امكان جست‌وجوي مدارك گمشده زائران اربعين فراهم شد

۱۴۰۳/۰۶/۰۱ - ۰۱:۴۸:۳۹
کد خبر: ۳۱۹۳۶۷

سامانه «پست‌يافته» كه از سوي شركت ملي پست براي يافتن اشياي گمشده ايجاد شده است، امسال نيز خدماتي را به زائران اربعين ارائه مي‌كند و براي اولين‌بار امكان جست‌وجوي مدارك و اشيای گمشده زائران پياده‌روي اربعين در اين سامانه با عنوان زائرپست فراهم شده است. به گزارش ايسنا، گم كردن مدارك هويتي مانند شناسنامه، كارت ملي، گواهينامه و كارت‌هاي بانكي يكي از چالش‌هايي است كه ممكن است افراد هنگام سفر به خارج از كشور با آن مواجه شوند اما با توسعه فناوري‌هاي امروزه اين اميد وجود دارد درصورتي كه فردي مدارك خود را گم كرد و توسط فردي ديگر آن را پيدا كرد، به پست تحويل بدهد و سپس مي‌تواند از طريق اين شركت آن را رهگيري كند.

سامانه «پست‌يافته» كه از سوي شركت ملي پست براي يافتن اشياي گمشده ايجاد شده است، امسال نيز خدماتي را به زائران اربعين ارائه مي‌كند و براي اولين‌بار امكان جست‌وجوي مدارك و اشيای گمشده زائران پياده‌روي اربعين در اين سامانه با عنوان زائرپست فراهم شده است. به گزارش ايسنا، گم كردن مدارك هويتي مانند شناسنامه، كارت ملي، گواهينامه و كارت‌هاي بانكي يكي از چالش‌هايي است كه ممكن است افراد هنگام سفر به خارج از كشور با آن مواجه شوند اما با توسعه فناوري‌هاي امروزه اين اميد وجود دارد درصورتي كه فردي مدارك خود را گم كرد و توسط فردي ديگر آن را پيدا كرد، به پست تحويل بدهد و سپس مي‌تواند از طريق اين شركت آن را رهگيري كند. در اين راستا شركت پست چند سالي است با طراحي سامانه‌اي، شرايطي ايجاد كرده تا افراد بتوانند با مراجعه به سايت اين شركت به پيگيري وضعيت مدارك و اشيای مفقود شده خود بپردازند. بر اين اساس فرد با ورود به سايت شركت پست و قسمت پست‌يافته، با وارد كردن نام، نام خانوادگي و نام پدر خود مي‌تواند مطلع شود آيا مداركش به دفاتر پستي تحويل داده شده يا خير؟شناسنامه، كارت ملي و مدارك بانكي (مانند دسته‌چك، عابربانك) و مدارك خودرو (مثل كارت ماشين) از جمله اسنادي است كه توسط مردم به پست تحويل داده مي‌شود و پستچي‌ها، مدارك مورد نظر را به واحد پست‌يافته شركت تحويل مي‌دهند. در صورتي كه در ميان مدارك شما مدركي مفقود شده باشد، با يك جست‌وجوي ساده در صورتي كه مدرك مربوطه به دفاتر پستي تحويل داده شده باشد به شما اعلام شده و حتي تاريخ تحويل آن هم اعلام مي‌شود.

گفته شده مداركي كه مي‌توان از طريق اين سايت جست‌وجو كرد، شامل شناسنامه، گواهينامه، گذرنامه، كارت‌هاي نظامي، كارت ملي، اسناد مالكيت، عقدنامه، وصيت‌نامه، دفترچه بيمه، مدارك بانكي، كارت‌هاي اعتباري بانكي، كارت دانشجويي و مدارك تحصيلي، كارت بيمه وسايط نقليه، سند، معاينه فني و ساير مدارك خودرو، پروانه‌ها و گواهي‌ها، لوازم خانگي، انواع چك، طلا، جواهر و اشياي قيمتي، انواع كيف، انواع كارت شناسايي، اوراق سهام و كارت هوشمند سوخت مي‌شود. حال به دليل موفقيت اين سرويس طي سال‌هاي گذشته اين امكان در اربعين امسال هم جهت ارائه خدمت به زائران فراهم شده است. درواقع يكي از مهم‌ترين دغدغه‌ها و نگراني‌هاي زائرين در طول سفر گم شدن اشيا و لوازم‌شان است كه با ارتقاي سامانه گفته شده و افزايش قابليت‌هاي اين خدمت پستي در موكب‌هاي مستقر در مرزهاي خروجي و موكب‌هاي مستقر در كشور عراق به زائران فرم ثبت مشخصات ارائه مي‌شود كه با چسباندن باركد مربوطه مي‌توانند لوازم مفقودي خود را در صورت پيدا شدن رهگيري و در داخل كشور دريافت كنند. سرويسي كه بنابر اعلام مسوولان شركت ملي پست امسال همانند سال‌هاي گذشته البته با كمي تفاوت قرار است به زائران در طول مسير ارائه شود. اين سرويس از طريق استقرار در 8 مكان كه دو تا از آنها در محل كنسولگري نجف كربلا است و ۶ نقطه ديگر در مسير راهپيمايي اربعين در موكب‌هاي اصلي ايراني است كه سال گذشته فقط در حد اسناد و مدارك مفقود شده بود اما امسال تلفن همراه و كوله‌پشتي هم اضافه شده است. در همين رابطه با توجه به نزديك بودن روز اربعين و سفر زائران به كشور عراق رييس ستاد اربعين شركت ملي پست اعلام كرده امسال براي نخستين‌بار، امكان جست‌وجوي مدارك و اشيای گمشده زائران پياده روي اربعين در سامانه پست يافته با عنوان «زائرپست» فراهم شده است. سعيد شريف‌زاده با اشاره به اينكه سرويس پست يافته براي سومين سال متوالي در ايام برگزاري راهپيمايي اربعين حسيني به زائران خدمات ارائه مي‌دهد، اظهار كرد: ايستگاه‌هاي پستي با استقرار در موكب‌هاي منتخب در مسير راهپيمايي و كنسولگري‌هاي ايران در شهرهاي نجف و كربلا، آماده خدمت‌رساني است.

به گفته وي، در صورتي كه زائران در طول مسير پياده روي مدارك هويتي، گوشي تلفن همراه، كوله پشتي و... را پيدا كنند مي‌توانند به موكب‌هاي مشخص شده تحويل بدهند. عضو هيات‌مديره افزود: اين سامانه به صورت بسيار ساده طراحي شده است و به بهترين شيوه استعلام مدارك پيدا شده را در اختيار متقاضيان قرار مي‌دهد. شريف‌زاده گفت: زائران مي‌توانند براي استفاده از اين سامانه به درگاه اينترنتي www.postyafteh.ir مراجعه كرده و با انتخاب گزينه «زائرپست» و ثبت اطلاعات هويتي، مدارك گمشده خود را جست‌وجو كنند. رييس ستاد اربعين شركت ملي پست افزود: امسال براي نخستين‌بار اين سامانه به كمك سازمان حج و زيارت آمده شده تا بتواند افراد گمشده در طول مسير را نيز شناسايي كند. لازم به ذكر است دريافت مدارك يافت‌شده از دو طريق امكان‌پذير است؛ متقاضي مي‌تواند از طريق مراجعه مستقيم به واحد پستي محل نگهداري مدارك، در قبال مدرك شناسايي معتبر اسناد خود را تحويل بگيرد. نوع دوم آن اين است كه افراد از طريق مراجعه به نزديك‌ترين واحد پستي (براي دريافت مدارك)، فرم درخواستي را تكميل كنند تا پست مدارك را از طريق سرويس پست پيشتاز (كه هزينه ارسال آن را از شخص متقاضي دريافت كرده)، به نشاني مورد نظر ارسال كند.