يك ششم درآمد نفتي صرف واردات بنزين ميشود
يك كارشناس انرژي گفت: ايران هفتمين كشور مصرف كننده انرژي در جهان است و ۶ ميليارد دلاري كه به واردات بنزين اختصاص پيدا كرده معادل يك ششم درآمد نفتي درسال است.
يك كارشناس انرژي گفت: ايران هفتمين كشور مصرف كننده انرژي در جهان است و ۶ ميليارد دلاري كه به واردات بنزين اختصاص پيدا كرده معادل يك ششم درآمد نفتي درسال است.
هاشم اورعي، كارشناس انرژي در گفتوگو با مهر با اشاره به اينكه وضعيت ناترازي بنزين در وضعيت هشدار قرار دارد، گفت: بر اساس آمار منتشر شده ناترازي بنزين در مرز هشدار وجود دارد بهطوري كه مصرف روزانه به ۱۲۷ ميليون ليتر رسيده است.
وي ادامه داد: در وضعيتي قرار داريم كه توليد داخلي جوابگوي مصرف نيست و مصرف بنزين ما روند افزايشي را دارد ضمن آنكه روند افزايش مصرف بيش از روند افزايش توليد است بهطوري كه اعلام شده است امسال نسبت به مدت زمان مشابه ۱۳ درصد افزايش مصرف وجود دارد در حالي كه رقم توليد ثابت است اورعي ادامه داد: با نگاهي به ۵ سال گذشته يعني زماني كه ستاره خليج فارس توليد بنزين را آغاز كرد ما صادر كننده بنزين بوديم در حالي كه از سال گذشته تبديل به وارد كننده بنزين شديم و ۶ ميليارد دلار براي واردات بنزين در نظر گرفته شده است در حالي كه سال گذشته ۴ ميليارد دلار بود كه نشاندهنده افزايش ناترازي بنزين است كه سال به سال بيشتر ميشود و ايران هفتمين كشور مصرف كننده انرژي در جهان است و ۶ ميليارد دلاري كه به واردات بنزين اختصاص پيدا كرده معادل صادرات ميعانات نفتي دو ماه سال است يعني يك ششم درآمد نفتي سال را بنزين وارد كنيم.
به گفته وي بنظر ميرسد اين روند فزاينده افزايش مصرف بنزين ادامه پيدا ميكند، چرا به دليل اينكه اقدامي در اين راستا صورت نگرفته است.
اين كارشناس انرژي با اشاره به اينكه نبايد از مردم پنهانكاري كرد و بايد در جريان وخامت اوضاع باشند، خاطرنشان كرد: بايد مردم را در جريان وضعيت بغرنجي كه قرار داريم بگذاريم و از آنها كمك بخواهيم، نبايد مساله را پنهان كرد يعني صداقت و شجاعت پيش شرط وارد فرآيند حل مشكل ناترازي بنزين شويم. وي ادامه داد: ابتدا بايد مردم را با خود همدل كنيم و اعلام كنيم كه فرايندي چند ساله پيش رو داريم و درد آن را جامعه بايد حل كند دولت بايد برنامهاي پياده كند كه از اصرار بر اينكه تمام مسائل مربوط به بنزين در دست خود داشته باشد، جدايي نه به معناي اينكه بنزين يك شبه خصوصي شود اما حداقل امكان حضور بخش خصوصي فراهم شود در اين شرايط دولت و بخش خصوصي بايد در كنار يكديگر رقابت كنند در اين شرايط بخش خصوصي وارد كننده بنزين باشد كه بهاي آن به جاي ليتري سه هزار تومان ليتري ۱۰ هزار تومان با امكانات ويژه در اختيار مردم قرار بگيرد مانند سوختهاي سيار موجود كه با وجود قيمتهاي بالاتر مردم براي آنكه در صفهاي طولاني پمپ بنزين نمانند از آنها استقبال ميكنند. دولت بايد برنامهاي پياده كند كه طي ۵ سال سهم خود را از ماجراي بنزين كم كرده و به مرور زمان از معركه بنزين بيرون بيايد.
اورعي با انتقاد از پرداخت يارانه بنزين به همه اشخاص خاطرنشان كرد: در كنار اين موضوع اين سوال وجود دارد كه چرا دولت به همه يارانه پرداخت ميكند چرا بايد ۹۰ هزار تومان يارانه بنزين داشته باشم در صورتي كه در انگلستان بايد ۹۰ پوند پرداخت كرد يعني ۶ ميليون تومان فردي كه توانايي مالي دارد چرا بايد يارانه دولتي دريافت كند، در حالي كه سهم فردي در روستاهاي دور افتاده است به همين علت دولت بايد اين نوع پرداخت يارانه اشتباهترين راهكار حمايتي است و بايد تنها به چند دهك اول به صورت نقدي پرداخت كنيد
وي ادامه داد: پرداخت يارانه خوب است اما به شرطي كه هوشمندانه باشد اكنون قيمت گازوئيل در افغانستان ۵۱ هزار تومان است و در ايران ۳۰۰ تومان اين نوع قيمت گذاري و سركوب قيمت منجر به اين تفاوت قيمت در ايران و كشورهاي همسايه شده است بهطوري كه سود اين قاچاق ساعتي چند ميليارد تومان است. روزانه ۳۰ تا ۴۰ ميليون ليتر قاچاق ميشود.
به گفته وي مافياي قاچاق و مافياي خودرو كه اجازه رقابت وجود ندارد و انحصار آن در دست چند خودروساز است و نتيجه آن دو برابر بودن ميزان مصرف خودروهاي داخلي نسبت به خودروهاي وارداتي است. و در اين شرايط قيمت خودرو افزايش پيدا كرده و قيمت بنزين بدون تغيير است به همين دليل زماني كه بنزين ارزان است بهينه سازي هم معنايي ندارد.
وي ادامه داد: ما بايد تمركز خود را از توليدبرداريم و به سمت استاندارد سازي خودروها، اصلاح سوبسيدها و هوشمندانه عمل كردن پيش برويم تا از اين طريق اصلاح مصرف نيز صورت بگيرد.