در نشست رييس اتاق ايران و سفير چين در تهران مطرح شد

مفاد توافق 25 ساله ايران و چين اجرايي شود

۱۴۰۳/۰۵/۳۱ - ۰۱:۳۷:۲۷
کد خبر: ۳۱۹۳۰۶

صمد حسن‌زاده، در نشست با سفير چين در تهران بر لزوم اجرايي شدن مفاد توافق‌هاي 25 ساله بين دو كشور تأكيد كرد و گفت: فعالان اقتصادي ايران در نمايشگاه واردات چين كه آبان ماه برگزار مي‌شود، حضور خواهند داشت.

صمد حسن‌زاده، در نشست با سفير چين در تهران بر لزوم اجرايي شدن مفاد توافق‌هاي 25 ساله بين دو كشور تأكيد كرد و گفت: فعالان اقتصادي ايران در نمايشگاه واردات چين كه آبان ماه برگزار مي‌شود، حضور خواهند داشت.

سفير چين در تهران با رييس اتاق ايران ديدار كرد. در اين نشست ضمن اشاره به برگزاري هفتمين دوره نمايشگاه واردات چين كه قرار است 15 تا 20 آبان در شانگ‌هاي برگزار شود بر لزوم اجرايي شدن مفاد موافقت‌نامه 25 ساله كه بين ايران و چين امضا شده است، تأكيد شد.

در ابتداي اين نشست، صمد حسن‌زاده، رييس اتاق ايران با توجه به اينكه ايران و چين مي‌توانند در حوزه‌هاي مختلفي همكاري داشته باشند، تصريح كرد: در زمينه حمل‌ونقل دريايي و تقويت زيرساخت‌هاي اقتصادي و تجاري، زمينه‌هاي مناسب همكاري وجود دارد.

بر اساس اظهارات حسن‌زاده در ماه نوامبر نمايشگاه واردات به چين برگزار خواهد شد و ايران در اين نمايشگاه حضور و مشاركت پررنگي خواهد داشت. چراكه اين نمايشگاه فرصتي فراهم مي‌كند تا تجار و بازرگانان ايراني از نزديك با امكانات و راه‌هاي همكاري با چين، آشنا شوند.

او با توجه به آغاز فعاليت دولت چهاردهم در ايران و تغيير و تحولاتي كه رخ داده، گفت: رييس‌جمهور جديد ايران با رويكردهاي خود مي‌تواند به روابط اقتصادي و تجاري ايران و چين عمق بيشتري ببخشد. ايشان تمركز ويژه‌اي روي روابط بين‌المللي دارند و معتقدند كه بايد در راستاي اجرايي شدن تمام مفاد توافق‌نامه بين ايران و چين، تلاش شود.

رييس اتاق ايران از سفير چين درخواست كرد: اجرايي شدن مفاد اين توافق‌نامه در دستوركار مقامات چيني قرار بگيرد چون تا به امروز توافق‌هاي صورت گرفته جنبه عملياتي نگرفتند و ضرورت دارد روي اين بخش تمركز ويژه‌اي صورت گيرد.

او سرمايه‌گذاري مشترك و حركت در اين مسير را مورد تأكيد قرار داد و گفت: ايران و چين در صنايع پتروشيمي، گاز، نفت، خودروسازي، فضايي و … توانمندي‌هاي بالايي دارند و بايد در اين حوزه‌ها با هم سرمايه‌گذاري مشترك داشته باشند.حسن‌زاده پيشنهاد داد: ايران در حوزه پايين‌دستي مس به سرمايه‌گذاري نياز دارد و چين مي‌تواند روي اين بخش سرمايه‌گذاري كند. همچنين در بخش آلومينيوم يا نيروگاه‌هاي برقي چنين ظرفيت‌هايي وجود دارد.

 

سرمايه‌گذاري مشترك در ايران را دنبال مي‌كنيم

سونگ پي وو، سفير چين در تهران با اشاره به تحريم‌هاي يك‌جانبه و فشارهاي اقتصادي كه از اين منظر بر ايران تحمل مي‌شود، گفت: علي‌رغم همه اين مشكلات، اقتصاد ايران با توان بالا، رو به جلو حركت مي‌كند چون كارشناسان اقتصادي حرفه‌اي حضور دارند و اقتصاد را هدايت مي‌كنند.

او با اشاره به ديدار خود با رييس‌جمهور كشورمان، آنچه در اين ملاقات مطرح شد را اميدوارانه توصيف كرد. به اعتقاد سونگ پي وو، ايران و چين مي‌توانند در چارچوب رويكردهاي اقتصادي و سياسي هر دو كشور، سطح روابط خود را ارتقا دهند.

سفير چين در تهران به وضعيت مطلوب اقتصادي اين كشور و توسعه سطح تبادلات تجاري آن اشاره و تأكيد كرد: چين توانسته ميزان توليد خود را با ارزش‌افزوده بيشتر، افزايش دهد و در عين حال به سمت توليد سبز با كيفيت بالاتر و كاهش معنادار ميزان مصرف انرژي، حركت كند. بنابراين همكاري‌هاي ايران و چين مي‌تواند نتايج قابل قبولي به دنبال داشته باشد. او با اشاره به اشتياق بالاي بازرگانان دو طرف براي حضور در نمايشگاه‌هاي دو كشور، افزود: امسال هفتمين دوره نمايشگاه واردات چين را برگزار مي‌كنيم. اميدواريم حضور پررنگ فعالان اقتصادي ايراني را شاهد باشيم.

سونگ پي وو نسبت به سرمايه‌گذاري در حوزه مس و ديگر بخش‌هاي معدني ايران، ابراز تمايل كرد و گفت: اين موضوعات مورد توجه خواهد بود و در ارتباط نزديك با اتاق مشترك ايران و چين هستيم تا بتوانيم از فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و همكاري‌هاي مشترك بهره ببريم.

 

اجراي توافقات 25 ساله ايران و چين  به نقشه راه نياز دارد

حامد عسگري، معاون بين‌الملل اتاق ايران به توانمندي‌هاي اتاق مشترك ايران و چين اشاره و پيشنهاد داد: نقشه راه قابل اندازه‌گيري و هدفمندي بر اساس توافق‌هاي ۲۵ ساله‌اي كه بين ايران و چين منعقد شده، تهيه كنيم و با پيگيري‌هاي مستمر، شاهد اجراي مفاد توافق‌نامه باشيم. در اين راستا لازم است نشست‌هايي بين رياست اتاق مشترك ايران و چين و رايزن بازرگاني سفارت‌خانه برگزار شود تا موانع در اين مسير شناسايي و برطرف شوند.

شو چي سونگ، رايزن بازرگاني سفارت چين در تهران از تلاش براي جذب سرمايه‌گذاران چيني و حضور آنها در ايران براي آشنايي بيشتر با امكانات و توانمندي‌هاي اقتصادي و تجاري اين كشور صحبت كرد.

به باور او، با همكاري اتاق‌هاي بازرگاني دو طرف مي‌توان مشكلات را شناسايي و حل‌وفصل كرد؛ بنابراين تقويت روابط اين دو بخش بسيار مهم است.