدیل به لغت رایج در محاورهای عمومی شده است چون ناترازی فقط در عملیات حسابداری به کار نمیرود، بلکه وقتی بنگاههای اقتصادی با کمبود برق در تابستان یا گاز در زمستان مواجه میشوند، میگویند تولید گاز و برق در ایران متناسب با مصرف نیست. همینطور میتوان به شکاف منابع و مصارف منابع بانکها اشاره کرد. در مجموع ناترازی امروز ادبیات مردم شده است. اما میخواهم به یک شکاف مهم دیگری اشاره کنم و آن اینکه منشا شکاف اقتصادی در ایران، ظهور و بروز شکاف سرمایهگذاری است. مسالهای که اگر حل نشود به فرسودگی زیرساختهای کشور منتج خواهد شد و مشکلات عدیدهای را شکل میدهد.
برنامههای وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم همان راهبرد و اهداف برنامه هفتم است، مواردی چون: رسیدن به رشد 8درصدی، نرخ بیکاری یک رقمی، تورم یک رقمی رشد صادرات غیرنفتی، یک نرخی کردن ارز، کاهش فقر، بهبود ضریب جینی و همه شاخصهای مطلوب دیگر که قرار است از دل این برنامهها حل و فصل شوند. وزیر پیشنهادی کار و رفاه و تعاون هم در مجلس در برنامههای خود اعلام کرده مدعی فقرا در دولت خواهد بود و وزیر پیشنهادی اقتصاد گفته است منشا نااطمینانی در اقتصاد تحریم و بیثباتی قوانین است. اگر موارد ذکر شده به معنی واقعی در اولویت برنامهریزیهای تیم اقتصادی دولت چهاردهم باشد، میتوان امیدوار بود که با راهبرد رفع تحریم و استفاده از ظرفیت اقتصادی ایران ناترازیها با یک برنامهریزی مناسب حل و فصل خواهند شد. البته در اینجا نمیتوان به ناترازی منابع انسانی در کشور اشاره نکرد و آن اینکه بیان مشکلات و راهحلها شرط لازم حل چالشهای اقتصادی ایران است. شرط کافی آن است که مدیران کارآمد برای اجرای سیاستها انتخاب شوند. مدیران کارآمد میتوانند بخشی از عدم تحقق بهرهوری در ایران را جبران کنند. به عبارت دیگر اگر قرار است یکسوم و از رشد اقتصادی کشور از محل بهرهوری تامین گردد باید در انتخاب مدیران اقتصادی و صنعتی و اجتماعی شایستهترینها به کار گرفته شوند. در این شرایط است که میتوان امیدوار به اجرای برنامههای وزرای پیشنهادی دولت بود و همچنین تحقق اهداف برنامه هفتم البته باز باید تاکید کرد که راهبرد اقتصادی دولت برای حل مشکلات اقتصادی درست انتخاب شده است، لذا آنچه باید مورد اهتمام قرار گیرد برنامه عملیاتی راهبردهای مذکور است که امیدوارم اعضای دولت چهاردهم نیز برای تحقق آن به تیم اقتصادی دولت کمک نمایند. متاسفانه شاخصهای مختلف پولی و شاخصهای تورم کشور (شامل تورم ماهانه، تورم نقطه به نقطه و تورم میانگین)، همچنین شاخصهای مهم اقتصادی مانند رشد اقتصادی در بخشهای مختلف صنعت و کشاوری و... وضع مطلوبی ندارند و برای رفع این مشکلات به استفاده از همه ظرفیتهای کشور و همراهی و هماهنگی همه نهادها نیاز است. در روزی که قرار است تکلیف کابینه چهاردهم با رای اعتماد یا عدم اعتماد نمایندگان تعیین شود، لازم است تاکید شود که هر تصمیم و سیاستی برای حل مشکلات و ناترازیها نیازمند انسجام ملی، مشارکت عمومی و وفاق در بخشها و حوزههای مدیریتی و اجرایی است. رای نمایندگان به کابینه و در ادامه همراهی با برنامههای تدارکدیده شده وزرا، میتواند کشور را برای عبور از چالشها و مشکلات مدد رساند.