توافق آتش‌بس غزه در آستانه فروپاشي است

۱۴۰۳/۰۶/۰۱ - ۰۱:۱۲:۳۲
کد خبر: ۳۱۹۳۴۴

طبق آنچه برخي مقامات امريكايي و صهيونيستي مي‌گويند، توافق آتش‌بس غزه «در آستانه فروپاشي» قرار دارد و هيچ جايگزين فوري و مشخصي براي آن وجود ندارد. مقامات مي‌گويند پيشنهادي كه پيش‌تر توسط «جو بايدن» رييس‌جمهور امريكا در ماه ژوئيه مطرح شده بود و طي چندين هفته ايالات‌متحده، رژيم صهيونيستي، مصر و قطر در حال رايزني بودند، «قوي‌ترين نوع توافق» بوده، زيرا در آن شروطي ذكر شده كه هم براي درخواست‌هاي حماس و هم براي تل‌آويو «مناسب» بوده است.

طبق آنچه برخي مقامات امريكايي و صهيونيستي مي‌گويند، توافق آتش‌بس غزه «در آستانه فروپاشي» قرار دارد و هيچ جايگزين فوري و مشخصي براي آن وجود ندارد. مقامات مي‌گويند پيشنهادي كه پيش‌تر توسط «جو بايدن» رييس‌جمهور امريكا در ماه ژوئيه مطرح شده بود و طي چندين هفته ايالات‌متحده، رژيم صهيونيستي، مصر و قطر در حال رايزني بودند، «قوي‌ترين نوع توافق» بوده، زيرا در آن شروطي ذكر شده كه هم براي درخواست‌هاي حماس و هم براي تل‌آويو «مناسب» بوده است. نشريه «پالتيكو» به نقل از مقامات امريكايي و صهيونيستي مي‌نويسد: «مقامات امريكايي شديدا نگران هستند كه اين پيشنهاد دچار فروپاشي و تزلزل شود زيرا در حال حاضر حماس و اسراييل نظرات متفاوتي را نسبت به آن دارند و هيچ مسير مشخصي جهت پايان دادن به درگيري‌ها يا بازگشت اسرا وجود ندارد.» ظاهرا ارزيابي‌هاي «بسيار وخيمي» نسبت به آنچه مقامات امريكايي علنا مي‌گويند، در جريان است و آنها طي روزهاي اخير تاكيد مي‌كنند كه به توافق در اين خصوص «نزديك‌تر» شده‌اند. يكي از مقامات امريكايي گفت: «همين چند هفته پيش مقامات دولت بايدن خوش‌بين بودند و حماس به‌طور مخفيانه چراغ سبزي براي پذيرش توافق نشان داده بود.

اگرچه برخي در كاخ سفيد نسبت به توافق مطمئن هستند، اما بسياري در حال حاضر ابراز نگراني مي‌كنند.» يكي از مقامات امريكايي آگاه به موضع رژيم صهيونيستي ادعا كرد: «ما نمي‌دانيم آيا سنوار (رييس جديد دفتر سياسي جنبش) توافق را مي‌خواهد يا خير. اما اگر ما به توافق نرسيم، احتمالا ايران حمله كند و تنش‌ها به يك رويارويي تمام‌عيار بدل شوند.» يك مقام صهيونيستي گفت: «اين پيشنهاد عمدتا روي آزادي اسرا و اجساد افراد كشته شده متمركز است و همچنين حول اين محور مي‌چرخد كه آيا نيروهاي اسراييلي از غزه خارج خواهند شد يا خير.» اين مقامات بدون آنكه نامشان فاش شود، اين اظهارات را عنوان كرده و شوراي امنيت ملي كاخ سفيد و سفارت تل‌آويو در واشنگتن از اظهارنظر در اين خصوص خودداري كرده‌اند. وزير خارجه امريكا كه پس از سفر به اراضي اشغالي و در ادامه مذاكرات آتش‌بس غزه به قطر سفر كرده است، مدعي است كه «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با پيشنهاد رفع شكاف‌ها موافقت كرده است. او همچنين پس از مذاكره با مقامات قطري در دوحه گفت هر روز كه مي‌گذرد خطرات عليه اسراي صهيونيست و نيز بحران مردم غزه بدون ارايه كمك بيشتر مي‌شود. دوشنبه يك منبع فلسطيني آگاه از مذاكرات آتش‌بس به سايت خبري الميادين گفت: «پيشنهاد جديد امريكا كاملا با پيشنهادي كه دو طرف قبلا بر سر آن توافق كرده بودند، مغايرت دارد. اين پيشنهاد جديد براساس پيشنهاد ارايه شده در ماه مه است و به شروط و مطالبات جديد رژيم صهيونيستي پاسخ مي‌دهد. در اين پيشنهاد برقراري دايمي آتش‌بس مطرح نشده است و آتش‌بس دايمي را در مرحله دوم ضمن يك سقف مشخص بررسي‌ مي‌كند. در اين پيشنهاد ذكر شده است تا زماني كه حماس با خواسته‌هاي اسراييل موافقت نكند، اشغالگران در مرحله دوم به جنگ بازمي‌گردند.»