سازمان‌هاي توسعه‌اي بايد احيا شوند

۱۴۰۳/۰۶/۰۱ - ۰۲:۰۰:۴۰
کد خبر: ۳۱۹۳۷۸

رييس هيات عامل ايدرو ضمن انتقاد از نبود يكپارچگي و وحدت رويه در نگاه به سازمان‌هاي توسعه، بر ضرورت احياي سازمان‌هاي توسعه‌اي براي نقش آفريني موثر در توسعه صنعتي كشور تاييد كرد.

رييس هيات عامل ايدرو ضمن انتقاد از نبود يكپارچگي و وحدت رويه در نگاه به سازمان‌هاي توسعه، بر ضرورت احياي سازمان‌هاي توسعه‌اي براي نقش آفريني موثر در توسعه صنعتي كشور تاييد كرد. بابك احمدي در مجمع عمومي سالانه سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با انتقاد از نبود يكپارچگي و وحدت رويه در نگاه به سازمان‌هاي توسعه‌اي، گفت: انتظار بر اين است كه اعضاي مجمع تصميماتي در خصوص رفع مشكلات و موانع اتخاذ كنند. رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) گفت: با استمرار و اصرار بر رويه موجود، سازمان‌هاي توسعه‌اي موجود از بين خواهند رفت و از سوي ديگر، چون كشور جهت توسعه صنعتي هم چنان به سازمان توسعه‌اي نياز دارد، اين امر به ايجاد سازمان توسعه‌اي جديد منجر خواهد شد. وي با طرح اين پرسش كه نقش سازمان‌هاي توسعه‌اي در حكمراني صنعتي و اقتصادي كشور چيست؟ افزود: در بحث سرمايه‌گذاري در مناطق كمتر توسعه يافته يا صنايع با فناوري بالا (هاي‌تك) با خطرپذيري (ريسك) بالا كه بخش خصوصي رغبتي براي مشاركت ندارد بر اساس تكاليف، سازمان بايد آن را اجرا كند يا در خصوص موضوع نوسازي صنايع كه وظيفه‌ ايدرو به عنوان سازمان توسعه‌اي است، نياز به منابع وجود دارد كه از سال ۱۳۸۸ عملا منابعي وجود ندارد. معاون وزير صمت گفت: دولت به سازمان‌هاي توسعه‌اي به عنوان يك صندوق نگاه مي‌كند و سهام شركت‌ها واگذار مي‌شود، اما منابع مالي ناشي از واگذاري كه به موجب تكاليف قانون بايد به اين سازمان‌ها بر‌گردد، بازگرداننده (مسترد) نمي‌شود.

وي ادامه داد: در كنار بازنگشتن منابع حاصل از واگذاري سهام شركت‌ها، دريافت سود از سهام يكي ديگر از منابع سازمان بوده است كه در حال حاضر اين منابع نيز از دست رفته است در اين وضع چگونه بدون منابع مي‌توان از تحقق و اجراي برنامه صحبت كرد. رييس هيات عامل ايدرو گفت: در نهايت املاك و دارايي‌ها به عنوان آخرين منابع قابل تعريف است كه با توجه به بحث مولد‌سازي دارايي‌ها و كاغذبازي اداري، امكان استفاده از اين املاك و دارايي‌ها وجود ندارد. احمدي اظهار كرد: با وجود همه اين مسائل، ايدرو از طريق بازار سرمايه و در قالب شركت سهامي عامِ پروژه، براي نخستين‌بار در كشور براي تأمين منابع مورد نياز جهت اجراي طرح‌ها اقدام كرده است كه در اين موضوع هم، نبود همسويي ميان سازمان خصوصي‌سازي و سازمان بورس در واگذاري شركت سهامي عامِ پروژه از مشكلات ديگر ايدرو به شمار مي‌آيد.